Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: HiLux motortype in Afrika  (gelezen 2880 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
HiLux motortype in Afrika
« Gepost op: 01-07-2012, 16:35 »
Hallo,


Wij zijn van plan een overlandtrip naar Zuid-Afrika te maken en overwegen daarvoor een HiLux met opbouw te gebruiken.


Ons is verteld dat de motoren van nieuwe HiLux-modellen kapot kunnen gaan van de Afrikaanse diesel en dat we beter een ouder exemplaar kunnen nemen. Maar ook dat de voorvering van exemplaren van meer dan een jaar of drie tot vier oud gauw kapot zou gaan.


Wat is wijsheid?


Groeten,


Jan van Bekkum

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4062
Re: HiLux motortype in Afrika
« Reactie #1 Gepost op: 01-07-2012, 16:43 »
wat ik weet (ooit een 2.4 diesel HL gehad)

dat een (ouder) model een starre voor (en achter) as hebben wat natuurlijk veel sterker en minder kwetsbaar is dan onafhankelijke ophanging..

verder is de "oude" 2.4 motor NIET elektronisch...
dus ook weer minder kwetsbaar voor ellendige troep en makkelijker te onderhouden.. (geen computer)

wat in een uithoek ergens in Afrika heel belangrijk is als jeje oto moet repareren..
anders in zuidafrika een auto kopen.. rijden genoeg "oude" modellen rond, maar wel oppassen WAT je koopt...

kan mij herinneren dat er in Afrika ook modellen werden verkocht met een 2.6 of 2.8 motor (4cil-diesel)

succes!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: HiLux motortype in Afrika
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2012, 21:54 »
Bedankt voor de reactie.


We zijn er toch nog niet uit. We hebben de volgende opties:
  • Nieuwere (vanaf 2005) HiLux kopen. Voordelen: betrouwbaarder, zuiniger, veiliger, minder C02, niet zo duur, comfortabel. Nadelen: meer kans op problemen met slechte brandstof
  • Oudere HiLux kopen. Voordelen: minder kans op problemen met slechte brandstof, goedkoop. Nadelen: meer kans op problemen met vering, minder veilig, niet zo zuinig, niet zo comfortabel, groter risico voor (grote) investering in opbouw: als de auto het begeeft zijn we ook de investering in de opbouw kwijt
  • Land Cruiser (70, 80, 100) van tussen 2006 en 2008. Voordelen: minder kans op problemen met brandstof en vering, comfortabel (80, 100). Nadelen: duur, hoog brandstofverbuik, minder veilig, veel CO2
Groeten,


Jan van Bekkum

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: HiLux motortype in Afrika
« Reactie #3 Gepost op: 05-07-2012, 09:19 »
Mijn Hilux xcab is van feb 2011 en ben meerdere malen in marokko geweest maar daar ondervindt ik geen problemen met Diesel. Er kan wel wat meer troep in zitten waardoor je de verwachte standtijd van het brandstof filter niet haalt. Luchtfilter vervang ik maar 1 keer in de week (geheel afhankelijk natuurlijk of je in de stof van anderen rijdt).
 
Ik heb met standaard vering gereden als ook aangepast met old man emu. De standaard vering is zachter waardoor de wagen eerder de grond raakt als je een trekhaak hebt gemonteerd. De old man emu is veel strakker geveerd maar dat vreet banden (of ligt dat aan mijn rijstijl ;) ).
 
 

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4062
Re: HiLux motortype in Afrika
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2012, 14:59 »
wat je kan doen is een extra filter plaatsen tussen de tank en de inj-pomp.
bij -hoe heten ze ook al weer- tijsterman kan je je auto laten aanpassen.
verder zit er in de buurt vd efteling.. Kaatsheuvel een zeer goede en betrouwbaar adres, hebben mij heel goed geinformeerd.
ik zou voor een dubbel filter gaan met water scheider,
persoonlijk, zou ik voor een oud model gaan, met bladveren, is (eigenlijk) veel betrouwbaarder dan coil-veren..
nadeel is dat het een stuk sugger is, maar ook daar ziojn weer setjes voor te krijgen met aanpassingen (verhogen - harder/ zachter) van bijvoorbeeld oldman emu.

maar de keuze zal persoonlijk zijn en als je wat kilometers heb afgelegd, weet je niet meer waaronm je eigenlijk een zuinig en "milieu-vriendelijke" auto heb aangeschaft..met neemt het niet zo nauw met het milieu en er rijden auto's rond.. van ver uit de jaren zeventig,
Dit betekend natuurlijk niet dat jij dat ook meteen een milieu -onvriendelijke- auto zou moeteen aanschaffen.
mijn auto was een model Xtra cab 2.4 diesel uit 1988..Oerbetrouwbaaar, alleen herinner ik mij dat het starten best moeilijk ging..
maar dat was het enige, andere optie is een model met een (atmosferische) 6-cilinder pick up, nadeel is de kortere wielbasis, Ik meen dat dit HZJ 45/ 60/ 70 modellen zijn, er bestaan ook "grotere" modellen, veel ruimte en van de bestuurderstoel naaar de cabine (binnendoor) oerbetrouwbaar erg sterk, maar inmiddels zeldzaam geworden.
in Harderwijk zit een specialist die nog wel eens wat heeft staan.
ookzeker aan te bevelen, hij doet ook preparaties voor rallies etc,.,,
duzz..

keuze genoeg..
succes ermee!
HZJ75:
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....