Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Test cooling fan  (gelezen 5965 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Test cooling fan
« Reactie #15 Gepost op: 21-03-2012, 21:28 »
Switch kaduuk kan. Radiatordop die niet helemaal lekker afsluit is ook een veel voorkomend fenomeen. Vaak is niet eens de dop stuk, maar zit er gewoon rotzooi of corrosie op het vlak waar het rubber op af moet dichten.

Tsja, en verder: zo'n fan helpt, maar als je veel vermogen vraagt en geen snelheid hebt dan houd-ie het niet bij hoor. Dan word het alsnog te warm allemaal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Test cooling fan
« Reactie #16 Gepost op: 22-03-2012, 08:58 »
Misschien heeft je radiator geen goede flow vanwege alle modder in de lamellen en moet je ze eens goed uitspoelen.
Na elk ritje verbaas ik me hoeveel modder er uit de radiator komt.

Ik zet de tuinslang zonder spuitkop op de radiator en blijf spoelen tot het water er aan de andere kant schoon uitkomt.
Dan spoel ik dezelfde radiator vanaf de andere kant en zie er weer bruin water uitlopen.

Ik heb geen radiatorfan en toch bijna nooit last van kokend koelwater.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Test cooling fan
« Reactie #17 Gepost op: 22-03-2012, 10:40 »
Misschien heeft je radiator geen goede flow vanwege alle modder in de lamellen en moet je ze eens goed uitspoelen.
Na elk ritje verbaas ik me hoeveel modder er uit de radiator komt.

Ik zet de tuinslang zonder spuitkop op de radiator en blijf spoelen tot het water er aan de andere kant schoon uitkomt.
Dan spoel ik dezelfde radiator vanaf de andere kant en zie er weer bruin water uitlopen.

Ik heb geen radiatorfan en toch bijna nooit last van kokend koelwater.


En er zit nog wel water in?  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Test cooling fan
« Reactie #18 Gepost op: 22-03-2012, 11:21 »
ja groen water zelfs....... :D :D vieze lamellen zou niks met de flow te maken moeten hebben toch ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Test cooling fan
« Reactie #19 Gepost op: 22-03-2012, 16:03 »
Wel met de koelende lucht flow.  ;)
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Test cooling fan
« Reactie #20 Gepost op: 26-03-2012, 21:50 »
Zekeringetje was door  :-X  Nog geen nieuwe gehaald, maar zal het dan wel weer doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Test cooling fan
« Reactie #21 Gepost op: 26-03-2012, 21:55 »
mooi dit ...... ik had afgelopen zaterdag bij de enclaverit ook een kokende motor na een half uurtje stationair ..... had op de fan gerekend die dus niet aansloeg .... ga eerder genoemde tips morgen even proberen .... ra ra wat is er stuk!
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Test cooling fan
« Reactie #22 Gepost op: 26-03-2012, 22:09 »
zekering  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Test cooling fan
« Reactie #23 Gepost op: 28-03-2012, 14:50 »
Grappig, ik zat in de Libya Rally vorige week met hetzelfde probleem zelfs bij extreme temperaturen sloeg de fan niet aan. Ik heb hem (en mijzelf trouwens.. ) dus een paar keer af moeten zetten omdat ik het niet vertrouwde. Voorheen sloeg hij altijd aan op precies 107 graden maar nu nog nioet als de temp 117 graden was! (meting via Vapor teller).

In het bivac ook de sensor doorverbonden en de fan draaide wel. Ik vermoed dus een kapotte sensor.. maar idd hoe test je dat? Brander op de sensor zetten vind ik ook weer zo wat.... en kokend water onder 1 bar komt niet hoger dan 100 graden.. in de oven misschien maar dan heb je geen goede temp meting..


Post Merge: 28-03-2012, 14:50
zekering  :-X

uiteraard gechecked maar was dus heel..

Post Merge: 28-03-2012, 14:53
Switch kaduuk kan. Radiatordop die niet helemaal lekker afsluit is ook een veel voorkomend fenomeen. Vaak is niet eens de dop stuk, maar zit er gewoon rotzooi of corrosie op het vlak waar het rubber op af moet dichten.

Tsja, en verder: zo'n fan helpt, maar als je veel vermogen vraagt en geen snelheid hebt dan houd-ie het niet bij hoor. Dan word het alsnog te warm allemaal.

Zo'n fan werkt heel zeker wel, diverse keren in de Marrokaanse duinen getest, hij slaat niet gauw aan maar als hij aanslaat gaat de temperatuur razendsnel naar beneden..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Test cooling fan
« Reactie #24 Gepost op: 28-03-2012, 14:57 »
Ik denk dat ik in ieder geval een opnemer erin zet die veel eerder contact maakt (al bij 90 graden bijv).
Liever het zekere voor het onzekere. Er zijn KTM parts die je gewoon kan bestellen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Test cooling fan
« Reactie #25 Gepost op: 28-03-2012, 15:03 »
Ik denk dat ik in ieder geval een opnemer erin zet die veel eerder contact maakt (al bij 90 graden bijv).
Liever het zekere voor het onzekere. Er zijn KTM parts die je gewoon kan bestellen

Let wel op met een lage temp sensor want die fan trekt veel stroom en als hij te vroeg draait en je motor staat uit dan trekt ie je accu leeg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Test cooling fan
« Reactie #26 Gepost op: 28-03-2012, 15:25 »
Mijn fan gaat sowieso niet aan als de motor niet draait.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Test cooling fan
« Reactie #27 Gepost op: 28-03-2012, 15:33 »
Mijn fan gaat sowieso niet aan als de motor niet draait.....
Is dat standaard of heb je daar wat extra's voor geregeld? Wil nl. ook nog een fan op m'n EXC van 2007 bouwen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Test cooling fan
« Reactie #28 Gepost op: 28-03-2012, 15:35 »
Mijn fan gaat sowieso niet aan als de motor niet draait.....

Bij mij ook niet; zit een relais tussen.

Post Merge: 28-03-2012, 15:42
Misschien toch een onderbrekingsschakelaar aan het stuur maken plus een schakelaar van een BMW 318i die bij lagere temperatuur al aanslaat? Lijkt me voor het blokje toch ook niet fijn om constant met olietemperaturen rond 110C te moeten draaien? 100C lijkt me ideaal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Test cooling fan
« Reactie #29 Gepost op: 31-03-2012, 09:47 »
Heb gisteravond de stekkers aan de sensor aan elkaar gekoppeld, starten -> geen fan.

Klopt, er staat volgens de multi-meter ook helemaal geen stroom op. Vanmiddag maar even in het wphb duiken hoe dat nou kan. Misschien verkeerde stekkertje gebruikt bij aansluiten?