Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????  (gelezen 5058 keer)

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
.. is dat mogelijk als je een eenvoudige motor hebt met carb en kickstarter? Het gaat om een XT600K.

Of kan ik als de accu leeg is problemen verwachten met de onsteking? Werkt de onsteking bij een XT600K op de accu of op de dynamo?

(thuis natuurlijk de accu een nacht aan de lader zodat ie lekker vol is om te beginnen)
Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2006, 19:57 »
heeft de "k" versie een accu dan?

als je je spaningsregelaar weglaat en dus ook geen dynamo gebruikt,
loopt je accu leeg om dat ie toch stroom nodig heeft voor ontsteking en licht.

als je geen spanningsregelaar gebruikt (en wel dynamo) dan branden je lampjes bij gas geven meteen door en trekken je platen in je accu krom (gokje)

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2006, 21:19 »
Ja de K heeft een (kleine) accu.

Het Neutal lampje is inderdaad geel snel doorgebrand :(
Meteen maar uitgezet dus. Morgen maar op jacht naar een nieuwe spanningsregelaar.
Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2006, 22:04 »
als je de draadjes van je dynamo los haalt kun je wel rijden (eigen risico) maar dan kom je niet zo ver..zonder licht toch gauw 5 uur ofzo? met licht minimaal 1 uur denk ik? ligt natuurlijk aan de "Ah"waarde van je accu
50Ah zou 1 uur lang 50 ampere moeten zijn
stel 10volt en 50 watt lamp is 5 ampere dus 50Ah/5ampere is 10 uur
(ik neem 10 volt omdat het makkenlijk rekent en ik accu's prut dingen vind (en je dan rekening houd met de ouderdom van je accu))
geen idee hoeveel een ontstekingssysteem aan energie vreet

nou sterkte er mee!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2006, 22:07 »
Als hoet goed is heeft zo een XT helemaal geen accu nodig. tenminste, N!co reed ook zonder meen ik. De spanningsregelaar zorgt voor boordspanning, maar is de ontsteking niet apart geregeld?

Maar dit is giswerk! In ieder geval doet die Suus van me niet zo moeilijk, want de accu heeft ie beslist niet nodig om te kunnen draaien.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2006, 22:09 »
Als hoet goed is heeft zo een XT helemaal geen accu nodig.

De spanningsregelaar zorgt voor boordspanning,

Maar dit is giswerk! In ieder geval doet die Suus van me niet zo moeilijk, want de accu heeft ie beslist niet nodig om te kunnen draaien.
das bij 99% van de motoren zo
ik rij ook zonder accu, soms(naar de stalling)

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #6 Gepost op: 31-03-2006, 22:22 »
Draaien zonder accu is natuurlijk iets anders dan draaien zonder regelaar, of niet?
Mijn accu zit er nog wel in en ik heb hem met een lader weer op peil gekregen.

Met een geladen accu en een defecte en verwijderde regelaar krijg ik de XT vrij makkelijk aangetrapt en hij loopt ook prima.

Ik ben echter bang dat de dynamo misschien stuk gaat hierdoor? Is dat terecht of niet?

Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #7 Gepost op: 31-03-2006, 22:26 »
dynamo zou hier tegen moeten kunnen, als je maar op past dat de draden geen contact maken met iets dat electriciteit kan geleiden.

in tapen dus..

ik had een keer een naafdynamo en daar kwam je met een halve slag al op 120 volt wisselspannig (onbelast piekspanning)
en dat is niet fijn voor je tong! als je alleen wilt weten of die het nog doet..
met dank aan shimano voor een een gratis afgekeurd exemplaar (kapotte lagers ofzo)

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #8 Gepost op: 31-03-2006, 22:28 »
Dat klinkt hoopgevend beat!

Misschien kan ik zondag toch meerijden met de Enclaverit !!!
Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #9 Gepost op: 31-03-2006, 22:38 »
als er nog iemand is met wie je halverwege van accu kan wisselen dan kom je er wel

ik trek de accu er bij een draaiende motor zo uit maar er zijn mensen die dat niet durven..
eerst de zwart (-pool) losmaken
dan de rooie (+pool) losmaken en die dus ook weer als eerst vast maken
dit is de meest vonkvrije methode maar wel oppassen dat de +pool tegen het frame komt want dan krijg je een mooie plasmabrug die je lak naar de galemiezen helpt en je zekering natuurlijk

net als bij het starten van een auto dus..(eerst de plus)

bovenstaande is natuurlijk ook op eigen risico


oh ja starten kost natuurlijk meer energie van je accu dan om hem een paar minuten te laten draaien..oh nee je heb een kickstarter dan zou ik voor het stoplicht nog het contact uit doen tenzij de spanning beneden de 9 volt komt

[edit]
er zijn verschillende soorten accu's "normale" en deep-cycle,
deep-cycle zijn accu's die je oplaad en dan bijna volledig ontlaad
normale accu's zijn gemaakt om in een korte tijd veel stroom te leveren en dan meteen weer opgeladen te worden.
ik heb zelf een normale accu een jaar lang gebruikt als een deep-cycle en er geen probleemen mee gehad, maar het is natuurlijk niet waarvoor het ontworpen is. (sportmotor in het zand is ook niet handig maar er zijn mensen die het doen)

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #10 Gepost op: 31-03-2006, 23:25 »
Dan ben ik er geloof ik wel uit, bedankt mannen!!

Plan A: morgen de lokale motorboeren afbellen of ze een (universele) gelijkrichter hebben liggen
Plan B: afkoppelen en aftapen, accu goed volproppen de avond tevoren en de Enclave rit rijden met lichten uit en niet teveel remlicht ;)
Big bad Bill is sweet William now

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #11 Gepost op: 31-03-2006, 23:43 »
Lampje eruit, weet je zeker dat ie niet brandt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #12 Gepost op: 31-03-2006, 23:45 »
Doe even de specs van je accu, ik heb een nieuwe in m`n XT350 zitten en als het dezelfde is heb je een reserve voor onderweg
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #13 Gepost op: 01-04-2006, 00:07 »
Als je je motor aan de praat krijg zonder accu, dan kan je de accu rustig eruit laten, die wordt dan enkel gebruikt voor de boordspanning. Je hebt dan enkel geen verlichting etc.
Met een volle accu en afgekoppelde spanningregelaar heb je dan nog een wel tijdje verlichting. Je hoeft je geen zorgen te maken voor je dynamo, die blijft gewoon doordraaien.

Volgens mij hebben de meeste motorboeren wel een spanningsregelaartje ergens liggen, moet niet echt een probleem zijn lijkt mij.

Succes ermee!

Offline member

  • R1150GS
  • *****
  • Berichten: 327
Re: Rijden met defecte spannningsregelaar/gelijkrichter op XT600K????
« Reactie #14 Gepost op: 01-04-2006, 00:14 »
Dat is precies het type bericht wat ik nodig had om weer lekker gerust te gaan slapen :) THX ALLEN

Morgen maar proberen een regelaartje te scoren
en anders met een reserve accu achterop
en anders maar in stealth mode

Maar rijden zal ik zondag!!!!!!
Big bad Bill is sweet William now