Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Re: Africa Twin houd (niet meer) in :-(  (gelezen 1441 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Africa Twin houd (niet meer) in :-(
« Gepost op: 17-03-2012, 17:05 »
Anders dan de vorige keer (verstopte slang door al dat Ruttense modder) houd de Twin nu wéér in.

Eigenlijk speelt dit al langer, maar iedere keer als ik dan ga tanken is het over. Problemen beginnen pas NA een kilometer of 200 op een tank. Had op mijn motor zo'n AQ benzinekraan met lampje gezet. Tank is dus nog lang niet leeg. Maar na die 200 km bij lekker veel benzine vragen (snelweg, maar ook offroad door trekken) gaat hij inhouden, alsof de motor op een poot minder loopt of een soort noodprogramma. Het stationair toerental ligt normaal ff boven de 1000 toeren, dan maar 700-800. Als ik stil blijf staan en de motor een poosje rustig laat draaien komt hij weer op toeren...

Zoek het dus in de benzine(toevoer) hoek en eerste verdachte was de benzinekraan, dus oude er weer op maar geen verbetering. Slangen van ontluchting van de tank zijn volgens mij ook allemaal in orde. Zonder tankdop is lastig rijden, maar ik zie of hoor niks als ik de tank openmaak na het mindere lopen.

Is dit een typisch geval van een pomp die aan het overlijden is (Mikuni pomp) ? Wil deze nog proberen uit te wisselen.
Andere hoeken om in te zoeken ?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Africa Twin houd in :-(
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2012, 18:09 »
Klinkt idd wel erg als brandstofpomp. Als je tank vol is doet die "niks" vanwege communicerende vaten. Als-ie aan het werk moet (tankniveau laag, onder niveau van de carbs) krijg je problemen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 363
Re: Africa Twin houd in :-(
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2012, 19:21 »
Een volle tank geeft sneller vacuum problemen dan een (half)lege, er zit dan immers veel minder lucht in en dat buffert de drukverschillen veel minder makkelijk dan als er veel lucht aanwezig is. Brandstofpomp dus, en dat komt ook nog eens vaak voor bij de AT.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Africa Twin houd in :-(
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2012, 20:42 »
Oke, is de Mikunipomp dus mss toch ook niet feilloos  :D

Ga het vd week proberen

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Africa Twin houd in :-(
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2012, 10:54 »
Zekers de benmzinepomp, heb er ervaring mee helaas.....
Gewoon wat vaker tanken, hoeveel motoren rijden er niet rond met een 10 liter tankje  :-*

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Africa Twin houd (niet meer) in :-(
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2012, 20:55 »
Idd de pomp...
Originele zit er nu weer op en hij doet het weer gewoon. Kijk dit even aan, en laat hem evt van de winter upgraden met die contactpuntjes / printplaat mod.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: Africa Twin houd (niet meer) in :-(
« Reactie #6 Gepost op: 20-03-2012, 09:41 »
Ben toevallig ook mijn pomp aan het upgraden ;D

De puntjes zijn precies zo ver versleten, dat ie soms niet meer terug slaat. Dat lijkt altijd het echte euvel te zijn en niet dat de puntjes vast branden. Je kunt tijdelijk het stopper rubbertje onder het vaste puntje iets verhogen, zodat hij weer terug schiet.
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • *****
  • Berichten: 363
Re: Africa Twin houd (niet meer) in :-(
« Reactie #7 Gepost op: 01-04-2012, 14:24 »
Had ik vorige week toch ook dit verschijnsel met mijn AT.
Tijdens een ruige rit met veel kuilen en gaten begon hij in te houden, stationair nog wel goed lopen, maar als je dan wat gas gaf ging hij sputteren en gaf een beetje zwarte rook.


Je kon voelen dat de benzinepomp werkte, dus wellicht het brandstof filter?


Snel volgetankt en toen deed hij het weer goed.
Van de week een nieuw brandstof filter erin (kost wel fokking 20 euro voor zo'n plastic prutsdingetje).
Tank afgetapt tot reserve en gaan rijden:
Ja!, probleem opgelost!


Dus: kijk ook eens goed naar je brandstof filtertje.



ikke vorige week

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Africa Twin houd (niet meer) in :-(
« Reactie #8 Gepost op: 01-04-2012, 18:48 »
Ben ook wel benieuwd hoe het je afgaat met een nieuwe filter en de Mikuni pomp er weer op. Heb ook een Mikuni pomp gekocht maar moet deze er nog op gaan schroeven.
_??_
(?_?)