Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: info motortrip door Africa  (gelezen 5291 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
info motortrip door Africa
« Gepost op: 05-02-2012, 23:03 »
We zijn van plan om een reis door Africa te maken. Om precies te zijn van Namibie naar Kenia. Graag wil ik in contact komen met motorrijders die ervaring hebben met een dergelijke trip. ???
Ron Engelkes

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2012, 06:38 »
Die zijn hier genoeg  ;)


Roep 'ns een vraag.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #2 Gepost op: 07-02-2012, 10:13 »
vraag: we hebben 3 weken uitgetrokken voor de rit van zo'n 4500 km. We hebben dan  natuurlijk weinig tijd om van de hoofdroute af te wijken. Maar ik heb mijn vraagtekens of het uberhaupt in die korte tijd kan. Dit ivm de mogelijk beroerde wegen en de grensovergangen die mogelijk tijd kosten. We hebben wel een paar rijders erbij die ervanring hebben in Afrika maar  en er zijn vast en zeker Afrikaanse problemen die we nog niet ingecalculeerd hebben.
Ron Engelkes
klipper@quicknet.nl

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2012, 10:55 »
4500 km in drie weken kan prima, aan de kust van Marokko over het asfalt. Met wat meer info over de te bezoeken landen en de route die jullie gepland hebben kan je gerichtere info krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2012, 11:11 »
Dan ben ik ook wel benieuwd. Weet u wat voor land Ethiopië is om doorheen te rijden? En Zambia, hoe zijn de wegen daar? Alvast bedankt! (het plan is deze zomer van Namibië naar Nederland te rijden via de oostkust. 8 à 10 weken)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2012, 11:54 »
Dan ben ik ook wel benieuwd. Weet u wat voor land Ethiopië is om doorheen te rijden? En Zambia, hoe zijn de wegen daar? Alvast bedankt! (het plan is deze zomer van Namibië naar Nederland te rijden via de oostkust. 8 à 10 weken)

volgens mij ligt Namibië al een paar miljoen jaar aan de westkust..  ::)

van Zuidelijk Afrika weet ik dat de meeste (doorgaande) wegen goed zijn.
deze zijn van tarmac, zand of gravel.
kijk maar naar the long way down..
tot Kenia kan ik vertellen dat die doorgaande wegen wel goed zijn..

voor grensovergangen heb je diverse visa's nodig, die moet je op tijd aanvragen, een enkele (weet even niet zo gauw meer welke) hebben een geldigheid van één of twee maanden, dus goed plannen..

houdt rekening bij grensovergangen dat men graag wilt weten of je "bedervelijke"goederen bij je hebt..
en, (was in het verleden zo) wanneer je motor rijdt ben je arm, want men denkt daar; welke idioot gaat er nu op een motor door Afrika rijden..
oponthoudt bij grenzen kan (zeker als de grens sluit - feestdagen) als je het verkeerd plant, even duren..


succes!


....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2012, 12:10 »
volgens mij ligt Namibië al een paar miljoen jaar aan de westkust..  ::)


Voor zover ik weet ligt het ook aan de westkust, maar het schijnt dat er ook wegen liggen om vervolgens van de westkust de oostkust te kunnen bereiken. Long way down heb ik gezien. Maar die gaan op een gegeven door Rwanda en Uganda waardoor ze andere wegen door Ethiopië nemen. Dus vandaar.
Visa van Ethiopië en Sudan zijn geloof ik 2 maand geldig en Sudan schijnt maanden te duren om dat aan te vragen. Dus daar ben ik nu al wel mee bezig.

Maar de doorgaande wegen met gravel en tarmac klinkt in ieder geval wel goed! Bedankt! :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 362
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2012, 12:19 »
Heb zelf een jaar in Kenia gewoond.
Het hangt erg af van de route die je wil rijden, sommige wegen zijn goed, andere zeer slecht.
 
Wij hielden voor onverhard een daggemiddelde van 60 km/uur aan. verhard kan dat wel tot 100 en 100+ oplopen als de weg goed is zoals bv. van Nairobi naar Mombasa.
 
