Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: voor en nadelen stuurdemper  (gelezen 3592 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
voor en nadelen stuurdemper
« Gepost op: 17-04-2012, 20:20 »
Topictitel zegt het al. Ik zit er over te denken om de drz van een stuurdemper te voorzien.
Vind dit wel een mooie optie:


Nu zat ik echter naar de hieronder staande foto te kijken en dan zie je dat Frans Verhoeven het toch zonder stuurdemper doet:



Er zullen dus wel voor- én nadelen aanzitten. Weet er iemand meer over deze afweging?

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2012, 20:29 »
Voor elke uitdaging is er een technische oplossing..Rijtechniek danwel mechanische techniek  ;)


Ps. Frans reed aardig wat etapes met spulletjes half vast/los op/aan de motor, dat is mijn plan ook voor 2013  ;D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2012, 21:26 »
misschien ziet die foto van frans' motor er wel zo uit omdat hij zonder stuurdemper rijdt ..  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2012, 21:53 »
Als je hard valt dat je stuur kan breken. Zonder stuurdemper is die kans veel kleinerder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 568
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2012, 21:54 »
En voordelen nu ben ik ook wel nieuwschierig
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2012, 22:26 »
Als je hard valt dat je stuur kan breken. Zonder stuurdemper is die kans veel kleinerder.
kans kleiner dat je stuur breekt? of dat je hard valt? of allebei?

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2012, 22:40 »
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2012, 08:57 »
hoe weten jullie dat frans zonder rijd?
 
Je kan dempertjes ook in de kuip monteren, een wer is klijn genoem om onder de gps op het stuur te verbergen.
Ik denk dat een dakar fiets zonder demper heel zeldzaam is.
 
Ik heb hem best gemist die paar dagen dat ik zonder reed in de touareg (paar boutjes weggetrild in een gekke maat).
 
Waar komt dat stuur breken met een demper vandaan? de demper bevestiging en draai pin zijn bijde vele malen minder sterk dan een stuur hoor, dus dat een stuur eerder breekt met een demper gemonteerd geloof ik niets van.
 
Sterker nog, met de huidige sturen breekt eerder de bevestiging op je kroonplaat dan het stuur. zo sterk is een modern renthalletje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2012, 09:06 »
stuurdemper helpt vanaf ca 60 km ongeveer op steenpaden en vanaf 90-100 denk ik op vlakke paden. minder onrust in het stuur. Ik heb m constant gbruikt in Tunesie, meer/minder draaien  en het helpt echt. deels vertrouwen deels echte stabiliteit.  TIP: als je in tweede versnelling door zachte duinen spartelt, NIET je stuur demper vol aan zetten want dan gaat t wel heel zwaar  :-X  crossbaan dus ook niet
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #9 Gepost op: 18-04-2012, 09:10 »
Ik heb hem wel degelijk aan in de duinen, maar op een stand dat ik er (bijna) geen extra weerstand van voel. Goeie defence tegen mini kamelengraspolletjes :)  Tegen die grote helpt alleen een parachute ben ik achter gekomen.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #10 Gepost op: 18-04-2012, 10:01 »
OT(?): Frans gebruikt geen stuurdemper (hem of Jac een keer horen vertellen), hij geeft voorkeur aan rijtechniek..
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #11 Gepost op: 18-04-2012, 10:46 »
Ik heb hem wel degelijk aan in de duinen, maar op een stand dat ik er (bijna) geen extra weerstand van voel. Goeie defence tegen mini kamelengraspolletjes :)  Tegen die grote helpt alleen een parachute ben ik achter gekomen.

klopt, maar mijne gaat van 1 - 7 en op standje 7 wil je m niet, zeker op de stukken waar alleen maar zand is en neit eens kamelengras!
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #12 Gepost op: 18-04-2012, 16:06 »
Zou kunnen dat de rally machines een ander frame / balhoofdhoek hebben (stond laatst in een motorblad een mooi vergelijk tussen een standaard KTM enduro en de rally-variant): een geometrie die meer is afgestemd op rechtuitstabiliteit en minder op snel afdraaien van korte bochtjes. In dat geval zal je minder behoefte hebben aan een stuurdemper.... denk ik...


HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #13 Gepost op: 18-04-2012, 16:17 »
Dat heeft m'n XRally ook. Die wil van zichzelf veel meer rechtdoor dan moderne enduromachines.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: voor en nadelen stuurdemper
« Reactie #14 Gepost op: 18-04-2012, 20:15 »
Ik vind het een lekker ding zo'n Scott. Beetje sporen doen me niks meer. Nadeel is de prijs, die is flink aan de prijs vind ik.
None of us is as strong as all of us.