Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ARM ATB fietstocht 3e editie >> FILMPJE!  (gelezen 17070 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #15 Gepost op: 18-07-2012, 21:19 »
Tegenwoordig enorm veel "merken" met onverslaanbare prijs kwaliteit. Canyon, Cube, Ghost, etc allemaal 1 pot nat. Frames zijn allemaal meuk uit het verre oosten behangen met gewoon erg goede componenten. Als je heel goedkoop gaat, vliegt het gewicht straalhard omhoog. Dus daar ook op letten. Want een hard tail van 14 kilo wordt je niet vrolijk van. Maat en houding is heel erg persoonlijk en kan je eigenlijk alleen wat van zeggen als je al wat fiets ervaring hebt.....
Ik wil ook wel meefietsen trouwens.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #16 Gepost op: 19-07-2012, 10:32 »
Ben ook redelijk nieuw in deze hobby, ik lees nu al een paar maanden alle MTB blaadjes die ik kan vinden en MTB keuzes is om zot van te worden  ::)
De keuzes zijn ongelooflijk en dan verzinnen ze elke zoveel tijd wel weer een nieuwe wielmaat en bijna elk merk biedt wel een goedkoop en duur segment aan, dus enkel op bekende merken afgaan zou ik niet doen...
Ik denk.... zolang je geen spectaculaire alpen afdalingen van plan bent, zou je met de meeste MTB-hardtails net onder de 1000 euro wel uit de voeten moeten kunnen, framemaat en een beetje fatsoenlijke groepen lijkt me dan het belangrijkste, alhoewel het verschil tussen remschijf en velgrem ook echt wel de moeite is.
Is +/- 850 euro te duur voor je, denk ik dat de tip van Frenz wel een goeie is, mij zijn 2e hands MTB's altijd afgeraden omdat je meestal met versleten groepen, kabels, enz wordt opgescheept maar als dat al goed aangepakt is misschien wel de moeite...
Val in ieder geval niet voor de eerste de beste MTB van 150 euro bij de Macro oid.. Dat heb ik ooit eens gedaan en na een paar jaar in de schuur, draaide de ketting en tandwielen nog wel, maar het wiel bleef staan  ::)  en toen ik mijn merida moeieteloos uit de auto tilde en die goedkope fiets erin wilde leggen om weg te brengen ging ik zowat door mijn rug  ::)
 
ps, wijs of niet, ik ben voor een Merida Matts XT edition gegaan, in een aanbieding voor 850 euro en nog geen spijt van gehad...
Hou er ook rekening mee dat sturen, stuurhoofd, handvaten, zadels, zadelpennen, etc allemaal achteraf op smaak te brengen zijn, het aanbod is gigantisch en veelal een stuk minder duur dan je motor 'pimpen'  :)
 
Deze configurator is ook wel eens leuk om te doen: http://www.rose.nl/configurator

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #17 Gepost op: 19-07-2012, 11:19 »
Het voordeel van schijfrem vs velgrem schijnt tweeledig te zijn:

1. Als je in de alpen een dikke buts in je velg rijdt, dan kan je met schijf doorrijden en moet je bij velgrem loskoppelen, omdat hij anders te hard aanloopt

2. Velgen kunnen verslijten en verzwakt worden door de velgrem.

Toch heb ik weer gekozen voor velgrem; ultrasimpel systeem en  ben geen marathonrijder en in mijn leven slijt ik niet eens 1 set velgen door, verwacht ik.

En dat piepen / gillen scheelt weer bellen voor wandelaars... ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #18 Gepost op: 19-07-2012, 11:30 »
hardtail is in NL voldoende eeen Fully is overkill (tenzij je graag km's over wortels rijdt) een fully heeft wel de looks natuurlijk  8)

velgrem versus schijf, is net zoals de discussie 2takt versus 4takt. de een vindt het helemaal niets schijven terwijl een ander het ultiem vindt.

Belangrijker is: het aandrijfdeel, crankset en lichte wielen.

Ga op de fiets rijden/testen die bij je budget past. Ga je op een duurdere exemplaar dan ben je heb je geproeft aan hoe mooi een MTB-tje kan rijden. Die fout heb ik ooit gemaakt met een Cannondale Scalpel (ding was dan ook iets van 6000pleuries), nooit meer zo iets fijns in handen gehad. Omdat ik geen hardcore MTB-er ben kon ik die prijs niet rechtvaardigen... en ben maar gegaan voor iets minder ::) ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #19 Gepost op: 19-07-2012, 14:36 »
En dat piepen / gillen scheelt weer bellen voor wandelaars... ;D


Mijn schijf op m'n hybride piept wel wat maar m'n velgremmen op de ATB weer niet.


