Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Starten beginner  (gelezen 6921 keer)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Starten beginner
« Reactie #30 Gepost op: 02-03-2012, 19:29 »
Maar dan komt de DR350 ook in beeld denk ik (maar geen persoonlijke ervaring mee)
 

Een schatje van een motor. Ben inmiddels aan mijn tweede begonnen. De eerste had een gebruiksaanwijzing en die heeft voor allerlei dingen veelvuldig in de garage gestaan, maar dat had meer te maken met mijn eigen onkunde dan met de betrouwbaarheid van dat ding.
Niet teveel vermogen voor een beginner (zo'n venijnige enduro ga ik alleen maar beroerder van rijden. Liever een beetje een milde motor) en weinig en eenvoudig onderhoud.

Ik rij er overal mee naartoe, gaat prima. Je moet alleen een beetje aanpassen. Met een milde tandwiel verhouding kun je over de snelweg rond de 100 rijden. Als ik offroad ga rijden na een lange snelweg rit, gooi ik er snel even een ander voortandwiel op om iets meer kracht te hebben.


Ik heb (dik) minder dan 1000 euro per stuk betaald. Ze zijn echter niet altijd te vinden.


Bij mij werd ook aangeraden dat het budget omhoog moest om redelijk te kunnen starten, en ik ben blij dat ik te koppig was. Ik heb meer plezier van mijn 20 jaar oude suzuki dan velen van hun moderne enduro... Die oude troep kun je hartstikke veel fun mee hebben.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Starten beginner
« Reactie #31 Gepost op: 02-03-2012, 19:46 »
Een schatje van een motor. Ben inmiddels aan mijn tweede begonnen. De eerste had een gebruiksaanwijzing en die heeft voor allerlei dingen veelvuldig in de garage gestaan, maar dat had meer te maken met mijn eigen onkunde dan met de betrouwbaarheid van dat ding.
Niet teveel vermogen voor een beginner (zo'n venijnige enduro ga ik alleen maar beroerder van rijden. Liever een beetje een milde motor) en weinig en eenvoudig onderhoud.

Ik rij er overal mee naartoe, gaat prima. Je moet alleen een beetje aanpassen. Met een milde tandwiel verhouding kun je over de snelweg rond de 100 rijden. Als ik offroad ga rijden na een lange snelweg rit, gooi ik er snel even een ander voortandwiel op om iets meer kracht te hebben.


Ik heb (dik) minder dan 1000 euro per stuk betaald. Ze zijn echter niet altijd te vinden.


Bij mij werd ook aangeraden dat het budget omhoog moest om redelijk te kunnen starten, en ik ben blij dat ik te koppig was. Ik heb meer plezier van mijn 20 jaar oude suzuki dan velen van hun moderne enduro... Die oude troep kun je hartstikke veel fun mee hebben.


Het is als wijn  " Hoe ouder ...hoe beter "  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Starten beginner
« Reactie #32 Gepost op: 02-03-2012, 19:47 »

@jcruit; hoe bedoel je dat precies?


Kijk waar die vandaan komt, maisplakkers vis je er zo uit. Bij die van mij stond op de achtergrond van de foto's in de adv op mp een splinternieuwe F800GS, vond ik wel een goed teken, die heeft er in ieder geval geld voor (over).

Aan de fiets zelf is ook veel te zien, sowieso natuurlijk algemene staat, maar ook of ie veel rookt (olie verbrandt). Verder lopen die luchtgekoelde blokken werkelijk prachtig en zonder bijgluiden. Een rauwe of tikkende moet je dus gewoon laten staan. Voor de xr is het ook wenselijk er eentje van na 1991 te hebben, schuinen weer net wat minder kinderziektes te hebben.

Find me on Phonebook

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Starten beginner
« Reactie #33 Gepost op: 02-03-2012, 22:41 »

Ik ga toch liever voor een lichtere! Dat was ook mijn eerste intentie ;)
Ik zal erop letten dat ik geen gekke stukken ALLEEN offroad ga rijden.. lijkt me inderdaad geen fijne ervaring alleen in de problemen te komen. Heb mijn auto nog niet lang geleden in de zachte berm vastgereden.. ben gelukkig door een zeer vriendelijke passerende 4x4 eruitgetrokken *geen commentaar*


@Paisley: Klinkt goed, denk dat ik me daar wel in kan vinden jah. Maar ik ga dan voor iets meer cc zodat ik ook eventuele langere stukken kan overbruggen. Ik heb er geen moeite mee als iets oud is, zolang het maar degelijk, robust is. Wat tegenwoordig geproduceerd wordt (ligt uiteraard ook eraan wat) is ontstaan tijdens de vloek van de overvloed.. wegwerp tijdperk ;D

Kijk waar die vandaan komt, maisplakkers vis je er zo uit. Bij die van mij stond op de achtergrond van de foto's in de adv op mp een splinternieuwe F800GS, vond ik wel een goed teken, die heeft er in ieder geval geld voor (over).

