Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: En toen stonden we stil...  (gelezen 8452 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 248
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #15 Gepost op: 13-04-2012, 09:55 »
Monteer die eerst maar eens en hoor dan nog eens ;D
gehad: Maico mc250, suzuki gsx400f, kawasaki zxr750, kawasaki z750, husqvarna te510, honda cr500, suzuki rm250, honda xr250, yamaha tt350.

nu: yamaha yz400f en yamaha xt550 en montesa cota 310 ook allen met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #16 Gepost op: 14-04-2012, 22:22 »
Medeforummers,


Ik krijg na het in elkaar zetten van mijn motorblok de motor niet meer aan de praat.


Meerdere malen gecontroleerd of hij op tijd staat.
Kleine twijfel over het tandwiel wat onderaan de ketting zit,
deze draait 2 keer rond in verhouding met het tandwiel aan mijn nokkenas...
Iemand enig idee hoe ik dit kan controleren ??
kleppen gesteld, gekeken of er een fonk is, of er benzine in mijn cilinder komt.


Zijn er mensen die mij kunnen vertellen wat ik nog zou kunnen controleren of aanpassen ??


Groeten,
Niek


Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #17 Gepost op: 14-04-2012, 22:53 »

Kleine twijfel over het tandwiel wat onderaan de ketting zit,
deze draait 2 keer rond in verhouding met het tandwiel aan mijn nokkenas...
Iemand enig idee hoe ik dit kan controleren ??


Dat tandwiel past maar op 1 manier op de krukas. Als je het in elkaar zet, moet de zuiger in BDP staan (bovente dode punt /TDC top dead center). Het nokkenastandwiel heeft markeringspunten en de nokkenas zelf moet in een bepaalde positie geplaatst zijn als je de ketting monteert. Zie hiervoor het handboek. Als dat niet goed gemonteerd is krijg je hem noooit aan..


Je kunt het controleren door de krukas tegen de klok in te draaien tot het merkteken 'T' op het dynamovliegwiel (links) op het merkteken op het motordeksel, in de arbeidsslag van de krukas. De zuiger staat dan boven en alle kleppen zijn gesloten. Normaalgesproken hebben alle tuimelaars (waar je de kleppen stelt) dan wat speling. Is dat niet zo, dan de krukas 1 slag verder draaien naar 'T' en opnieuw de tuimelaars controleren. Deze dingen staan gewoon in het werkplaatshandboek! Maarrr, als je delen van de distributie (nokkenas/ketting e.d.) niet goed gemonteerd hebt, gaat bovengenoemde vlieger niet op. Controleer dus of alles ook echt is gemonteerd zoals in het handboek!


Het is normaal dat de krukas 2x rond gaat en de nokkenas 1x. Omdat de eerste krukasslag voor de inlaat is (de nokkenas is dan half rond) en de tweede krukasslag voor de uitlaat (ook een halve slag, dat maakt 1 hele tegen 2 krukasslagen). Kortom, iedere 2e slag is een arbeidsslag. Dat is viertakt.


Zijn er mensen die mij kunnen vertellen wat ik nog zou kunnen controleren of aanpassen ??

Zij de klepstelen recht? Heb je de klepzittingen nagezien EN preventief geslepen? Is een klepvlak zelf niet krom? Wat jouw kop heeft meegemaakt is met grof geweld gebeurd. Als een klepzitting lekt is er minder compressie, dan krijg je hem nooooit aan. Compressie meten dus..

Dat plaatje is een flutdingetje, maar kan grote schade aan de motor veroorzaken...


Succes! Bromz
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #18 Gepost op: 19-04-2012, 07:29 »
Gister avond toch nog maar een keer de kop eraf gehaald en met vloeistof mijn klepjes gecontroleerd.
1 van de inlaatkleppen lekt aardig...


Breng hem vandaag weg voor revisie...


hopelijk wil hij daarna weer gewoon starten :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #19 Gepost op: 25-04-2012, 21:46 »
Vanavond mijn gereviseerde kop opgehaald en gemonteerd.

Alles weer in elkaar gezet en geprobeerd te starten.
Geen succes tot nu toe...
Hij staat op tijd... krijgt brandstof en lucht en fonkt....

Na een redelijke afstand geprobeerd hem aan te slepen achter de auto mocht er nog niets gebeuren.

Af en toe lijkt hij aan te slaan en doet hij het heeel even maar gaat ook snel weer uit...

