Kleine twijfel over het tandwiel wat onderaan de ketting zit,
deze draait 2 keer rond in verhouding met het tandwiel aan mijn nokkenas...
Iemand enig idee hoe ik dit kan controleren ??
Dat tandwiel past maar op 1 manier op de krukas. Als je het in elkaar zet, moet de zuiger in BDP staan (bovente dode punt /TDC top dead center). Het nokkenastandwiel heeft markeringspunten en de nokkenas zelf moet in een bepaalde positie geplaatst zijn als je de ketting monteert. Zie hiervoor het handboek. Als dat niet goed gemonteerd is krijg je hem noooit aan..
Je kunt het controleren door de krukas tegen de klok in te draaien tot het merkteken 'T' op het dynamovliegwiel (links) op het merkteken op het motordeksel, in de arbeidsslag van de krukas. De zuiger staat dan boven en alle kleppen zijn gesloten. Normaalgesproken hebben alle tuimelaars (waar je de kleppen stelt) dan wat speling. Is dat niet zo, dan de krukas 1 slag verder draaien naar 'T' en opnieuw de tuimelaars controleren. Deze dingen staan gewoon in het werkplaatshandboek! Maarrr, als je delen van de distributie (nokkenas/ketting e.d.) niet goed gemonteerd hebt, gaat bovengenoemde vlieger niet op. Controleer dus of alles ook echt is gemonteerd zoals in het handboek!
Het is normaal dat de krukas 2x rond gaat en de nokkenas 1x. Omdat de eerste krukasslag voor de inlaat is (de nokkenas is dan half rond) en de tweede krukasslag voor de uitlaat (ook een halve slag, dat maakt 1 hele tegen 2 krukasslagen). Kortom, iedere 2e slag is een arbeidsslag. Dat is viertakt.
Zijn er mensen die mij kunnen vertellen wat ik nog zou kunnen controleren of aanpassen ??
Zij de klepstelen recht? Heb je de klepzittingen nagezien EN preventief geslepen? Is een klepvlak zelf niet krom? Wat jouw kop heeft meegemaakt is met grof geweld gebeurd. Als een klepzitting lekt is er minder compressie, dan krijg je hem nooooit aan. Compressie meten dus..
Dat plaatje is een flutdingetje, maar kan grote schade aan de motor veroorzaken...
Succes! Bromz