Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Starten beginner  (gelezen 6927 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Starten beginner
« Reactie #15 Gepost op: 29-02-2012, 09:27 »
Ikzelf zou niet zo vlug richting een XR gaan, meer omdat er zoveel kaf tussen het koren zit. Die dingen zijn vaak al goed gebruikt en velen zijn goed gaar. Als je een goeie vind is het natuurlijk tof, maar ik heb m'n neus er al eens goed aan gestoten. Heeft me knap geld gekost.
Zelf ben ik (en blijf het nog steeds) fan van de DR's (in dit geval spreek ik van de DR 650 SE, niet de oudere R, RE, RS of RSE) van Suzuki. Vooral die van na 96 zijn bijna onbreekbaar. De vering is niet buitengewoon, maar de blokjes zijn behoorlijk bulletproof. Die dingen doe je geen zeer als je er een paar uur mee over de snelweg rijd, je kunt er behoorlijk goed mee offroaden en ze zijn niet belachelijk zwaar. Bijkomend voordeel is dat ze niet zo gek duur zijn. Nadeel is wel dat ze er gewoon niet veel zijn, want in NL zijn ze nooit geïmporteerd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Starten beginner
« Reactie #16 Gepost op: 29-02-2012, 10:00 »
Eens met zeeuwse klei, als je voor een XR400 of vergelijkbaar "licht" spul gaat, neem dan iemand mee die er verstand van heeft, hoe lichter de machine hoe groter de kans dat ie goed is afgetrapt..
 
Maar als je ook graag op straat voooruit wil komen, eens op reis gaat en je wilt bagage mee kunnen nemen, zou ik ook voor DR650 / TTR600 / XR600 gaan, geeft je nog net wat meer comfortabel vermogen en doet het ook heel leuk in het terrein.
XR400 gaat ook nog prima op straat, maar als je eens wat verder weg wilt, kan het toch wel wat vermoeiend worden, zeker als je lange stukken snelweg af moet leggen.
XR250 zou ik zeker niet doen, mits je overal met een aanhanger naar toe gaat en het niet erg vind om niet boven de 80km/u uit te komen. Ik heb er maar 1 dag mee gereden, maar vond zelfs die paar km provinciale weg tussen de offroad secties waar ik gewoon mee met het overige verkeer wilde al irritant.
 
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Starten beginner
« Reactie #17 Gepost op: 29-02-2012, 21:45 »
Goed om te weten! Ik denk dat ik me dan inderdaad naar de XR600 en gelijkwaardigen(DR650 / TTR600 ) ga oriënteren!

Danku danku :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Starten beginner
« Reactie #18 Gepost op: 29-02-2012, 22:59 »
Ik zou ook eens naar zoiets als dit kijken:

Mobile.de

Voldoet aan al jouw criteria, alhoewel deze wellicht een beetje afgeragte indruk maakt. Maar dan hoef je ook niet bang te zijn voor een deukje.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 41
Re: Starten beginner
« Reactie #19 Gepost op: 29-02-2012, 23:27 »
Ik heb nog wel een goede DR 650rse 1992 voor je in de aanbieding, met nieuw bigend.
Geweldig ding ook op snelweg.
Ik gebruik mijn ktm nu en hij word niet meer gebruikt.(luxeprobleem)

950 adventure s / exc 300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: Starten beginner
« Reactie #20 Gepost op: 01-03-2012, 00:15 »
Beginner? DRZ 400!!!!!
Voor weg + offroad plezier inderdaad twee setjes velgen. Met langere tandwielverhouding op het 'wegsetje' is het prima rijden!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Starten beginner
« Reactie #21 Gepost op: 01-03-2012, 10:44 »
Een DRZ400 is inderdaad de enige motor onder de 600cc die ik zou overwegen voor veelzijdige inzet, maar ff naar Zuid Frankrijk over de snelweg wordt toch echt snel vermoeiend hoor, zeker als je iets groter bent. Maar als je bereid bent alle lange afstanden ook binnendoor af te leggen, een goede kandidaat... Maar dan komt de DR350 ook in beeld denk ik (maar geen persoonlijke ervaring mee)
 
Maarrehh een DRZ400 of een WR250R onder de 2000 euro?? Dan haal je wel een hoop ellende in huis vrees ik. Die WR250R van 3.400 zou ik al sterke bedenkingen bij hebben en die staat nog wel in het BPM vrije Duitsland...
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Starten beginner
« Reactie #22 Gepost op: 01-03-2012, 11:19 »
€2.000 max? Dan zou ik eerder 2e hands kleding aanschaffen en mijn budget daarmee wat verhogen. Voor 2 mille krijg je alleen afgetrapte of stukgesleutelde gebakjes tenzij je het bij een Suzuki luchtkoeler houdt.  :stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Starten beginner
« Reactie #23 Gepost op: 01-03-2012, 12:17 »
Voor 2000 euro heb je geen motor die pas net uit de garantie is nee. Maar je kunt voor dat geld genoeg kopen waar je best even lol van kan hebben.

