Eens met zeeuwse klei, als je voor een XR400 of vergelijkbaar "licht" spul gaat, neem dan iemand mee die er verstand van heeft, hoe lichter de machine hoe groter de kans dat ie goed is afgetrapt..
Maar als je ook graag op straat voooruit wil komen, eens op reis gaat en je wilt bagage mee kunnen nemen, zou ik ook voor DR650 / TTR600 / XR600 gaan, geeft je nog net wat meer comfortabel vermogen en doet het ook heel leuk in het terrein.
XR400 gaat ook nog prima op straat, maar als je eens wat verder weg wilt, kan het toch wel wat vermoeiend worden, zeker als je lange stukken snelweg af moet leggen.
XR250 zou ik zeker niet doen, mits je overal met een aanhanger naar toe gaat en het niet erg vind om niet boven de 80km/u uit te komen. Ik heb er maar 1 dag mee gereden, maar vond zelfs die paar km provinciale weg tussen de offroad secties waar ik gewoon mee met het overige verkeer wilde al irritant.