Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: restauratie KLX verus RMX  (gelezen 30426 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1980
  • KTM 790R / Husqvarna WR360
Re: restauratie klx
« Reactie #15 Gepost op: 12-02-2012, 20:36 »
Hoe dat bij een KLX zit weet ik niet. DaBit weet dat vast wel!

Oef, eerlijk gezegd niet zo uit het hoofd. Doe eens een foto van de bewuste moer?

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3620
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: restauratie klx
« Reactie #16 Gepost op: 12-02-2012, 22:13 »

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: restauratie klx
« Reactie #17 Gepost op: 12-02-2012, 22:50 »
.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3620
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: restauratie klx
« Reactie #18 Gepost op: 12-02-2012, 23:32 »
er zijn er die de deco kacr modificeren, speling eruit uit halen, ook de nieten opnieuw vastlassen, nieuw decoveertje is centenwerk.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: restauratie klx
« Reactie #19 Gepost op: 13-02-2012, 17:59 »
.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11236
  • In order to go faster - go slower
Re: restauratie klx
« Reactie #20 Gepost op: 13-02-2012, 18:11 »
Je zou hiervoor mooi twee drupjes rode locktite kunnen gebruiken. Alleen even niet vergeten dat je locktite hebt gebruikt anders beuk je 'm de volgende keer dat je de boel los wilt halen kapot.

Bij mij zit die moer overigens gewoon los; wordt 'geborgd' door de bovenste kroonplaat.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: restauratie klx
« Reactie #21 Gepost op: 13-02-2012, 18:25 »
.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 818
  • Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
Re: restauratie klx
« Reactie #22 Gepost op: 13-02-2012, 18:57 »
Je zou hiervoor mooi twee drupjes rode locktite kunnen gebruiken. Alleen even niet vergeten dat je locktite hebt gebruikt anders beuk je 'm de volgende keer dat je de boel los wilt halen kapot.

Bij mij zit die moer overigens gewoon los; wordt 'geborgd' door de bovenste kroonplaat.

 :stupid: Als de kroonplaat erop zit , gaat die onderste moer nergens meer heen. Je draait alles strak tegen elkaar , net als bij een borgmoer. En loctite is overbodig
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3620
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: restauratie klx
« Reactie #23 Gepost op: 13-02-2012, 19:03 »
jammer dat m,n engels net zo beroert is als het tig lassen ;)
als je duits beter is kan ik je helpen met een pdf

net zoals noppy al zei plaat erop en de moer daarboven borgt alles

een duitse bekende, kacr gemodificeerd
dat moet schijnbaar met tig/wig? (gas) anders lukt het niet goed
een van die nieten is behoorlijk gevoelig en wil los gaan zitten.
het imbusboutje is er voor om het zijdelings wegklappen, wanneer deze kacr het klepplaatje raakt te voorkomen.
is m5 wel 3 traps gebruiken en voor het opboren diamand of hartmetaal.
en voor de zekerheid weer vastgelast




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: restauratie klx
« Reactie #24 Gepost op: 13-02-2012, 21:28 »
.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1980
  • KTM 790R / Husqvarna WR360
Re: restauratie klx
« Reactie #25 Gepost op: 13-02-2012, 21:45 »
foto van de moer die ik graag zou willen borgen.

Die moeren borg ik nooit. Onnodig (je trekt de bovenste moer met 50Nm aan ofzo. Dan zit de boel met die fijne schroefdraad echt wel vast), en ongewenst (lastig nastellen na een paarhonderd km, mocht dat nodig zijn).

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: restauratie klx
« Reactie #26 Gepost op: 13-02-2012, 22:13 »
.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1980
  • KTM 790R / Husqvarna WR360
Re: restauratie klx
« Reactie #27 Gepost op: 13-02-2012, 23:28 »
Hmm. Ik monteer onderste kroonplaat+balhoofdpen+vers ingevette lagers+kroonmoer.

Dan eerst vrij strak aandraaien, strakker dan zou moeten. Kroonplaat een paar keer heen en weer draaien zodat het verse vet zoch nog wat beter verdeelt.

Dan de moer losser tot iets losser dan wat ongeveer goed is. Na montage bovenste kroonplaat gaat het immers weer strakker staan.

Dan bovenste kroonplaat erop, bovenste moer erop, op moment zetten, poten erin, klembouten handvast. Als de poten dan met een klein tikje net een hele zwaai van stop tot stop kunnen maken is het goed. Moet niet te makkelijk *kloenk* in de stop gaan, maar ook niet te zwaar.

Meestal is het nu nog niet helemaal goed, dus dan los ik de bovenste moer weer, maak de bovenste klembouten helemaal los, en tik de kroonmoer ietsjes vaster of losser en tik met een plastic hamertje even tegen de klemverbinding rondom de poten. Vervolgens weer op moment vast/klembouten handvast/zwaai/etc.

Als het goed is: poten monteren, alles parallel zetten, klembouten op voorgeschreven moment vast.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: restauratie klx
« Reactie #28 Gepost op: 14-02-2012, 22:22 »
.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3620
  • "Vrienden van het onverharde pad"
Re: restauratie klx
« Reactie #29 Gepost op: 15-02-2012, 17:34 »
yep, en ze kunen er zo uit zien