Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !  (gelezen 8351 keer)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Gepost op: 07-03-2012, 14:55 »
Wellicht een 1 aprilgrap aangezien het vandaag 7 maart is...

http://www.motor.nl/nieuws/18403809-alcoholtester-in-frankrijk-verplicht.html

Maar toch: better safe then sorry.
heb de ANWB al gemaild...
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 135
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #1 Gepost op: 07-03-2012, 15:09 »
Haha....... Geen 1 aprilgrap is per 1 juni of 1  1 juli verplicht en je woordt per 1 november er voor bekeurd

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #2 Gepost op: 07-03-2012, 15:11 »
http://www.lemonde.fr/societe/article/2012/03/01/ethylotest-obligatoire-dans-les-voitures-a-partir-du-1er-juillet-2012_1650002_3224.html


Le Monde schreef dat het in het "Journal officiel" (de Franse Staatscourant) stond. Dan zal het wel waar zijn.
Het gaat om twee wegwerp-blaastesten die ongebruikt moeten zijn en waarvan de vervaldatum nog niet verlopen mag zijn.
Overigens word je tot 1 november 2012 niet bekeurd als je ze niet bij je hebt.


Degene die dit heeft verzonnen heeft waarschijnlijk ook aandelen in een fabriek die wegwerp-alcohol-blaastesten maakt...
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #3 Gepost op: 07-03-2012, 16:18 »
Hele leuke 1 April-grap of gebrek aan gevoel voor humor bij Franse politici.

Onze minister van buitenlandze zaken even een telegram laten sturen naar die kleine driftkikker: of ze hun drugstouristen svp even van een spuugtester (verplicht) kunnen voorzien voordat ze ze hiernaartoe sturen ;D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2012, 16:48 »
ik vraag me  bij dit soort achterlijk eregels altijd af of je hier als buitenlander aan moet voldoen ?


Immers zijn er europeesche regels, die voor alle landen gelijke wegenwet zouden moeten maken, maar vervolgens zijn er toch weer landswetten.


Valt dit onder de rgeels voor het 'voertuig'? bijv? want dan hoef je het niet te hebben als buitenlander, immers heb je een nederlands voertuig, die aan de nederlandse regels moet voldoen. Of valt dit onder wegenwet, zoals snelheidsbepalingen e.d.? 
(denk bijv aan het naar het buitenland rijden met een nederlandse brommer, terwijl in div landen om ons heen hele andere regels voor brommers en scooters gelden)


Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #5 Gepost op: 07-03-2012, 20:02 »
Lijkt allemaal waar te zijn.
Goed punt trouwens, Bean, dat je je afvraagt waar het thuis hoort.
Kan me voorstellen dat het een Frans initiatief is en derhalve niet standaard voor iedere burger geldt.
Het stuk geeft daar geen antwoord op.
Ik heb vandaag de ANWB een mailtje gestuurd, die horen alle leden daarover wel in te lichten.
Als ik antwoord heb zal ik het hier wel posten.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #6 Gepost op: 07-03-2012, 20:34 »
dezelfde vraag bestaat over dat bekende 'hesje' wat in duitsland verplicht is... Maar ja, de ANWB verkoopt ze graag.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #7 Gepost op: 07-03-2012, 20:38 »
Nog even en je moet zelfs de franse taal machtig zijn, zal niet meervallen....................nuchter :-X

 ;D

Omdat de Fransen er een zooitje van maken, aldus die krant, moet iedereen dat ding bij zich hebben  ??? Raar volkje die franse politici.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #8 Gepost op: 07-03-2012, 20:44 »

ik vraag me  bij dit soort achterlijk eregels altijd af of je hier als buitenlander aan moet voldoen ?
Valt dit onder de rgeels voor het 'voertuig'? bijv? want dan hoef je het niet te hebben als buitenlander, immers heb je een nederlands voertuig, die aan de nederlandse regels moet voldoen. Of valt dit onder wegenwet, zoals snelheidsbepalingen e.d.? 
(denk bijv aan het naar het buitenland rijden met een nederlandse brommer, terwijl in div landen om ons heen hele andere regels voor brommers en scooters gelden)
Ben bang van wel.  Dit is toch vergelijkbaar met het altijd bij je hebben van veiligheidsvestjes (voor alle inzittenden) in sommige landen, TUV keuring van alles wat je aan je motor wijzigt voor Duitsland, etc.


Als je dus een rondje door Europa gaat rijden dan moet je per land kijken wat je nodig hebt, dat loopt aardig op.


Wat ik nog het meest vreemd vind aan die Franse wet is dat het de bewijslast lijkt om te keren: blijkbaar moet jij aantonen dat je nuchter bent ipv dat de politie moet aantonen dat je dronken bent..


