Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Test cooling fan  (gelezen 5958 keer)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Test cooling fan
« Reactie #30 Gepost op: 31-03-2012, 20:30 »

Misschien toch een onderbrekingsschakelaar aan het stuur maken plus een schakelaar van een BMW 318i die bij lagere temperatuur al aanslaat? Lijkt me voor het blokje toch ook niet fijn om constant met olietemperaturen rond 110C te moeten draaien? 100C lijkt me ideaal.

Aan-uitgaan van de thermoswitch is berekend zodat blokje in fijne bedrijfstemperatuur blijft. Als je fan eerder aan gaat zetten koelt hij wellicht te ver af en kom je onder die ideale temperatuur. Daarbij, Nop, hoop ik niet voor je dat je olie 110 graden wordt, da's niet best. Koelvloeistof daarentegen kan wel wat meer hebben mits het in een gesloten systeem zit en dus niet kan verdampen...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Test cooling fan
« Reactie #31 Gepost op: 31-03-2012, 21:04 »
Bij mij bleken er 2 zekeringen tussen te zitten; eentje aan het kabelboompje van de ventilator zelf, 5A en eentje in het centrale zekeringskastje. Die bij de ventilator zelf bleek doorgebrand en die heb ik vervangen door een 7.5A steekzekering. Even getest met een doorgeluste sensor en nu draait hij wel!

Helaas heb ik bij het terugzetten van de slangenklem op de slang die van L naar R tussen het frame doorloopt mijn slang per ongeluk 'doorgeknipt' door de slangenklem ietsjes te verschuiven waardoor hij op de verkeerde plek klemde: guillotine; slang doormidden.

Maandag even een nieuwe bestellen...

Ik vermoed dat de olie iets minder heet wordt dan de koelvloeistof onder normale omstandigheden. Met een 1.8 bar dop zal het wel even duren voordat hij echt 'overkookt'. Dus de fabriekssensor staat waarschijnlijk prima bij 105C. Dan kookt het water nog lang niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Test cooling fan
« Reactie #32 Gepost op: 01-04-2012, 08:32 »

Aan-uitgaan van de thermoswitch is berekend zodat blokje in fijne bedrijfstemperatuur blijft. Als je fan eerder aan gaat zetten koelt hij wellicht te ver af en kom je onder die ideale temperatuur. Daarbij, Nop, hoop ik niet voor je dat je olie 110 graden wordt, da's niet best. Koelvloeistof daarentegen kan wel wat meer hebben mits het in een gesloten systeem zit en dus niet kan verdampen...

Wat is er mis met 110 graden? Dat is heel normale bedrijfstemperatuur op mijn ktm hoor.
 
De lucht / olie gekoelde XR wil ook best over de 140 graden gaan bij hard werken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Test cooling fan
« Reactie #33 Gepost op: 06-01-2014, 10:46 »
Ik vermoed dus een kapotte sensor.. maar idd hoe test je dat? Brander op de sensor zetten vind ik ook weer zo wat.... en kokend water onder 1 bar komt niet hoger dan 100 graden.. in de oven misschien maar dan heb je geen goede temp meting..


Kick!  8)


Ik vroeg me ook even af hoe je de fan (en de sensor!) makkelijk kan testen... en dan bedoel ik dus niet een half uur stationair laten draaien ;) Met een heteluchtpistool op de sensor oid?
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Test cooling fan
« Reactie #34 Gepost op: 06-01-2014, 11:37 »
Hete koffie  :D
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Test cooling fan
« Reactie #35 Gepost op: 06-01-2014, 12:29 »
zou t ook niet logisch zijn om een overbruggingsschakelaar te monteren?
dat ie buiten de motor om aan of uitgezet kan worden?

zou/ ga ik iig monteren.. tzt.. ooit if and when..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Test cooling fan
« Reactie #36 Gepost op: 07-01-2014, 13:20 »
zou t ook niet logisch zijn om een overbruggingsschakelaar te monteren?
dat ie buiten de motor om aan of uitgezet kan worden?

zou/ ga ik iig monteren.. tzt.. ooit if and when..