Aan de fiets zelf is ook veel te zien, sowieso natuurlijk algemene staat, maar ook of ie veel rookt (olie verbrandt). Verder lopen die luchtgekoelde blokken werkelijk prachtig en zonder bijgluiden. Een rauwe of tikkende moet je dus gewoon laten staan. Voor de xr is het ook wenselijk er eentje van na 1991 te hebben, schuinen weer net wat minder kinderziektes te hebben.


Da is inderdaad een goede! Ik heb nu een XR600 gevonden, waar dat ook toe treft.. zag er ook allemaal verzorgd uit, dikke auto erbij, grote tuin. Heb vanavond al een telefoontje gepleegd. Het is er eentje uit 94 dus ben benieuwd. De prijs is wel volgens mij best laag.. mjah, die gok wil ik wel wagen! Hij vraagt er namelijk 1000 euro 'vast' voor. Maar ik zag ook al dat hij meerdere XR's had en ook allerlei onderdelen, blokken. Ik zal op de puntjes die je gezegd hebt zeker gaan letten! Klonk als een oprecht persoon die als hobby graag sleutelde(had het blok eronder gezet), dus ik ben benieuwd.


Trouwens nog even iets anders, wat kan ik als beste kopen kwa kleding? Een leren pak? Crossmotor kleding? Motorpak? Ander opties? Gezien de doeleinden waarvoor ik wil gaan rijden. Hoe zit het dan kwa zomer/winter, warmte/kou?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Starten beginner
« Reactie #34 Gepost op: 02-03-2012, 22:44 »
foutje
950 adventure s / exc 300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Starten beginner
« Reactie #35 Gepost op: 02-03-2012, 22:56 »
Da is inderdaad een goede! Ik heb nu een XR600 gevonden, waar dat ook toe treft..

Ja, een XR kopen voordat je je rijbewijs hebt is wel slim. Dan heb je nog eventjes om 'm in orde te maken  ::)

Er zijn zat goeie te koop, maar ik blijf erbij dat een XR600 kopen zonder verstand van die motoren geen slimme zet is.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Starten beginner
« Reactie #36 Gepost op: 02-03-2012, 23:00 »

@Paisley: Klinkt goed, denk dat ik me daar wel in kan vinden jah. Maar ik ga dan voor iets meer cc zodat ik ook eventuele langere stukken kan overbruggen. Ik heb er geen moeite mee als iets oud is, zolang het maar degelijk, robust is. Wat tegenwoordig geproduceerd wordt (ligt uiteraard ook eraan wat) is ontstaan tijdens de vloek van de overvloed.. wegwerp tijdperk ;D

Ik rij ook lange stukken hoor. Ik ga in het voorjaar ermee naar Frankrijk. Ik rij ook altijd van/naar ritten en als je in het noorden van het land woont, is dat per definitie een pokkeneind. Maar iets meer cc is soms niet volledig overbodig inderdaad  :)
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Starten beginner
« Reactie #37 Gepost op: 02-03-2012, 23:02 »
Ja, een XR kopen voordat je je rijbewijs hebt is wel slim. Dan heb je nog eventjes om 'm in orde te maken  ::)

Er zijn zat goeie te koop, maar ik blijf erbij dat een XR600 kopen zonder verstand van die motoren geen slimme zet is.


Dat begrijp ik ook heel goed, maar als koper kun je toch maar een beperkt aantal dingen 'afchecken' of ligt dat aan mij?

Post Merge: 02-03-2012, 23:13
Ik rij ook lange stukken hoor. Ik ga in het voorjaar ermee naar Frankrijk. Ik rij ook altijd van/naar ritten en als je in het noorden van het land woont, is dat per definitie een pokkeneind. Maar iets meer cc is soms niet volledig overbodig inderdaad  :)
Bedoelde eigenlijk ook meer 'beter' kan overbruggen inderdaad ;) zoals iemand in de voorgaande posts beschreven had!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Starten beginner
« Reactie #38 Gepost op: 03-03-2012, 07:44 »
Er zijn zat goeie te koop, maar ik blijf erbij dat een XR600 kopen zonder verstand van die motoren geen slimme zet is.
Geldt datr niet voor offroad (on a budget) in het algemeen? Ben het wel met je eens dat het een dure hobby wordt als je een beetje serieus revisiewerk moet uitbesten.