Prijs valt gelukkig erg mee, snel wat googelen:
http://www.thuistesters.nl/alcohol-tester


groeten,


jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #9 Gepost op: 07-03-2012, 20:48 »
euhm nee... TUV keuring hebben wij dus niets mee te maken!


In duitsland mag je bijv alleen banden op een voertuig leggen die ook voor dat voertuig goedgekeurd zijn (rare regeling overigens), maar als nederlander heb je daar niets mee te schaften: Je voertuig voldoet immers aan de europesche verkeerswet, als ie aan de nederlandse voldoet!
(dat betekent natuurlijk niet dat je zomaar alles mag, en gevaarlijke situaties mag creeren)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #10 Gepost op: 07-03-2012, 21:05 »
euhm nee... TUV keuring hebben wij dus niets mee te maken!


In duitsland mag je bijv alleen banden op een voertuig leggen die ook voor dat voertuig goedgekeurd zijn (rare regeling overigens), maar als nederlander heb je daar niets mee te schaften: Je voertuig voldoet immers aan de europesche verkeerswet, als ie aan de nederlandse voldoet!
(dat betekent natuurlijk niet dat je zomaar alles mag, en gevaarlijke situaties mag creeren)
Hoe zit dat dan met winterbanden? Ik dacht dat die voor iedereen verplicht waren in Duitsland? ???

By the way: europesche => Europese (sinds 1945 of zo). Er is nog een verzekeringsmaatschappij die de Europeesche (let op de dubbele e!), maar dat is een eigen naam, dus dan mag het.
En anders consequent blijven: Nederlandsche, Duitsche, Fransche, maar je bent denk ik niet oud genoeg om het zo geleerd te hebben. Wel altijd met een hoofdletter. Grappig: "Belgische" is nog steeds op de moeilijke manier, zelfs na de spellingshervormingen van 2005/2006. Tot zover mijn taalpuristische bijdrage. ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #11 Gepost op: 07-03-2012, 22:32 »
haha... nou ik denk wel dat ik oud genoeg ben om dat geleerd te hebben, en in zijn algemeenheid denk ik dat mijn Nederlands best redelijk is, vergeleken bij gemiddeld forum typwerk; maar ik ben een behoorlijk beta, enook wel een beetje lui. Heb dus gewoon niet altijd zin om hoofdletters e.d. goed te doen, of er over na te denken  :-X
tevens maak ik zo reclame voor de Europeesche, die wel toevallig de enige (en niet enigste... zucht, wat bijna niemand meer goed doet) maatschappij is die een reisverzekering ZONDER motorsport uitzondering wil afgeven!


ontopic: wat betreft die winterbanden in Duitsland... Ik DENK dat daar hetzelfde geldt: Volgens mij zij wij dat NIET verplicht, maar... als het gevaar oplevert natuurlijk wel!! en volgens mij wordt het in de praktijk ook zo gehanteerd.


met een keurmerk uitlaat is bijv weer duidelijk geval: dat is een Europese afspraak. Er moet dus een E keurmerk op staan, en dan is ook alles goed.


Ik zou het echte antwoord wel eens willen horen van iemand met wat wets/juridische achtergrond

Offline member

  • *****
  • Berichten: 421
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #12 Gepost op: 07-03-2012, 22:43 »
Wat ik nog het meest vreemd vind aan die Franse wet is dat het de bewijslast lijkt om te keren: blijkbaar moet jij aantonen dat je nuchter bent ipv dat de politie moet aantonen dat je dronken bent..


Je kan die bewijslast ook weer terug omdraaien! Gewoon een kratje bier of goede fles wijn leegdrinken, ben je in ieder geval niet nuchter meer en hoef je ook niet zo'n apparaat te kopen  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #13 Gepost op: 07-03-2012, 22:50 »
 ;D ;D ;D ;D 
ne meneer, hips, ik heb geen tester, hips, want ik weet zeker dat ik ladderzat ben , hips... En laat de lege wijnfles zien  :stupid:


Doet me toch steeds weer denken aan Urbanus, die geen wisselgeld heeft - van een 5000 franks briefje - voor de bekeuring a 1000 Frankskes voor het toeteren in de bebouwde kom; en dat alsvolgt oplost:


toet-toet-toet-toooooeeeeet  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 421
Re: ! alcoholtester verplicht bij je hebben in Frankrijk !
« Reactie #14 Gepost op: 07-03-2012, 23:03 »
toet-toet-toet-toooooeeeeet  ;)


Ja briljant die Urbanus! Ik heb sinds kort ook geen last meer van olifanten in m'n tuin omdat ik net als Urbanus humus rondstrooi op strategische plekken. Werkt uitstekend! Moet je ook eens proberen.  ;)