Tips:
1 rij NOOIT in het donker, ook niet als je "er al bijna bent", ook niet verhard, plan je reis zodanig dat je ruim voor donker aankomt inclusief evt. oponthoud door pech etc.
2 Bij de grens duurt het zeker 2 tot 3 uur, als je in het weekend of op een feestdag komt betaal je de z.g. "disturbance fee".
3 Zorg voor de carnets voor je spullen en de verzekeringsbewijzen, alle papierwerk moet kloppen.
4 rij nooit in het donker (of had ik dat al gezegd :-X )
 
 
 
 

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2012, 13:37 »

Tips:
1 rij NOOIT in het donker, ook niet als je "er al bijna bent", ook niet verhard, plan je reis zodanig dat je ruim voor donker aankomt inclusief evt. oponthoud door pech etc.
2 Bij de grens duurt het zeker 2 tot 3 uur, als je in het weekend of op een feestdag komt betaal je de z.g. "disturbance fee".
3 Zorg voor de carnets voor je spullen en de verzekeringsbewijzen, alle papierwerk moet kloppen.
4 rij nooit in het donker (of had ik dat al gezegd :-X )

sluit ik mij helemaal mee aan!

en probeer te camperen/ verblijven wat bekend is, (check de lonely planet --> backpacker/ YMCA youthhostel etc.)
of in een compound..  (met hoge hekken er omheen dus)

andere tip:
rij nooit, never in het donker, hoe verleidelijk het ook mag zijn..  :-X
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2012, 13:52 »
Ah, dat is wel duidelijk. Wildkamperen raden jullie dus niet aan? We zijn het zowieso niet van plan om te doen, maar als het een keer zo uitkomt, is het dan beter door te rijden in het donker of dan toch maar ergens 'onbeveiligd' de tent opzetten? Tot nu toe met vakanties in bijv mali en senegal eigenlijk ook nooit wildgecampeerd, maar kwamen wel mensen tegen die dat helemaal geen probleem vonden en er ook nog geen problemen mee hadden gehad.  Rest mij nog één vraag, is me nog niet helemaal duidelijk:  wat denken jullie van rijden in het donker?  :stupid:

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #10 Gepost op: 07-02-2012, 13:58 »
alleen als je een close encounter met een hippopotomus zou willen (= nijlpaard)

in de avond onderweg van ngorogoro naar hotel ineens uit het niets voor de auto..
was niet leuk.. zijn groot en verorzaken deuken en hebben een hele grote bek..
kijk maar:

deze veroorzaken de meeste (dodelijke) ongevallen in Afrika

mocht je onverhoopt snachts vast zitten ("je kan niet verder")  probeer ergens binnen te slapen (hutje?) en die mensen goed betalen..
anders VEEL open vuur maken.. en.. niet slapen..

kan je wel gezellig deze dames tegen komen..


sas handboek is wel "handig" dan..  ;)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #11 Gepost op: 07-02-2012, 14:20 »
Aah, duidelijk  ::) thanks

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #12 Gepost op: 07-02-2012, 14:32 »
Aah, duidelijk  ::) thanks

 ;)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #13 Gepost op: 07-02-2012, 14:50 »
alleen als je een close encounter met een hippopotomus zou willen (= nijlpaard)

in de avond onderweg van ngorogoro naar hotel ineens uit het niets voor de auto..
was niet leuk.. zijn groot en verorzaken deuken en hebben een hele grote bek..
kijk maar:

deze veroorzaken de meeste (dodelijke) ongevallen in Afrika

sas handboek is wel "handig" dan..  ;)


Deze foto doet me aan een collega denken...  :-\
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4268
Re: info motortrip door Africa
« Reactie #14 Gepost op: 07-02-2012, 15:12 »
aan de ene kant makkelijk te doen in die tijd. aan de andere kant weer zonde om er niet wat langer over te gaan doen.
 
Wildkamperen kan je overal.
 
 
Met die informatie moet je genoeg hebben, alles wat je meer weet alleen maar af aan je reis daar imho.
 
Nam - zam - malawi - tanz - kenya is een mooie, snelle route die veel word gedaan, ook door bussen met gepensioneerde duitsers. 9 rijdagen als je gewoon van a naar b zou moeten.