Iemand nog tips van dingen die ik proberen kan ?

groeten,
Niek

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #20 Gepost op: 25-04-2012, 22:20 »
remmen reiniger?
beetje in de lucht inlaat spuiten. als hij dan wel start, is het een benzine probleem

misschien te weinig kleppen speling? klep blijft open staan, compressie weg

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #21 Gepost op: 26-04-2012, 00:08 »
Denk altijd aan de 3 dingen.
1: brandstof
2: ontsteking
3: compressie

Als je 1 van die 3 niet hebt wordt het sowieso niks.
Ik lees dat je wel brandstof krijgt en ook een vonk hebt.
Heb je ook compressie?
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #22 Gepost op: 26-04-2012, 19:17 »
begin haast aan compressie te denken.
zelfs als ik een klein beetje brandstof door het gat van de bougie laat lopen..
en hem probeer te starten gebeurd er nog niets...
ook is de bougie toen ik dit nog niet had gedaan na een paar keer aantrappen vochtig...
Iemand een idee ?
hoe zou ik eventueel kunnen checken of de compressie voldoende is ?
bij aantrappen is er zeker druk te voelen...voeld als voor dit incident..
 
groeten,,
Niek

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #23 Gepost op: 26-04-2012, 21:51 »
heb je bij kleppen stellen rekening gehouden met de autodecompressie?
op de rechter uitlaatklep.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #24 Gepost op: 26-04-2012, 23:18 »
Een avondje sleutelen heeft weer niets opgeleverd.. :<


Het lijkt er toch op dat er geen brandstof aanwezig is in de cilinder.
carb schoongemaakt.. geen verschil.


Nogmaals gechecked of de kleppen op het juiste moment speling hebben.


Eigenlijk rijkt mijn kennis niet veel verder....


Is er misschien iemand in de buurt van Hengelo die veel verstand heeft van xr400's ?
en eventueel eens een kijkje zou willen nemen, tegen een nader overeen te komen vergoeding ?


Groeten,
Niek


P.S. autodecompressie ? hoe kan ik dit checken ?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #25 Gepost op: 27-04-2012, 10:06 »
rekening houden met de autodecompressie bij het kleppenstellen wil zeggen je krukas in de normale draairichting draaien en niet daar tegen in. (volgens mij tegen de klok in vanaf de linkerkant, staat in je boek)


Als je geen benzine ruikt bij je uitlaat na startpogingen moet je het inderdaad daar in zoeken, niet bij je kleppen.


zit er uberhaubt benzine in je vlotterbak? (aftap schroefje opendraaien, loopt ie leeg, was er dus benzine) Of beter, doorzichtig slangetje er aan en die omhoog houden zo kun je het niveau in je vlotterbak aflezen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #26 Gepost op: 27-04-2012, 12:19 »
Ik ruik inderdaad geen benzine uit de uitlaat als ik hem probeer aan te trappen..
ook is de bougie kurkdroog...
benzine is wel aanwezig in de vlotterbak..
zelfs toen ik de carb demonteerde was mijn spruitstuk vochtig aan de binnenkant...
Ik heb tijdens stellen alleen tegen de klok in gedraaid zoals aangegeven staat in mijn boek...

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #27 Gepost op: 27-04-2012, 13:34 »
Hoi Niek!

Jij hebt geen autodecompressor erop. Jij doet dat handmatig met dat hendeltje.  Wat mij verbaasde was dat je hem zonder kleplichter makkelijk door de compressie heen krijgt gekickt. Ik ken 400's niet, maar bij een 600 lukt dat niet.

En je weet zeker dat merkteken 'T' op het vliegwiel goed stond toen je de nokkenasketting monteerde? Ik vond het startgesputter namelijk juist verdacht veel op kleptiming lijken!

Als er brandstof tot in de vlotterbak zit en hij krijgt geen gasmengsel, zou je hoofdsproeier goed verstopt moeten zitten.

Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #28 Gepost op: 27-04-2012, 13:57 »
Mijn XR400 trap ik ook makkelijk door de compressie heen.
 
De koude start is wel lastig, ook met de choke. Meestal geef ik ietsje gas bij, dan loopt ie in 1 of 2 trappen, en hou ik het gas iets open tot hij vrij draait, meestal na een minuutje of 2. Stationait 1.5 slag open draaien kan ook
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: En toen stonden we stil...
« Reactie #29 Gepost op: 27-04-2012, 17:28 »
Een XR400 heeft wel autodecompressie. Daarom trap je er dus vrij makkelijk doorheen. Handle is makkelijk om na omvallen leeg te trappen