Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan  (gelezen 3033 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Gepost op: 12-06-2012, 21:25 »
Zoals het topic al zegt: de fan wil niet aanslaan. Resultaat is bij gewoon stapvoets rijden in de stad de motor al te heet wordt (indicatie op dashboard naar maximaal, rood lampje knipperen).


Wat kan het zijn?
- zekering (niet, gecheckt)
- fan zelf
- thermostaat
- lucht in koelsysteem
- kabel/connector in 1 van de dingen hierboven


Als eerste, omdat de indicatie op het dashboard het wel doet, is dit dezelfde als de thermostaat op de radiateur? Of zijn dat 2 gescheiden dingen? (zal het laatste wel zijn).
Nu ben ik electrisch niet zo heel handig, dus wat zijn handige tips om de fout op te sporen? Ik heb wel een multimeter, maar dan houdt het wel op eigenlijk .. :P


groeten,


Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #1 Gepost op: 12-06-2012, 22:02 »
Misschien het feit dat je maar 1 uitlaat........
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #2 Gepost op: 12-06-2012, 22:05 »
Je hebt alleen maar een schroevendraaier nodig om de twee palletjes aan de thermostaat kort te sluiten om de fan te zien werken.

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #3 Gepost op: 12-06-2012, 22:11 »

Ben ook niet elektrisch, maar ik heb bij de auto een keer (heel veel jaren geleden) een kapotte temp sensor gehad met hetzelfde effect. Sensor zit onder in de radiateur gemonteerd,
Succes


Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #4 Gepost op: 12-06-2012, 22:13 »
Die van mijn450 doet het ook niet en heeft het zelfs nooit gedaan. Toch blijkt de sensor al kapot (af fabriek waarschijnlijk >:( >:( ) Let bij testen wel op dat de motor moet draaien (althans dat is het geval bij de nieuwe exc injectie modellen)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #5 Gepost op: 13-06-2012, 09:19 »
Sensor van een BMW 318i uit 1996 installeren; die slaat 5 graden eerder aan en houdt 'm daarmee beter uit de buurt van het kookpunt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 422
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #6 Gepost op: 13-06-2012, 12:12 »
Is het na het afspuiten van je motor gekomen? Na dat mooie ritje bij B...?

Vraag het ook eens op LC8.nl.

Zou je graag helpen, maar dat gaat even niet....


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #7 Gepost op: 13-06-2012, 12:13 »
Of sensor er tussen uit en schakelaartje ertussen , kun je de fan zelf aan en af zetten , zo heb ik het bij de trial motor zitten.
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 422
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #8 Gepost op: 13-06-2012, 12:16 »
Of sensor er tussen uit en schakelaartje ertussen , kun je de fan zelf aan en af zetten , zo heb ik het bij de trial motor zitten.

Da's een goede! Je zou ook parallel over de sensor de schakelaar kunnen zetten. Doet de sensor zijn werk (als ie het tenminste doet) en kan je de fan zelf eerder inschakelen mocht dat nodig zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #9 Gepost op: 13-06-2012, 13:13 »
check: fan zelf, kan je die met je vinger draaien?
zekering, goed?
schakelaar aangesloten nog? ja: even kortsluiten over de schakelaar: werkt ie wel: vervangen.
 
Werkt ie niet? even de fan doormeten en kijken of die schakelaar nog wel aangesloten zit.
 
 
Mijn gok: schakelaar defect / vast.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #10 Gepost op: 13-06-2012, 23:16 »
Nog geen tijd gehad, morgen avond weer wel. Ga eens wat proberen (graag allemaal inloggen morgenavond, kan ik online hulp krijgen).


@Steven: welke schakelaar bedoel je? Waar Jaques op wees zit er bij mij niet op (wel een goed idee idd, maar eerst de root cause vinden)?
Is de thermostaat (op de radiator) dezelfde als waar de T indicatie op dashboard op werkt? Zal haast wel niet (ik neem aan dat er echt motor temperatuur aangegeven wordt, niet koelwater temperatuur).


groeten,


Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #11 Gepost op: 14-06-2012, 00:06 »
Nee, de klixon voor de fan zit op de radiator, de sensor voor het dashboard hoort ergens in de kop van een cylinder te zitten (maar ik heb niet gekeken of dat bij een LC8 ook inderdaad zo is)

De klixon is het enige ding op de radiator waar draden naartoe lopen. Nouja, buiten de ventilator dan. Zit zo uit mijn hoofd ook een rubber kapje overheen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #12 Gepost op: 14-06-2012, 07:28 »
Bij de een-cylinders van Husaberg zit er een rubber kapje overheen, bij de KTM's geloof ik niet (of ze hadden 't bij Nijkamp er al afgesloopt).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #13 Gepost op: 14-06-2012, 08:14 »
OK, de fan zelf werkt gewoon (stekker achter de thermostaat op de radiateur los, doorverbinden: lopen). Dan is het de thermostaat zelf of er zit lucht in het koelsysteem?
Of zou zelfs de waterpomp kapot kunnen zijn? Dat lijkt me wat overdreven, dan moet ik toch veel meer problemen hebben vermoed ik zo ..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 422
Re: fan van mijn KTM 950 slaat niet aan
« Reactie #14 Gepost op: 14-06-2012, 08:20 »
Zoals je zegt is het de thermostaat, die stuurt namelijk de fan aan. Met je ohmmeter op de laagste stand doormeten als de motor te warm is en aan zou moeten slaan. Zou dan laagohmig moeten zijn.

De waterpomp is het niet want die pompt het  water alleen rond. Staat los van de fan.

Het zou lucht kunnen zijn als de thermostaat bovenin zou zitten en in de luchtbel zit te meten. Maar ik dacht dat ie onderin de radiateur zit. Kan er bij de mijne ff niet goed bij op het moment.  ;)