Ik vind die hydraulische schijfremmetjes er wel ubercool uit zien, da's ook belangrijk  8) [size=78%]. Ik weet niet of ze nog te krijgen zijn maar kabelbediende schijfremmen is echt helemaal niks. Veel kracht nodig en niet te doseren.[/size]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #20 Gepost op: 19-07-2012, 17:37 »
Ik heb paar jaar geleden een merida hard tail (carbon achterkant dus iets vering)gekocht omdat iedereen een hard tail aanraden ,maar ik had denk toch liever een fully gehad ,maar dan een waar je de vering kan vast zetten met hendel op stuur .


staat nu al weer een paar jaar stil in de schuur , misschien toch maar weer een proberen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #21 Gepost op: 21-07-2012, 21:57 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1545
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #22 Gepost op: 22-07-2012, 20:53 »
hardtail is in NL voldoende eeen Fully is overkill (tenzij je graag km's over wortels rijdt) een fully heeft wel de looks natuurlijk  8)

velgrem versus schijf, is net zoals de discussie 2takt versus 4takt. de een vindt het helemaal niets schijven terwijl een ander het ultiem vindt.

Belangrijker is: het aandrijfdeel, crankset en lichte wielen.

Ga op de fiets rijden/testen die bij je budget past. Ga je op een duurdere exemplaar dan ben je heb je geproeft aan hoe mooi een MTB-tje kan rijden. Die fout heb ik ooit gemaakt met een Cannondale Scalpel (ding was dan ook iets van 6000pleuries), nooit meer zo iets fijns in handen gehad. Omdat ik geen hardcore MTB-er ben kon ik die prijs niet rechtvaardigen... en ben maar gegaan voor iets minder ::) ;D

Fully overkill, dat zeg je nou wel maar ik heb een fully, koga xpm-m en ik zou niet zonder willen. En op de weg zet ik gewoon de locks om. Werkt super. Maar in het terein, altijd de vering op full. Je gaat echt harder op ruw terrein, op m'n bekende rondjes merk ik het meteen als ik de locks vergeten ben...

2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #23 Gepost op: 23-07-2012, 10:46 »
Alleen de zaterdagen zijn voor mij mogelijk. Ben weer graag van de partij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #24 Gepost op: 23-07-2012, 11:56 »
OK, WE KOERSEN AF OP ZA 11 AUG...  ( leuke woordspeling al zeg ik t zelf :) )
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #25 Gepost op: 24-07-2012, 08:41 »
Ik krijg de 11 e visite. Is fanatieke mtb- er. Zijn introducees toegestaan?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #26 Gepost op: 24-07-2012, 09:23 »
11 augustus is in Wintelre een allroad tocht, dus dan ga ik daarheen.
Mito '91
ZX6R '98
Z750 '06
ZX9R '03
GSX400F '86
GS500E '92
ZXR 750 '90
ZX9R '95
Suzuki GSX400E '85
Kawasaki KLE500 '93
BMW R1100GS '97
Suzuki DL650 V-strom 'Black Rhino'  2006

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #27 Gepost op: 24-07-2012, 09:27 »
Ik krijg de 11 e visite. Is fanatieke mtb- er. Zijn introducees toegestaan?

uiteraard, mag ie voorop want ik heb bijna niet gefietst de laatste weken ;0
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #28 Gepost op: 27-07-2012, 20:04 »
Jawel, het ziet er helemaal naar uit dat ik er ook bij ben.  :)

Post Merge: 27-07-2012, 21:14
D'r schijnt overigens flink veel aangeboden te worden nu 2e hands omdat "iedereen" een 29er wil.


Pak je kans dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: ARM ATB fietstocht 3e editie
« Reactie #29 Gepost op: 28-07-2012, 18:14 »
Jawel, het ziet er helemaal naar uit dat ik er ook bij ben.  :)

Post Merge: 27-07-2012, 21:14

D'r schijnt overigens flink veel aangeboden te worden nu 2e hands omdat "iedereen" een 29er wil.


Pak je kans dus.

Nou dat klopt, ik heb kleine en grote wielen geprobeerd en ben erg gecharmeerd van de 29er's . Mijn oog is gevallen op een rood/mat zwarte  Ghost HTX 29, wat een mooi ding.. met allemaal XT en Deore spul erop (ik heb begrepen dat dat goed is..) Wel 300 euro boven het bedrag dat ik wilde uitgeven maar zo gaat dat altijd als ik in een "snoepwinkel" sta..  ::)

Nog even een nachtje over slapen... moet ook nog kleding kopen... waar moet ik aan denken?

Is een helm gebruikelijk? Moet ik ook aan wennen... een helm op de fiets...

11 augustus is genoteerd.. ik rij wel achteraan dan zien jullie me niet klooien... ;D

PS: Moderator, misschien kun je alle aankoop, vraag en MTB gerelateerde zaken naar een apart hoofdstukje verhuizen? Er lijkt animo voor te zijn.. voordat we de post van JW nog meer kannibaliseren...