Dat begrijp ik ook heel goed, maar als koper kun je toch maar een beperkt aantal dingen 'afchecken' of ligt dat aan mij?
Koop even snel een crossbokje; dat heb je toch nodig later.
Als je die meeneemt en vraagt of je de motor mag opbokken voordat je gaat rijden, dan kan je voordat de motor 1cm gereden heeft al een aantal dingen ontdekken:
- loopt het balhoofd mooi vrij van L naar R en zit er geen knikje / tikje in het midden -> ongeluk
- zet in standje L het voorwiel onder druk en probeer dat heen en weer te wrikken -> kapot lager
- zelfde voor achterwiel
- ga met je benen rondom het achterwiel op je gat zitten en probeer de hele linkarm horizontaal, vertikaal en diagonaal te bewegen, speling -> nieuwe lagerset van achterbrug en linkarm €100 - 150 ex arbeidsloon
- zit er nog genoeg vlees op de remblokken en ketting
- zoek hier maar eens op ketting controleren voor de diverse techniekjes die daarvoor bestaan
Op een foto kijk ik altijd naar de kap van koppeling en dynamo, zeg maar bij linkervoet en rechtervoet.
In hoeverre dat kaal/beschadigd is geeft een indicatie hoeveel er hard mee gecrosst is. Een motor met hele lichte schade geeft aan dat hij voornamelijk op de weg gebruikt is.
Nou succes! We horen 't wel!