Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...  (gelezen 2223 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Gepost op: 08-06-2012, 09:31 »
Ik heb een tijdje geleden Heidenau Scout 140/80-17 laten monteren op mijn twin. Die rijd nu in één keer 1:20 en dat smaakt naar meer  :D

Doordat de band een veel grotere omtrek heeft (volgens mij is de maat gebaseerd op de band tussen de noppen) rijd hij veel zuiniger. Het scheelt zeker 750 toeren bij 120 km/h. Hij draait nu 5200 toeren bij 120 km/h. Daarmee zit hij nog net in het "redelijk verbruik" gebied, bij meer toeren gaat hij zuipen.

Alleen de kilometer teller is gevaarlijk. Die klopt nu precies met de GPS, ik heb dus geen marge meer ;)

Ik zit te denk om het voortandwiel een tandje groter te kopen, scheelt weer toeren en benzine. Misschien haal ik wel 1:25?!? Dat scheelt natuurlijk vermogen. Maar met woon-werk verkeer gebruik je dat toch maar zelden.

Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #1 Gepost op: 08-06-2012, 10:22 »
de snelheidsmeter zit toch niet op je achterwiel??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2012, 10:25 »
de snelheidsmeter zit toch niet op je achterwiel??

Klopt, maar op het voorwiel zit ook een grotere Heidenau band
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2012, 11:35 »
de snelheidsmeter zit toch niet op je achterwiel??
Wel bij BMW, geloof ik. Tenminste, op mijn ehemalige HP2 ging ik in dikke drek op de teller 80 km/h terwijl je stapvoets aan het ploegen was...
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2012, 12:15 »
Of je tellerkabel zit rechtstreeks op je versnellingsbak....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #5 Gepost op: 09-06-2012, 17:08 »
Ik heb sinds een tijdje ook Heidenau´s Scouts K60 op m´n Tenere(na 3 sets Metzeler Tourances) en ik merk geen verschil in verbruik; is niet meer, maar ook niet minder(1:25 bij 80/90kmh, 1:20 bij 120/130kmh)? Je hebt misschien een andere bandenspanning dan bij je vorige banden? Hoe dan ook, het zijn fijne banden, ga zeker niet terug naar de Tourances.
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #6 Gepost op: 09-06-2012, 17:45 »
Wel bij BMW, geloof ik. Tenminste, op mijn ehemalige HP2 ging ik in dikke drek op de teller 80 km/h terwijl je stapvoets aan het ploegen was...

Dan zit hij waarschijnlijk op de uitgaande as van versnellingsbak. Dat zie je wel vaker. Heel hinderlijk als je wilt gaan experimenteren met de tandwielverhouding.

PS zoiets wat Crazywheel zegt  :-X Ik moet toch eens leren lezen.




Om zuinig te rijden, kun je ook je bandenspanning op 3,5 bar zetten  ;) Of het nog lekker rijd..?  ???
Luchtfilter vaak uitwassen, of in duitsland tanken.
In Duitsland lopen mijn motoren gek genoeg merkbaar zuiniger.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #7 Gepost op: 10-06-2012, 11:41 »
Minder toeren is toch niet automatisch zuiniger rijden........je kunt geluk hebben maar er zijn ook wel fietsen waar het net anders om is. Bijvoorbeeld VTR 1000, als je altijd doorschakelt tot de hoogste versnelling zuipt hij verschrikkelijk en als je tot 160 de hoogste versnelling niet gebruikt is hij zuiniger.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #8 Gepost op: 11-06-2012, 20:28 »
De meeste blokken lopen het zuinigste (dus het laagste aantal grammen brandstof per geleverde kWh) rond de koppelpiek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #9 Gepost op: 11-06-2012, 20:54 »
Voor een lager brandstof verbruik moet je een lager toerental en een hogere belasting (gemiddelde effectieve druk) kiezen. Dus een langere overbrenging helpt. Hoe hoger de gemiddelde effectieve druk, hoe lager het specifieke brandstof verbruik. Dat is niet per se bij maximaal koppel (wel in de buurt). Wel eens afgevraagd waarom een 1cil 250 cc minder verbruikt als een 1000 cc bij dezelfde snelheid? omdat de 250 volgas gereden wordt. Dus hogere gemiddelde effectieve druk en dan draait de motor op het hogere gedeelte van de rendements kromme. Hogere toerentallen is meer pompverlies. Gaskraan niet vol open is smoorverlies. Hoge toerentallen is wrijvings verlies. Dus: Bij laag toerental de gasschuif vol open!

Post Merge: 11-06-2012, 21:05
Je kunt ook de compressie verhogen. Dat is recht evenredig met de toename van het rendement. Helaas zit hier wel een grens aan, namelijk de detonatie grens. Door een hoger octaan gehalte te tanken kun je dit opvangen. Heb je gelijk een beetje meer vermogen. Of je kunt het frontaal oppervlak verminderen. Gewoon een Fireblade kuip op je twin.... Dan heb je véél minder vermogen nodig voor dezelfde snelheid. Zo zie je maar, mogelijkheden zat!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #10 Gepost op: 18-06-2012, 11:36 »
... Dus: Bij laag toerental de gasschuif vol open!...

Maar daar zijn de lagertjes weer niet blij mee. Dus dan wordt het "Bij redelijk laag toerental de gasschuif vol open" :D
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Dure benzine = Motor zuinig laten rijden...
« Reactie #11 Gepost op: 23-06-2012, 11:06 »
waar is bier en chips.

...wacht tot de ei-diagrammen worden gebruikt...