Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan  (gelezen 3032 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #15 Gepost op: 14-06-2012, 10:32 »
Kapotte waterpomp is niet waarschijnlijk; dan heb je na starten in enkele minuten tijd je tempmeter in het rood staan.
Kapotte thermostaat kan wel, maar ook dan heb je tijdens normaal rijden al gauw de temperatuur in het rood.

Lucht is makkelijk te controleren: haal de radiatordop los. Eventueel bijvullen/ontluchten. Wil je dat heel netjes doen, hou dan de procedure van KTM aan (zie wphb of instructieboekje).

Maar waarschijnlijker is dat het klixonnetje in de radiator gewoon stuk is.

Ik zou niet met schakelaars en andere types klixonnetjes gaan rommelen. Het OEM spul werkt uitstekend, en ik zou niet weten waarom je aan een goed werkend systeem zou willen morrelen. Verder vallen de KTM-prijzen voor dit soort onderdelen vallen meestal best mee in vergelijking met alternatieven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #16 Gepost op: 14-06-2012, 19:51 »
wat bedoel je met het verschil tussen klixon en thermostaat? Volgens mij is dat gewoon 1 component, zit rechts op de radioateur, onder (achter de koelvloeistof tank). Kost 22 euo, dus dat is te overzien. Alleen ontluchten is nogal lastig, voorwiel moet geloof ik wel behoorlijk hoog van de grond af ..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #17 Gepost op: 14-06-2012, 21:32 »
thermostaat is een bi-metaal klepje die pas de radiateur 'aan' zet, water door laat bij warme motor.
 
clixon laat alleen de fan draaien bij 102 graden oid. is een electra schakelaartje dus. 2 totaal verschillende componenten  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #18 Gepost op: 14-06-2012, 22:28 »
De naam voor zo'n bimetaaltje dat aanschakelt bij temperatuur X en uitschakelt bij temperatuur X-Y graden is 'klixon' of 'clixon'.

De 'thermostaat' op een motor is het wasgevulde gevalletje met klepje dat in het 'thermostaathuis' zit, en die zorgt ervoor dat er pas koelvloeistof naar de radiator gaat als de temperatuur daarvan hoog genoeg is.

En verder hebben we nog een temperatuursensor die in de kop gemonteerd zit en die de meter op je dashboard aanstuurt.

Zo, hebben we dat even duidelijk :D


Dan het ontluchten: voorwiel moet officieel 50cm de lucht in. Da's niet erg veel en komt ook niet op de cm nauwkeurig. Dat heb je met een paar stenen of een stevige drempel zo voor mekaar. Ik heb het zelf ook niet gedaan na waterpomprevisie overigens, maar als ik problemen had zou ik dat wel doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #19 Gepost op: 14-06-2012, 23:35 »
Dank allen voor de uitleg! Die clixon heet bij KTM "thermo switch" (eigenlijk best een goeie naam), en die verdenk ik dus. Kost 22 euro, dus als test vervangen nog wel te doen.


Even de procedure van het bijvullen van de radiateur (want die loopt behoorlijk leeg wanneer je de thermo switch eruit draait), wat ik dus vermoed:
- switch eruit (en koelvloeistof dus ook)
- nieuwe monteren
- voorwiel omhoog
- via radiateur weer vullen: tot hoever? helemaal vol neem ik aan?
- overloop tankje tussen de min/max, da's duidelijk


Zie ik iets over het hoofd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #20 Gepost op: 14-06-2012, 23:47 »
Koelvloeistof laat je aflopen via het schroefje op de waterpomp. OK, je leegt dan het hele systeem, maar dit is wel een mooi moment om er verse in te knikkeren, toch?
(pas op; vloeistof spuit eruit als het schroefje los is)

Vullen is ietsjes ingewikkelder; d'r zit nog een ontluchtingsschroef op je radiator en eentje op de waterpomp. Zie usermanual/WPHB of hier. Delen die over revisie van de pomp gaan kun je overslaan.

Overflowtankje zet ik net zoals het olieniveau op 'max'. Meeste speling mocht er ergens wat mis gaan.