Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dakar en hoogteziekte?  (gelezen 8485 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11363
Dakar en hoogteziekte?
« Gepost op: 21-03-2012, 13:59 »
http://www.nu.nl/gezondheid/2768648/ibuprofen-helpt-bij-hoogteziekte.html

Maar goed dat de meeste rijders vanwege diverse chronische pijntjes sowieso al verslaafd zijn aan deze roze snoepjes ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2012, 14:07 »
Maar nog geen wondermiddel: 43% heeft nog steeds last van hoogteziekte (tegen 69% van de placebo-groep).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11363
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2012, 14:15 »
Ja, maar met minder heftige reacties dan de placebogroep. Helemaal verhelpen lukt niet.

Hoewel het geen significant effect betrof, vertoonde de placebogroep ook iets ernstigere symptomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2012, 14:22 »
Ja, maar met minder heftige reacties dan de placebogroep. Helemaal verhelpen lukt niet.

Hoewel het geen significant effect betrof, vertoonde de placebogroep ook iets ernstigere symptomen.
[/quote
 

bryan
Even voetnoot, ibuprofen is misschien wel veel gebruikt maar zeker niet zonder gevaar. Het is in beperkte mate te gebruiken per dag(anders kans op maagperforatie) en het kan hartkwalen veroorzaken.
Er zijn sporters bekend die inderdaad verslaafd waren aan dit goedje omdat het legaal te verkrijgen is en zo blessures proberen te ondrukken. Enkele van hen stierven aan spontaan hartfalen op leeftijd van midden 20.
U bent gewaarschuwd.
bryan

Post Merge: 21-03-2012, 14:28
http://www.fonteine.com/hartstilstand_topsport.html
een bekend artikel over ibuprofen en hartfalen
 
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2012, 14:53 »
die ibo maagpijn leidde inderdaad de aandacht van gebroken sleutelbeen en gekneusde ribben af. Zou niet langer dan week achtereen gebruiken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2012, 15:45 »
Het staat bij (top) sporters ook op de dopinglijst... is geloof ik internationaal. (in het roeien weet ik dat zeker en dat is een volgens mij een algemene (top)sport antidoping-wet)
Mag je bij de dakar doping gebruiken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2012, 16:05 »
Het staat bij (top) sporters ook op de dopinglijst... is geloof ik internationaal. (in het roeien weet ik dat zeker en dat is een volgens mij een algemene (top)sport antidoping-wet)
Mag je bij de dakar doping gebruiken?
Floor,
bij dakar is geen doping controle
en ibuprofen staat niet op de dopinglijst als verboden
Het staat zelfs op de Lijst van toegestane medicijnen bij sportbeoefening
zie link
http://www.dopingautoriteit.nl/wat_is_doping/dopinglijst/toegestane-geneesmiddelen-2012

ik kan nergens vinden dat roeiers geen ibuprofen mogen gebruiken. Misschien meer als waarschuwing bij te veel gebruik dat het je gezondheid schaadt ?
Bryan
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2012, 17:09 »
Oke, dan is het zowieso niet van belang voor de dakar.

Ik zal even kijken of ik nog kan vinden waar ik het vandaan heb. Misschien dat het dan om medicijnen ging waar naast ibuprofen ook andere stoffen zijn toegevoegd  ::) Er is in ieder geval gedoe over geweest. Zal even zoeken ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #8 Gepost op: 21-03-2012, 17:15 »
Oke, dan is het zowieso niet van belang voor de dakar.

Ik zal even kijken of ik nog kan vinden waar ik het vandaan heb. Misschien dat het dan om medicijnen ging waar naast ibuprofen ook andere stoffen zijn toegevoegd  ::) Er is in ieder geval gedoe over geweest. Zal even zoeken ;)
Ik denk persoonlijk dat wanneer er doping controle zou zijn bij de dakar rijders er een aantal prominenten uit zuid europa uitvallen.
 
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #9 Gepost op: 21-03-2012, 17:36 »
wanneer ik ibuprofen slik, wordt ik krijg ik het gevoel dat mijn keel wordt dichtgeknepen, druk in mijn kop (geen drukte, dat is het al..)
ik heb zelfs aangegeven bij mijn h-a dat ik dat nooit wil hebben,

vies spul..  :-[
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #10 Gepost op: 21-03-2012, 19:22 »
Ik zie net in de krant (Volkskrant)  een iets uitgebreider artikel (voor de internetversie moet je inloggen, dus een link heeft weinig zin).  De claim dat ibuprofen helpt tegen hoogteziekte is wat kort door de bocht. Het lijkt meer op een simpel testje dan wetenschappelijk onderzoek. En er valt wel het een en ander aan te merken op dat testje. Zo zou de testgroep eerder last hebben van aanpassingsverschijnselen dan van hoogteziekte (het duurt 8 tot 12 uur om hoogteziekte te ontwikkelen).

Het krantenartikel noemt verder nog acetazolamide als een veelgebruikt en bewezen middel tegen hoogteziekte. En ik heb geen idee wat het kost, of het schadelijke bijwerkingen heeft en of het op een dopinglijst staat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #11 Gepost op: 21-03-2012, 20:56 »
Ik heb er nog even overnagedacht: die discussie ging over (gluco)corticosteroïden, die staan wel op de dopinglijst (is wel dispensatie voor aan te vragen in geval van astma ed) en die zijn ook ontstekingsremmend. Maar ibuprofen is een non-steroide medicijn, maar remt wel ontstekingen, het is echter geen corticosteroid en valt het dus niet onder doping. Ibuprofen (zonder toevoeging van andere middelen) mag dus inderdaad wel gewoon.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #12 Gepost op: 21-03-2012, 21:45 »
Ik heb het artikel ook gelezen over de hoogteziekte. en als EHBO-er berg en buitensport ook het 1 en ander van geleerd.
tijdens de rally in zuid amerika verblijven ze er slechts enkele uren, zodra je afdaalt verdwijnt de klacht ook weer.dat is het beste medicijn
gewoon wat zuurstof meenemen voor die periode dan is het allemaal opgelost.
weg ibuprofen .(wel goed als ontstekingremmer in gel vorm.
Toevallig? ook vandaag gebleken dat het dagelijks (s)likken van een asperine de kans op prostaat kanker verminderd.
heb zojuist maar gelijk hele strip opgegeten. ::)
 
samenvattend. medicijnen zijn geen snoepjes om zomaar te nemen.
weet wat je slikt.
 
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #13 Gepost op: 21-03-2012, 22:06 »
en dat is laatste is een hele mooie one-liner!

maar ook eet!



Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Dakar en hoogteziekte?
« Reactie #14 Gepost op: 04-04-2012, 08:32 »
Prostaat blijft ook gezond door regelmatig aan het werk te zetten, maar of daar tijd voor is tijdens dakar weet ik niet. misschien even snel bij elk tweede cp?