Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: En toen stonden we stil...  (gelezen 8449 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #45 Gepost op: 30-04-2012, 10:04 »
Mooi dat-ie weer loopt niek!

Om de arbeidsslag van de zuiger te vinden (het punt dat je de kleppen stelt), haal je de klepdoppen bovenop er af. Draai de krukas aan de linkerkant tegen de klok in. Neem als ijkpunt het moment dat de uitlaatkleppen open gaan. Draai door, dan gaan de inlaatkleppen open. Draai nu door tot 'T' en de zuiger staat boven in de arbeidsslag (klaar voor ontbranding.) Nu zal ook op alle vier de kleptuimelaars lichte speling voelbaar zijn.

Die autodecompressor kan dan roet in het eten gooien want juist op het compressiepunt licht hij de rechter uitlaatklep. Ter controle van de speling op die klep kun je de krukas doordraaien naar het punt dat, op weg naar de volgende arbeidsslag, de uitlaatkleppen weer zijn gesloten en de inlaatkleppen zich openen. Op dat punt moet de klepspeling van de rechter uitlaatklep gelijk zijn aan die op 'T' in de arbeidsslag.

Die tik is misschien toch een (strakke) klep? Nee ik weet het niet. Meten is weten.

Zoals Gerben opperde, die autodecompressor kan er gewoon af. Om dat te doen moet de tandwieldrager eraf, die zit geperst. Beste is dit even te laten doen. Als hij eraf is, moet het oliekanaaltje, die de koppeling smeert, gedicht worden omdat anders de tuimelaars wellicht te weinig krijgen. Sommigen doen dit met hars, anderen tikken er een paspannetje in. Beter is, hem even dicht laten lassen met een puntje. De tandwieldrager kan daarna er weer op geperst worden (klinkt als heel wat, maar stelt niks voor).

Als een 400 toch makkelijk door de compressie heen gekickt kan worden, dan dat ding eraf. Heb je er ook nooit gedonder mee (want ook die verslijten en geven een naar probleem) en je kunt je kleppen altijd met een gerust gevoel op de normale manier stellen.

Grtz, Brom
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #46 Gepost op: 12-05-2012, 16:43 »

Situatie is nu alsvolgt.
Ik heb de kleppen gesteld als omschreven op het motor-forum:
Voor de zekerheid kun je het controleren door de krukas te draaien en te zien dat eerst de inlaatkleppen (aan de kant van de carburateur opengaan), daarna een slag niets gebeurt met de kleppen, en daarna de uitlaatkleppen opengaan en meteen daaropvolgend weer de inlaatkleppen.
Het goede bovenste dode punt zit na het moment dat de inlaatkleppen gesloten zijn.
Dus zodra je ziet dat de inlaattuimelaars weer omhoog komen weet je dat de inlaatkleppen gesloten zijn.

De rechter uitlaatklep heeft nu wel voldoende speling alleen ik kan het tuimelaartje niet bewegen...
als ik zoals brombeer omschreef de motor verder draai en op het door brombeer aangegeven moment de speling van de recht uitlaatklep controleer heb ik heeel veel speling ( 4 mm.. oid) nu kan ik de tuimelaar ook bewegen.
ik kan de motor nu wel starten alleen hoor ik de kleppen tikken...(teveel speling??)
Ik heb helemaal in het begin de boel ook wel eens met de klok mee gedraaid..
kan het zijn dat hier een probleem in zit ?
Groeten,
NIEK

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #47 Gepost op: 12-05-2012, 21:27 »
4mm?


Of 0,4mm?


Of 0,04mm?


Zal ergens tussen 0,10mm en 0,12mm zijn.


Ergens zit een punt in de uitgaande slag dat je de rechterklep kunt nameten en de decompressor niet meedoet.


Maar, wat zegt je WPH daar dan over?


Ik geloof dat je met een autodecompressor niet met de klok mee mag draaien. Ik zal het eens opzoeken.


Bromz


Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #48 Gepost op: 12-05-2012, 22:16 »
dat staat al eerder in dit draadje, tegen de klok in draaien.


4 mm is enorm veel (weet niet of dat wel mogelijk is) maar een te grote klepspelling veroorzaakt tikken.
(de nok begint eerst langzaam dikker te worden en raakt dan normaalgesproken de klepsteel (of tuimelaar of nokvolger) bij veel speling raakt de nok pas waar deze al steiler is en dus met veel grotere snelheid dikker wordt. dat geeft een tik)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #49 Gepost op: 02-06-2012, 21:57 »
FF update vanaf mijn kant!
 
Heb vandaag de automatische decompressie gedood.
tot zover het kon de boel weer gemonteerd...
Olie pomp ontlucht voor het geval hier lucht in zat.
 
Hoop morgen de deksel te kunnen monteren en hem eens een kick te kunnen geven.
 
Dan alleen nog een geschikte X3 vinden voor wat minder geluid en dan knalle met die hap!
 
groetjes,
 
Niek