Daar zie ik het nut niet van... de sensor zorgt dat ie aan/uit gaat wanneer nodig.


Maar ik begrijp dus dat er geen easy methode is om even de sensor en fan te testen? Stationair laten pruttelen dan maar...  :(
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Test cooling fan
« Reactie #37 Gepost op: 07-01-2014, 13:34 »

Daar zie ik het nut niet van... de sensor zorgt dat ie aan/uit gaat wanneer nodig.



Ik inmiddels wel. Heb al twee accu's kapot doordat de thermoswitch defect is. Eerste keer dacht ik nog: slechte accu. Nieuwe accu erin, loop ik een keer mijn garage in, hoor ik de fan draaien terwijl de motor koud was. Thermoswitch vervangen (was nog maar 5 mnd oud). Wil ik zondag gaan rijden. Heeej wat is dat nu? Mijn knopje werkt niet. Aantrappen en rijden maar. Na een uur doet het knopje het weer. Accu weer een beetje vol. Verdenk nu weer ergens kortsluiting en/of defecte thermoswitch. Toch maar een extra schakelaar ertussen zetten. Deze accu zal ook wel weer aan vervanging toe zijn. Heeft waarschijnlijk een week helemaal leeg gestaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Test cooling fan
« Reactie #38 Gepost op: 07-01-2014, 13:46 »

Ik inmiddels wel. Heb al twee accu's kapot doordat de thermoswitch defect is. Eerste keer dacht ik nog: slechte accu. Nieuwe accu erin, loop ik een keer mijn garage in, hoor ik de fan draaien terwijl de motor koud was. Thermoswitch vervangen (was nog maar 5 mnd oud). Wil ik zondag gaan rijden. Heeej wat is dat nu? Mijn knopje werkt niet. Aantrappen en rijden maar. Na een uur doet het knopje het weer. Accu weer een beetje vol. Verdenk nu weer ergens kortsluiting en/of defecte thermoswitch. Toch maar een extra schakelaar ertussen zetten. Deze accu zal ook wel weer aan vervanging toe zijn. Heeft waarschijnlijk een week helemaal leeg gestaan.


Ok, maar dan is de switch een lapmiddel voor iets dat niet goed werkt.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Test cooling fan
« Reactie #39 Gepost op: 07-01-2014, 13:47 »

Daar zie ik het nut niet van... de sensor zorgt dat ie aan/uit gaat wanneer nodig.


Maar ik begrijp dus dat er geen easy methode is om even de sensor en fan te testen? Stationair laten pruttelen dan maar...  :(

Volgens mij zou je theoretisch iets moeten kunnen met de weerstand doormeten, maar hoe dit precies moet weet ik niet.
ARM facebook HIER

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Test cooling fan
« Reactie #40 Gepost op: 07-01-2014, 15:56 »
Nogmaals: Hete koffie... :D


Koude switch, weerstand oneindig
Warme (lees: heet genoeg om te switchen zie voor specs wphb) switch, weerstand dusdanig dat er een stroompje kan gaan lopen.


Duzzzz..... ;)



Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Test cooling fan
« Reactie #41 Gepost op: 07-01-2014, 16:44 »
Nogmaals: Hete koffie... :D


Koude switch, weerstand oneindig
Warme (lees: heet genoeg om te switchen zie voor specs wphb) switch, weerstand dusdanig dat er een stroompje kan gaan lopen.


Duzzzz..... ;)


Ach so ;) Maar dan moet ik wel eerst de koelvloeistof er af laten, zodat ik de sensor in de koffie kan hangen. Da's dan ook weer niet heel handig... had ik eigenlijk moeten doen toen het spul nog uit elkaar lag. Leermomentje.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Test cooling fan
« Reactie #42 Gepost op: 08-01-2014, 12:57 »
Of je legt 'm dusdanig op één oor dat de sensor het hoogste punt wordt... :P
Old bikers never die, they just smell that way...