Tja Hip... een pracht van een kneusing... hang er een lijstje omheen en het is abstracte kunst
... een week OER begint met een uitzicht op dag 1 waar je stil van wordt:
De OER is niet voor mietjes en eigenlijk ook niet voor all-road motoren. Als er een apart all-road klassement zou zijn geweest zou ik zeker de beker hebben gepakt
... aangezien ik de enige was die op een echte mannen-MOTOR de finish haalde. De rest reed op een lichte enduro-brommer of een quad! De enige andere zware motor, de BMW HP2 van Huub, rookte op dag3 z'n koppeling er uit op een gladde berghelling:
Heb niet alles kunnen en wilen rijden, maar dat lag aan mij, niet aan de Tenere. Maar je moet echt wel heel veel ervaring en heel goed kunnen rijden om alles van de route te rijden met een zware motor. De omstandigheden wisselden nog al en er waren een paar heel natte dagen bij. Menig enduro rijder heeft zich stukgebeten op etappes die ik, dankzij mijn gebrek aan competitiedrang, wijselijk had laten liggen.
Met dank aan m'n reisgenoten die me er op moeilijke stukken en momenten doorheen loodsten kwam ik verder dat wanneer ik alleen zou zijn geweest. Hier boven op een berg nadat ik een steile klim in 3 etappes had genomen....
... een mooi moment... maar er zou nog een pittig keienpad volgen waar ik 'm nog 2 x neer zou leggen... Voelde me wel eens als het bekende blok aan het been voor die jongens
Modderrijden is een vak apart en moet met een Tenere op snelheid gedaan worden: dan is de motor stabiel en brengt hij je, zolang je je blik op de horizon gericht en je knieën aan de tank houdt, aan de overkant van de modderzee. Lichte enduros moeten dan maar even aan de kant
Ook klimmen en afdalen gaat beter wanneer je wat snelheid hebt en die is hoger dan van een lichte enduro motor.
Verbrande koppelingen, gecrashte quad (total loss), versleten wiellagers, gekneusde voet, gebroken sleutelbeen, gekneusde ribben, opgerookte mousses (die van mij als eerste door al dat gewicht) is de, waarschijnlijk onvolledige, opsomming van lichamelijk en technisch malheur van een dikke week Oost Europa Rally. Voor sommigen sleutelen tot buiten kantooruren met Dakariaanse taferelen tot gevolg:
De Tenere heeft lichte averij opgelopen: 3 knipperlichten beschadigd
, een grijs bumperpaneel (eindelijk) doorgeschuurd, zijstandaard bij de bouten afgebroken, handkap afgebroken, rechter voetsteun half afgebroken (later laten lassen bij de plaatselijke smit),
beide Xenon lampen doen het niet meer (slecht / vochtig contact ergens), parkeerlampje defect... valt ernstig mee gezien wat hij op z'n donder heeft gehad. Hij heeft me keurig thuisgebracht en dat verbaast me niet:
1x achter remblokken moeten vervangen (nieuw setje in 3 dagen versleten). Beide techno-mousses (het zachte ´Enduro´ type) na 2-3 rijdagen tot pap gemalen: zijn niet gemaakt voor motoren van 200 kilo.
De berijder heeft enkel wat spierpijn (schouders, armen) en wat blauwe plekken omdat ik meestal 2-3x per dag een afstapje maakte. Heb 3 i.p.v. 1 rustdagen genomen. Op de 3e dag zat het mentaal niet lekker en moest ik in de kou en regen een berg op rijden... daar heb ik vanaf gezien... en dat was zeker een wijs besluit naar later bleek. Op de geplande rustdag kon je nog een rondje rijden en een ski-helling oprijden, maar die heb ik gebruikt om wat herstelwerk te doen:
De laatste etappe heb ik ook overgeslagen: dikke armen... en ook dat bleek een wijs besluit. Heb me prima vermaakt op een stuurweg van 50 kilometer bochten rondom een nationaal park... zelfs toen voelde ik m'n armen en wist ik dat ik er verstandig aan had gedaan. Menig ervaren enduro rijder strandde ergens in een bak klei... moet er niet aan denken om 200 kilo staal daar uit te sjorren. Ondertussen lag ik op te drogen na een verfrissende duik in een beekje:
Kortom ... een heel pittige 'rally' ook voor de ervaren enduro mannen ... met name ook door het weer dat ergens tussen warm en zonnig en koud en nat zit.
Ga ik 'm nog eens doen? Misschien, maar dan met een lichte damesbrommer. Ik ben gewoon niet mans genoeg om zoiets met een echte mannenMOTOR als de Tenere te doen... maar bij rondvraag in het rennerskwartier bleek ook niemand bereidt om met me te ruilen... dus wellicht is de OER toch alleen voor mietjes
HJ