-Als je eenmal in de lucht hangt, speelt de positie van het zwaartepunt geen rol meer. Daarvan ga je niet meer roteren in de lucht. Stepjes verplaatsen enzo hoeft dus niet te helpen.
-Als je niet meer beweegt tijdens de vlucht dan komt de voorwaartse rortatie door de afsprong.
Naar mijn idee hebben die 2 dingen wel degelijk met elkaar te maken.
Over dat in de lucht hangen kan ik me wel in vinden maar je zwaartepunt beïnvloed wel je afsprong.
Als je zwaartepunt domweg boven je voorwiel hangt (even extreem gezien) begint die te vallen op het moment dat je voorwiel over de top van de schans is terwijl je achterkant nog de schans aan het oprijden is. Dan krijg je dus een naar voren rollende beweging in de fiets.
Als je er dus voor zorgt dat je zwaartepunt boven je achterwiel zit valt je voorwiel niet naar beneden als die al over de top heen is.
Je kan dus 2 dingen doen, of (bijna) wheeliend de schans over (gas houden dus), of zorgen dat je zwaartepunt naar achter komt, en dan krijg je profijt van een naar achter geplaatst stuur en voetsteunen.
Wat ook zo kan zijn. (en ook heel goed in combinatie met het voorgaande)
situatie 1:
Bij een korte bult/schans zou het zo kunnen zijn dat je voor te veel uitgaande demping hebt en je vork dus niet meer uit veert voordat je voorwiel over de top van de schans is, als je achterwiel dat dan wel doet krijg je dus een voorover rollende beweging.
situatie 2:
Bij een lange schans zou het zo kunnen zijn dat je vork te weinig demping heeft waardoor die nadeint en toevallig weer aan het in veren is als je voorwiel over de top van de schans rijdt en heb je dus weer een voorover rollende beweging (er van uitgaande dat de achterkant het wel goed doet)
(dit is onwaarschijnlijker dan situatie 1)
situatie 3:
Bij een korte bult/schans zou het zo kunnen zijn dat je achter te weinig uitgaande demping hebt waardoor die achter te snel uit veert en je gelijk daarbij los komt van de grond, dan heb je dus een voorover rollende beweging tijdens je afsprong.
situatie 4:
Bij een lange schans zou je ook last kunnen hebben van te weinig uitgaande demping aan de achterkant, waardoor je ook met een deinende beweging over de schans rijdt en dat die toevallig net uit aan het veren bent als je los komt.
(ook dit is onwaarschijnlijker dan situatie 1 en 3)
Balans is in deze situatie het toverwoord, nu kan je met techniek die balans forceren maar voor de minder geoefende rijder zijn er in mijn opzicht mogelijkheden genoeg om het springen makkelijker te maken.
En heel verhaal en ik hoop dat iedereen het snapt en ik niet nog meer verwarring heb gezaaid.
Het is tenslotte
01:16 00:17 01:20 toen ik dit gepost heb
Zien jullie wel het gaat helemaal mis xD De tijd van het forum klopt niet of kijk ik gewoon scheef?