De Honda XL/XR600 zou ik wegblijven zolang je niet kunt beoordelen wat je precies gaat kopen. Zoals zoveel anderen ook een negatieve ervaring gehad die best centjes gekost heeft. Die dingen zijn zowiezo erg gevoelig voor fatsoenlijk onderhoud, en dat krijgen de meeste 'om un bietje te rije over ut laaand'-XRren niet.

Ik zou toch eerder de voorkeur hebben voor iets als een DR650SE/XT600E/KLX650C/etc.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: Starten beginner
« Reactie #24 Gepost op: 01-03-2012, 13:10 »
honda transalp. 2000 euro, zat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Starten beginner
« Reactie #25 Gepost op: 01-03-2012, 13:15 »
Maar dat is niet bepaald een licht dingetje. Er moet gewoon meer geld bij. Wachten met aanschaffen en even doorsparen :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Starten beginner
« Reactie #26 Gepost op: 01-03-2012, 19:44 »
Ik heb een XR600 gekocht voor heel ruim onder de 2000 euro (iets meer als de helft geloof ik), en die was niet afgeragd maar gewoon in prima staat! Je moet alleen echt heel erg goed opletten wat je koopt, want er staan ook genoeg slechte bakken tussen, de meeste maisplakkers geven liever geen 2 tientjes uit voor een oliewissel. Als je zo'n ding nog probeert te redden kost het je honderden euro's.


Zoek je echter even dan kun je een knappe fiets kopen, een klassieker in spé, met flink por!


...en waar ook nog een leuk rallyfietsje van te maken is:
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=10490.0

Find me on Phonebook

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 19
Re: Starten beginner
« Reactie #27 Gepost op: 02-03-2012, 01:16 »
Ik zou  het toch mooi vinden als ik iets onder de 2000 euro kan vinden! Zoals gezegd, het hoeft niet splinternieuw te zijn.. gaat mij er meer ook functioneel om! Alleen het opletten wat ik koop wordt iets gecompliceerder aangezien ik er eigenlijk geen verstand van heb.. Dus zal ik of iemand moeten gaan zoeken die meegaat, zelf goed voorbereid zijn.. en wellicht toch nog enigsinds op de gok iets kopen.. of van iemand bijvoorbeeld op het forum iets kopen die een gerenomeerde naam heeft.
Zo heb ik bij mijn scooter een behoorlijke miskoop gedaan.. blok was gescheurd, kon je vanaf buitenaf niet zien! Was dichtgekit.. die grap heeft me uiteindelijk zo'n 700 extra gekost.. en dat allemaal van mijn mooie spaarcentjes op mijn 16de!
Die fout wil ik eigenlijk NOOIT meer maken.. want dat was pure ellende.


Maar om even bij de positieve zinnen te blijven, ik zie een aantal XR600's op Marktplaats. Wat voor critische zaken kun je bij de koop vooraf nogal zo zien aan een motor zoals deze?


@jcruit; hoe bedoel je dat precies?

Zoekt en gij zult vinden :).. dus dat blijf ik dan ook maar doen :P.. even blijven afwachten tot ik het juiste tegenkom..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Starten beginner
« Reactie #28 Gepost op: 02-03-2012, 08:47 »
Als je het niet erg vind om gelijk de kunst van invoeren te leren (daar is al veel kennis voor aanwezig op dit forum) zou ik hier wel zin in hebben:
 
Als die advertentie klopt, heb je daar nog jaaaaaren probleemloos plezier van..
 
Of nog even bevestiging zoeken bij DR650 ervaringsdeskundigen......  :-X
 
MOBILE DE
 
Alleen nog even iemand met een aanhanger zoeken en een dag vrijmaken.

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: Starten beginner
« Reactie #29 Gepost op: 02-03-2012, 17:31 »
Waarom beginnen op een licht dingetje? Ik ben zelf begonnen op een XTZ 750 (nog steeds).
Tuurlijk was dit uit budgetaire overwegingen, maar het ding staat wel z'n mannetje offroad. Wel een setje wielen (+ tandwielen) erbij voor op de weg, maar dan kun je wel naar het eind van de wereld rijden en dan op zondag weer offroadritjes pakken.
Kun je makkelijk voor 2000 euro klaar zijn, dingen draaien met gemak heel veel km's.
Als je zelf wat lichter bent moet je misschien wel even oefenen met optillen, maar eenmaal gewend hoef je niet meer naar de sportschool.
 
Even een algemene tip:
Niet ALLEEN gaan rijden offroad.
Ongeluk zit in een klein hoekje, en ook een licht dingetje kun je zo vastrijden dat je hem er alleen niet meer wegkrijgt.
As je maar niet falt!