Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zuiger preventief vervangen?  (gelezen 12774 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #15 Gepost op: 23-04-2012, 12:38 »
Ik heb wel eens gelezen dat een verschil tussen WR en YZ een verzette nokkenas was en dat je zo dus een WR richting YZ specs kunt brengen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #16 Gepost op: 23-04-2012, 18:08 »
Ik heb wel eens gelezen dat een verschil tussen WR en YZ een verzette nokkenas was en dat je zo dus een WR richting YZ specs kunt brengen.

Heb ik ook wel eens gehoord maar een ruime ketting kan ook al een aardige verschuiving veroorzaken afhankelijk hoe je kettingspanner zit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #17 Gepost op: 23-04-2012, 18:19 »

Het smallend is niet beschadigd. Hoe kan ik controlleren of er voldoende olie bij de zuiger en smallend komt? De drijfstang is niet hol, dus ik neem aan dat dit volledig door rondspetterende olie vanaf de krusas moet komen???


Meestal zit er een oliesproeier ergens onder de zuiger die met een straal olie de zuiger koelt. Is iig zo bij m'n Suzuki DR 650 en bij de KTM 525. Die olie komt ook bij de pistonpen terecht als ie van de zuiger afketst. Aan de bovenkant van de drijfstang zit een oliegaatje als het goed is.
Ik weet in ieder geval uit ervaring dat dat sproeiertje belangrijk is. Ooit door een slappe distributieketting (die hoogstwaarschijnlijk gerekt is doordat de rubber kettinggeleiders verhard waren) een kapotte oliesproeierbuis gehad waardoor de olie er halverwege uit liep ipv. er via het gaatje uit te spuiten. Daardoor had ik volgens mij ongeveer hetzelfde beeld aan de pistonpen, en een te warm geworden zuiger (vreetsporen aan het hemd) Zit dat sproeiertje niet verstopt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #18 Gepost op: 23-04-2012, 20:08 »
mijn olie van de wr is grijs is dat normaal?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #19 Gepost op: 23-04-2012, 20:18 »
Dan is ws je keerring van je waterpomp lek. Even een revisiesetje halen, niet mee doorrijden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #20 Gepost op: 23-04-2012, 22:04 »
Ik heb wel eens gelezen dat een verschil tussen WR en YZ een verzette nokkenas was en dat je zo dus een WR richting YZ specs kunt brengen.
Ik ben dit op internet her en der ook wel tegen gekomen, maar dit was meestal afkomstig van brommer sjonnies. Een echt degelijk verhaal met onderbouwing  erbij heb ik nog niet gezien.

Meestal zit er een oliesproeier ergens onder de zuiger die met een straal olie de zuiger koelt. Is iig zo bij m'n Suzuki DR 650 en bij de KTM 525. Die olie komt ook bij de pistonpen terecht als ie van de zuiger afketst. Aan de bovenkant van de drijfstang zit een oliegaatje als het goed is.
Ik weet in ieder geval uit ervaring dat dat sproeiertje belangrijk is. Ooit door een slappe distributieketting (die hoogstwaarschijnlijk gerekt is doordat de rubber kettinggeleiders verhard waren) een kapotte oliesproeierbuis gehad waardoor de olie er halverwege uit liep ipv. er via het gaatje uit te spuiten. Daardoor had ik volgens mij ongeveer hetzelfde beeld aan de pistonpen, en een te warm geworden zuiger (vreetsporen aan het hemd) Zit dat sproeiertje niet verstopt?

Ah dat maakt het al wat duidelijker. Ik heb inderdaad ook twee gaatjes aan de bovenkant van de drijfstang (small-end).

In mijn werkplaatshandboek staat dat de olie onder druk naar de crank pin (big-end) gaat en daarna naar de piston en piston-pen via "splashed scavenge". Ik neem dus aan dat de olie vanuit het big-end gewoon wat rond spetterd en daarbij ook zuiger en pen raakt. Klopt dit of vermoed jij dat er een echt sproeiertje in zit?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #21 Gepost op: 23-04-2012, 22:36 »
Dan is ws je keerring van je waterpomp lek. Even een revisiesetje halen, niet mee doorrijden.


nee niet die kleur grijs donkergrijs aluminium grijs. (met echt gliters)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #22 Gepost op: 23-04-2012, 23:10 »
grijs met glitters lijkt me níet normaal. kan alu slijpsel zijn van je zuigerhemd of iets anders van alu dat afgeslepen wordt.. heb je je oliefilter al bekeken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #23 Gepost op: 24-04-2012, 06:51 »
Ik neem dus aan dat de olie vanuit het big-end gewoon wat rond spetterd en daarbij ook zuiger en pen raakt. Klopt dit of vermoed jij dat er een echt sproeiertje in zit?
De olie zal rond spetteren, maar omdat bij mijn laag-technologische DR al zo een sproeier zit vermoedde ik dat dat bij die WR ook zo zou zijn. En trouwens, dat doe ik nog, aangezien dat redelijk potente blokjes zijn en die zuiger beslist flink zal opwarmen. Maargoed, dat is een vermoeden. Ik kan op verschillende microfiches dan ook geen sproeiertje ontdekken...
Glitters zijn nooit goed, ook niet bij de Toppers... :-X
Probeer even met een magneetje of het aluminium of staal is. Waarschijnlijk wel aluminiumslijpsel, staal kleurt de olie niet zo sterk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #24 Gepost op: 24-04-2012, 11:01 »
grijs met glitters lijkt me níet normaal. kan alu slijpsel zijn van je zuigerhemd of iets anders van alu dat afgeslepen wordt.. heb je je oliefilter al bekeken?


ja zwart en in elkaar gezogen :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #25 Gepost op: 24-04-2012, 11:11 »
dan zou ik je blokje even goed doorspoelen.. en de oorzaak zoeken.. is het magnetisch?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #26 Gepost op: 24-04-2012, 11:13 »
nee dat niet toen ik de motor kocht hebben ze er wel een nieuw carterhelf opgezet :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #27 Gepost op: 24-04-2012, 12:40 »
hoe ziet jouw onderhouds schema er uit? hoe vaak heb jij gedurende die 15 knmv ritten de olie vervangen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #28 Gepost op: 24-04-2012, 16:03 »
voor de spring ride olie ververst en daar voor 100 km gereden toen is een catrerhelf vervangen toen ik hem kocht.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Zuiger preventief vervangen?
« Reactie #29 Gepost op: 24-04-2012, 20:49 »
hoe ziet jouw onderhouds schema er uit? hoe vaak heb jij gedurende die 15 knmv ritten de olie vervangen?

Ik denk dat hier sprake is van een persoons motorverwisseling. Ik, Zumos, heb 15 knmv ritjes gereden en ongeveer 4/5 keer de olie ververst en de olie is dan ook mooi donker bruin.

Jurjen met de grijze olie heeft mijn topic een beetje gekaapt, maar dat kan ik een mede WR natuurlijk niet al te kwalijk nemen  ;)

Jurjen, ik zou eea inerdaad goed schoonmaken en de oorzaak zoeken. Zulke vieze olie lijkt me niet okee.