Mooi dat-ie weer loopt niek!
Om de arbeidsslag van de zuiger te vinden (het punt dat je de kleppen stelt), haal je de klepdoppen bovenop er af. Draai de krukas aan de linkerkant tegen de klok in. Neem als ijkpunt het moment dat de uitlaatkleppen open gaan. Draai door, dan gaan de inlaatkleppen open. Draai nu door tot 'T' en de zuiger staat boven in de arbeidsslag (klaar voor ontbranding.) Nu zal ook op alle vier de kleptuimelaars lichte speling voelbaar zijn.
Die autodecompressor kan dan roet in het eten gooien want juist op het compressiepunt licht hij de rechter uitlaatklep. Ter controle van de speling op die klep kun je de krukas doordraaien naar het punt dat, op weg naar de volgende arbeidsslag, de uitlaatkleppen weer zijn gesloten en de inlaatkleppen zich openen. Op dat punt moet de klepspeling van de rechter uitlaatklep gelijk zijn aan die op 'T' in de arbeidsslag.
Die tik is misschien toch een (strakke) klep? Nee ik weet het niet. Meten is weten.
Zoals Gerben opperde, die autodecompressor kan er gewoon af. Om dat te doen moet de tandwieldrager eraf, die zit geperst. Beste is dit even te laten doen. Als hij eraf is, moet het oliekanaaltje, die de koppeling smeert, gedicht worden omdat anders de tuimelaars wellicht te weinig krijgen. Sommigen doen dit met hars, anderen tikken er een paspannetje in. Beter is, hem even dicht laten lassen met een puntje. De tandwieldrager kan daarna er weer op geperst worden (klinkt als heel wat, maar stelt niks voor).
Als een 400 toch makkelijk door de compressie heen gekickt kan worden, dan dat ding eraf. Heb je er ook nooit gedonder mee (want ook die verslijten en geven een naar probleem) en je kunt je kleppen altijd met een gerust gevoel op de normale manier stellen.
Grtz, Brom