Ik heb het pistongat nog eens wat beter bekeken en met een aantal mensen overlegd. De vorm van de "slijtage" is zodanig dat dit niet door de pistonpen kan zijn gekomen; de diameter van de "slijtage" is namelijk kleiner dan die van de pistonpen.
Omdat het om een Wiseco zuiger gaat heb ik contact met hen opgenomen om te vragen of zij extra materiaal weghalen op die plaats. Dit blijkt inderdaad het geval en de reden is om te zorgen voor wat smering op die plaats. Echter niet bij het type zuiger wat ik heb...wellicht heeft de vorige eigenaar dit dus handmatig gedaan omdat het hem wel een goed idee leek. Het is op zich ook best netjes gedaan, alleen ziet het er net niet helemaal fabrieksmatig uit.
Nu ik eea begrijp is het voor mij geen reden tot zorg en ga ik de zuiger met nieuwe pistonpen lekker terugzetten.
Controleer het smallend ook even en of de olie zonder vernouwing bij de zuiger en smallend kan komen.
Het smallend is niet beschadigd. Hoe kan ik controlleren of er voldoende olie bij de zuiger en smallend komt? De drijfstang is niet hol, dus ik neem aan dat dit volledig door rondspetterende olie vanaf de krusas moet komen???
Die beschadiging bij het smeer gaatje zou goed kunnen omdat er ooit een metaal deeltje die kant op is gepompt.
Ik zat ook aan zoiets te denken. Bedoel je met gepompt dan inderdaad het rondspetteren?
die slijtage in de zuiger (pistonpengat) is merkwaardig: Bijna alsof de lagering bewust zo ontworpen is (alleen dragend waar het moet).
Ik denk dat je hier de spijker precies op de komt hebt geslagen!
piston pen is zeker aan vervanging toe: Lijkt idd een beetje wienig smering gehad te hebben
En dan ook hier weer de vraag, spatsmering?
Post Merge: 22-04-2012, 22:03
En nu we het toch over zuigers hebben...ik heb nog wel een vraagje. Bij het uit elkaar halem van de motor was me opgevallen dat de ingaande nokkenas een tandje later stond dan normaal. Dit was ook aangegeven met een extra stiftstreepje op het tandwiel.
Nu lijkt het me vrij spannend om dit weer naar de normale timing te brengen, zeker omdat ik een Wiseco hoge compressiezuiger blijk te hebben en ik niet weet of er nog meer niet standaard onderdelen in het blok gebruikt zijn, zoals misschien YZ450 nokkenassen. Ik heb even in de WR en YZ wekplaatshandboeken gekeken, maar de maximale breedte en hoogte van deze twee zijn gelijk en over het profiel wordt verder niet gesproken.
Enig idee? Anders laat ik het maar zoals het nu zit, want ik zou niet weten hoe ik kan testen of de timing veilig een tandje terug kan.
Alvast bedankt voor de hulp!