Een beetje sleutelen is sowieso slim, denk alleen al aan schoonmaken (remmen loshalen, luchtfilter spoelen) enz. Verder moeten dit soort fietsen elke 1000-1500 km verse olie en XR ook vaak kleppenstellen, afhankelijk welk boekje je kijkt ook elke 1500 km. Toch wel handig als je dat zelf kunt.
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Starten beginner
« Reactie #39 Gepost op: 03-03-2012, 08:02 »

Dat begrijp ik ook heel goed, maar als koper kun je toch maar een beperkt aantal dingen 'afchecken' of ligt dat aan mij?

Koop even snel een crossbokje; dat heb je toch nodig later.

Als je die meeneemt en vraagt of je de motor mag opbokken voordat je gaat rijden, dan kan je voordat de motor 1cm gereden heeft al een aantal dingen ontdekken:

- loopt het balhoofd mooi vrij van L naar R en zit er geen knikje / tikje in het midden -> ongeluk
- zet in standje L het voorwiel onder druk en probeer dat heen en weer te wrikken -> kapot lager
- zelfde voor achterwiel
- ga met je benen rondom het achterwiel op je gat zitten en probeer de hele linkarm horizontaal, vertikaal en diagonaal te bewegen, speling -> nieuwe lagerset van achterbrug en linkarm €100 - 150 ex arbeidsloon
- zit er nog genoeg vlees op de remblokken en ketting
- zoek hier maar eens op ketting controleren voor de diverse techniekjes die daarvoor bestaan

Op een foto kijk ik altijd naar de kap van koppeling en dynamo, zeg maar bij linkervoet en rechtervoet.

In hoeverre dat kaal/beschadigd is geeft een indicatie hoeveel er hard mee gecrosst is. Een motor met hele lichte schade geeft aan dat hij voornamelijk op de weg gebruikt is.

Nou succes! We horen 't wel! ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Starten beginner
« Reactie #40 Gepost op: 03-03-2012, 20:00 »
Dankjewel voor de expertise wat betreft het controleren bij aankoop! Zal't allemaal op een checklistje zetten en proberen na te lopen.

Wat betreft het zelf sleutelen gaat hopelijk lukken. De kleinere zaakjes zal ik hopelijk zelf kunnnen doen, ben technisch aangelegd, en de overige zaken denk ik samen met mijn pa te gaan doen. Die heeft veel gesleuteld wat betreft oldtimer auto's (alfa romeo's). Ik neem aan dat de principes enigsinds hetzelfde blijven, motorisch gezien? Kleppen stellen enz? Ik zag ook dat er genoeg te vinden was op diverse internetbronnen met foto/video toelichting etc.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Starten beginner
« Reactie #41 Gepost op: 03-03-2012, 21:05 »
Een beetje een techneut kan gewapend met een werkplaatshandboek alles. Ze zijn gelukkig lekker simpel.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Starten beginner
« Reactie #42 Gepost op: 03-03-2012, 21:34 »

- loopt het balhoofd mooi vrij van L naar R en zit er geen knikje / tikje in het midden -> ongeluk

Die snap ik niet, dat is toch een goed teken??



Kijk ook even in de luchtfilterbak, een mooi schoon filter is een goed teken. Verder gewoon de algehele staat, en het blok moet netjes lopen, zonder rammels, en goed schakelen. Tijdens de proefrit even met je handen los; trekt de motor naar links/rechts?? XRren hebben een buizenframepje onder het blok, ipv een carterplaat, dus kijk goed naar de carters, op scheuren en zo checken. Neem iemand mee, en bij twijfel, niet doen, er staan er genoeg!!
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 205
Re: Starten beginner
« Reactie #43 Gepost op: 04-03-2012, 04:23 »
Mocht het niks worden, dan mis ik er nog eentje die misschien ook interessant voor je kan zijn... Honda NX 650 Dominator... Zit een beetje tussen XL 600 en Transalp in qua gewicht en zijn vaak wat beter behandeld dan XR600. Wel weer net iets meer weg-gericht maar gaan ook best offroad hoor. Techniek is even simpel als de XL/XR. Maar dan met elektrische start. Prijzen vallen ook best mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Starten beginner
« Reactie #44 Gepost op: 04-03-2012, 08:17 »
Die snap ik niet, dat is toch een goed teken??

Sorry voor de ongelukkige formulering van iets positiefs en iets negatiefs: als je een tik of een hangend puntje voelt tijdens het draaien dan heeft hij een forse opdoffer gehad en moet je gaan kijken of er niet nog iets anders krom, gescheurd of gericht is.