Hoi allen,
Ik heb drie maal een motor ingekrat: 1x voor in een vliegtuig en 2 maal de boot. In beide typen gevallen betaalde ik per volumedeel.
In alle drie de gevallen zelf een krat ter plekke getimmerd (op vliegveld of de haven) en ingeleverd. Toendertijd waren er geen regels voor de krat zelf, behalve dat hij op blokken moet staan zoals een pallet, omdat een forklift hem op moet kunnen pakken.
Omdat je het extern volume betaalt, is het zaak hem zo klein mogelijk te maken: voorwiel eruit en ernaast zetten, achterband leeg, stuur eraf en ernaast en met spanbanden in de veren trekken. Gewicht speelt een onderschikte rol, dus je kunt er nog flink bagage bij proppen ook.
Wel moet olie, brandstof en accu verwijderd worden wegens brandgevaar. Nooit gedaan en is nooit gecontroleerd ook, overigens.
Lucht- en zeker zeetransport is, relatief gezien, verbazend goedkoop...
(mag ik mee...?
)