Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)  (gelezen 3645 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Gepost op: 22-05-2012, 21:18 »
Sodeknetter, wat heeft KTM daar nou weer in gestoken. Lagertjes van bruto adviesprijs 55 Euro per stuk  :o
Heb maar een zooitje merkloze besteld, eens kijken of die het ook goed doen. Was ik 10 Euro per stuk kwijt, is al een stuk vriendelijker. Meestal gaan dergelijke lagers toch stuk omdat de afdichting stukschuurt en dan is de kwaliteit van het loopwerk niet eens zo erg van belang.

Enfin, ik ga eens proberen of ze heel blijven. Mocht je er zoeken, ik heb er een kudde(tje) liggen...

Ze zitten in een vrij groot aantal bouwjaren en types. Ook Husaberg en Beta meen ik zelfs.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2012, 22:22 »
heuh?


KTM had naaf revisiesetjes (voor de 2003-7 iig): Bussen, lagers, keerringen: setje kompleet 50 euro of zo, alles nieuw


54809015000


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2012, 22:27 »
Ik had ze voor de Husa ook bij Brammer gekocht voor iets van een tientje. KTM vraagt hier echt de hoofdprijs.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2012, 22:45 »
Ooit een keer met een SKF lagermeneer gesproken, en die meldde dat er met de KTM lagers iets speciaals aan de hand was. Hij raadde af om zijn lagers te gebruiken. Maar wat het verschil nou was wist-ie niet precies.

Eerlijk gezegd geloof ik het allemaal wel. Heb al in een aantal wielen gewone normale (FAG-)lagers en keerringen van de industrietoko (NTN?) gestopt omdat ik geen zin had om een bestelling de deur uit te doen, en er is er niet eentje voortijdig stuk gelopen. Dan zou het nog kunnen dat die lagers geen 50.000km maar slechts 25.000km meegaan, maar da's ook niet spannend.

De enige echte (knap prijzige overigens) speciaaltjes waren het lager in de tandwieldrager en het 'pro-link-lagertje' in het linksysteem van de LC4.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #4 Gepost op: 23-05-2012, 00:47 »
De wiellagers van mn KTM hebben idd iets een beetje speciaal, hebben fabrieksaf een beetje speling om het warm worden van het lager te compenseren [ warm lager zet uit] als ik het goed heb onthouden hebben die een c3 achter het normale nummer, zeg 6906-c3.
Deze lagers kan je ook gewoon bij de normale lager fabrikanten bestellen..

Enige speciale lagers die van de tandwieldrager [ via markplaats op het lagernummer niet specifiek ktm besteld, kan je erg goedkoop lagers bestellen ;) ] en het prolinklager idd, die was erg duur..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #5 Gepost op: 23-05-2012, 12:25 »
heuh?

KTM had naaf revisiesetjes (voor de 2003-7 iig): Bussen, lagers, keerringen: setje kompleet 50 euro of zo, alles nieuw

54809015000

Dan gebruikt KTM geen SKF of Koyo-lagers volgens mij. Die dingen kosten netto ex btw voor mij iets van 30 Euro van SKF of Koyo. Enfin, ze liggen er nu.
NTN is goed, FAG is goed. Het is toch meestal de afdichting die stuk gaat door het zand, die afdichting gaat bij dure lagers ook stuk.
De wiellagers van mn KTM hebben idd iets een beetje speciaal, hebben fabrieksaf een beetje speling om het warm worden van het lager te compenseren [ warm lager zet uit] als ik het goed heb onthouden hebben die een c3 achter het normale nummer, zeg 6906-c3.
Deze lagers kan je ook gewoon bij de normale lager fabrikanten bestellen..

Enige speciale lagers die van de tandwieldrager [ via markplaats op het lagernummer niet specifiek ktm besteld, kan je erg goedkoop lagers bestellen ;) ] en het prolinklager idd, die was erg duur..
C3 is voor wiellagers écht niet nodig hoor, die draaien relatief zo langzaam. C3 lagers gebruikt men vaak in electromotoren ed. Kost trouwens net zo veel hoor. Tenminste, mij kost een C3 lager niet meer of minder dan een lager met standaard speling.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #6 Gepost op: 23-05-2012, 13:16 »
En toch zijn wiellagers veelal C3 lagers. KTM, BMW X, etc.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #7 Gepost op: 23-05-2012, 16:06 »
Krukaslagers en nokkenaslagers zijn meestal C3 speling. Voor wiellagers kun je prima normale skf lagers gebruiken.
Tuurlijk geven ze dat niet toe... ze verdienen aardig geld met sparepart skf lagers uit hun eigen magazijn.. doen wij ook met onze machines...  ;D
Sommige bedrijven draaien er zelfs een randje aan af zodat je de lagers wel origineel MOET kopen. ;D
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #8 Gepost op: 24-05-2012, 22:08 »
ach.. bij de Jappen doen ze het anders: Daar bestelt meneer Honda gewoon het standaard lager, maar dan met 1 mm kleinere buitenring bijvoorbeeld. Niet omdat het blok daar echt kleiner of lichter van wordt, maar idd, omdat je dan wel honda original part zult moeten kopen. (of omdat ze die maandag te veel Sake op hadden :-) ?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #9 Gepost op: 25-05-2012, 00:16 »
ach.. bij de Jappen doen ze het anders: Daar bestelt meneer Honda gewoon het standaard lager, maar dan met 1 mm kleinere buitenring bijvoorbeeld. Niet omdat het blok daar echt kleiner of lichter van wordt, maar idd, omdat je dan wel honda original part zult moeten kopen. (of omdat ze die maandag te veel Sake op hadden :-) ?)

Één van de krukaslagers van een xr600 misschien?  ;D
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2012, 09:26 »
Ik trap daar gewoon een Pro-X setje in (lagers en seals). Werkt prima en vanwege de prijs kan nog eens een extra setje meenemen.
De seals (en daarna de lagers) gaan toch wel stuk in de blub en zeker ook op lange stenen paden in het buitenland.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2012, 09:34 »
D'r zit op een of andere manier nog wel verschil in. In ieder geval bij verschillende motoren, kan ook met asdiameter of zo te maken hebben.


M'n XR heb ik vorig jaar voor het eerst nieuwe wiellagers in het voorwiel gemonteerd (na 8 jaar!!). Het achterwiel draait nog op de originele lagers. Gelukkig roesten de reservelagers die ik heb liggen nog niet  ;)  (tenminste, dat hoop ik)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2012, 11:06 »
Die voorwiel lagers in de EXC's zijn erg dunnetjes en geen gangbare maat, een maatje groter zou wel beter zijn...
Ook moet je oppassen met monteren van het voorwiel want je draait de as moer al gauw te hard aan waardoor er te veel druk op komt te staan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2012, 21:18 »
inde LC8 zitten dezelfde voorwiellagers hoor...


die kunnen dat makkelijk aan. LC8 heb ik 1x vervangen... stuk door water/roest
Ik denk dat het meer is hoeveel modder er bij komt.


je XRtje rij je meest droog erwin..., en dan niet het de HD reiniger afspuiten.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Voorwiellagers voor je EXC (6906 2RS)
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2012, 22:53 »

Ook moet je oppassen met monteren van het voorwiel want je draait de as moer al gauw te hard aan waardoor er te veel druk op komt te staan.

Bijna onmogelijk. De schroefdraad gaat eerder stuk dan dat je het lager stuk drukt. Daar zorgt de afstandsbus voor.
Hogedrukreinigers en bagger zijn de grootste oorzaak.