Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verplichte APK voor motoren?  (gelezen 11327 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 477
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #15 Gepost op: 01-10-2012, 21:25 »
Uitlaatgeluid zullen ze net als bij auto's niet gaan controleren bij de APK, daar zul je geijkte apparatuur voor moeten hebben en dan wordt een APK veels te duur. Vandaar dat het bij auto's ook niet gebeurd. Zeker niet gezien het kleine percentage wat daadwerkelijk met teveel geluid rijdt. Kan me wel voorstellen dat ze gaan vallen over het ontbreken van een DB killer omdat dan de E-keur vervalt. Maarja die zit er voor een APK natuurlijk zo weer in.
 
Jeroen

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #16 Gepost op: 01-10-2012, 22:13 »
RDW daarintegen..absolut niet!
RDW ziet al die extra administratie voor al die wazige oldtimer motortjes waarschijnlijk niet zitten..  :) Zij moeten dan de boetes gaan uitdelen enz.. (zowel op keurings vervaldatum als op steekproeven enz)

Ehhh.... waar komt dit vandaan???
Volgens mij is het een koud kunstje om de computersystemen die over de vierwieler APK gaan ook te linken aan de tweewieler kentekens.....
Daarnaast heeft de RDW hier weinig invloed op, Brussel heeft dit onderwerp over de schutting geworpen en eist van alle EEG landen dat er een APK komt voor motoren, bromfietsen, aanhangwagens onder de 3500kg (ook caravans) en landbouwvoertuigen met een constructiesnelheid van boven de 40 km/u............
De lobby komt naar mijn bescheiden kennis niet van de motorbranche of ANWB.
Doordat de EEG (en en anderen) eisen stellen voor de toelating van voertuigen en daardoor de fabrikanten dwingen te innoveren ontstaat er vanuit de fabrikanten natuurlijk ook de vraag: gaan jullie daar ook na toelating nog op toetsen????
We vinden het allemaal geweldig dat er hoge vermogens en koppels uit de hedendaagse motorblokken komt, daar hebben de fabrikanten een hoop tijd en geld in zitten.... en daar willen ze natuurlijk ook iets voor terug zien..... en daar issie.... de APK!
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #17 Gepost op: 02-10-2012, 05:27 »
ik zit wel eens bij de rdw aan tafel, om te praten over...apk keuring 2.0
en dan begint de man van de bovag altijd met: we moeten apk ook voor motorfietsen....
wat dat weer wordt weggewuift, we zitten hier om te praten over elektrische voertuigen.

maar ja nederland is graag de beste van de klas dus als het in brussel wordt vastgelegt...

daarintegen is het in zuid europa al normaal. ik geloof dat het in spanje zelfs 2 keer per jaar is...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #18 Gepost op: 02-10-2012, 07:06 »
Ik vermoed dat het de hoge heren ook te doen is om te toesten op CE keur van de uitlaten e.d. Dat verhaal van 'killertje terugschroeven' is natuurlijk zo, maar de meeste uitlaten zitten niet zo geavanceerd in elkaar. Die gehomologeerde van katalysator voorziene uitlaatsystemen zijn meestal 'tamperproof', d.w.z. nergens een schroefje te bekennen om even iets te veranderen.

dB's zullen ze waarschijnlijk niet gaan meten, maar wel afkeuren op het ontbreken van een CE keur. Reken maar dat er een hoop machines zijn die twee eigenaren terug al hun originele uitlaat verloren hebben en sindsdien een mooie Akra of anderzins er onder hebben hangen. De motorfabrikanten zullen hier fors van profiteren aangezien een origineel uitlaatsysteem soms nog duurder dan een Akra is!

Hoe streng controleren ze eigenlijk tijdens TÜV in Duitsland op de aanwezigheid van de toegelaten banden? Dat lijkt me pas écht een vervelend probleem voor onze hobby, aangezien banden na 10 jaar wel eens verdwijnen en dus niet meer leverbaar zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #19 Gepost op: 02-10-2012, 07:32 »

...
De lobby komt naar mijn bescheiden kennis niet van de motorbranche of ANWB.
...
... en daar willen ze natuurlijk ook iets voor terug zien..... en daar issie.... de APK!
Tegenstrijdige redenering: geen lobby, maar er wel iets voor terug willen zien?

Het lijkt me dat de motorfabrikanten hun inspanningen gewoon verrekenen in de prijs van hun motoren. Waarbij ze natuurlijk de concurrentie scherp in de gaten houden.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #20 Gepost op: 02-10-2012, 08:07 »
idd TUV is zwaar kut
als je je knipperlicht of spiegel vervangt..hang je al.
das is nicht eingetragen...
met auto's ook, daarom is het wel eens aantrekelijker om in duitsland banden te kopen...een nederlander heeft alleen de goede maat nodig...

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #21 Gepost op: 02-10-2012, 09:20 »
in duitsland is men verplicht, voor de TUV, om in het jaar van fabricage de banden te verkopen, dus als band X in 2012 gemaakt is en deze ligt nog steeds bij de dealer in de showroom in december, kan je voorstellen dat het kostbaar kan zijn als deze er op 1 januari ook nog ligt..

daarom is het interessant om te shoppen in duitsland voor de bandjes..
in Engeland heb je ook MOT (apk) voor motoren..
maar dat is niet zo streng als de TUV...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #22 Gepost op: 02-10-2012, 09:36 »
idd TUV is zwaar kut
als je je knipperlicht of spiegel vervangt..hang je al.
das is nicht eingetragen...
met auto's ook, daarom is het wel eens aantrekelijker om in duitsland banden te kopen...een nederlander heeft alleen de goede maat nodig...


Wat leven we toch ik een vervelend land met die Nederlandse APK.
Laat maar komen alles beter dan de TUV
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 363
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #23 Gepost op: 11-10-2012, 20:51 »
Ik begrijp uit het nieuws dat het inderdaad voorlopig weer van de baan is.
Met ook nog de kanttekening dat men van mening is dat dit soort wetgeving best landelijk geregeld kan worden en niet europees.


Laten we hopen dat dit er uiteindelijk uit gaat komen, we zijn dan wel weer een jaartje verder.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #24 Gepost op: 12-10-2012, 06:37 »
kunnen ze niet beter het buitenlands beleid van europa op 'e'en lijn trekken?
en vreemdelingenbeleid / gezondheidszorg / belastingen (al dat verhuizen naar belgie en duitsland..)
we lijken wel een stelletje bananen republieken met europa

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #25 Gepost op: 12-10-2012, 13:02 »
...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #26 Gepost op: 12-10-2012, 14:00 »

Wat leven we toch ik een vervelend land met die Nederlandse APK.
Laat maar komen alles beter dan de TUV

Dat zeg je, maar momenteel zouden we met TUV beter af zijn dan zoals we het nu in Nederland doen. In Duitsland moet je elke wijziging "eintragen" , maar eenmaal vermeld op je papieren is het wel legaal. (voorbeeld: de Xtank voor de Xchallenge). In Nederland kun je die zekerheid nooit krijgen, en pas bij een ongeval begint een verzekeringsmaatschappij te zeiken over dingen die niet standaard zijn.

(Michelin Enduro Comp 3/4 onder een motor die standaard met Metzeler Sahara's geleverd is bijvoorbeeld?)


Begrijp me niet verkeerd, voor mij hoeft die TUV ook niet, maar in de huidige situatie, waarbij de verzekeraar min of meer zijn eigen voorbehoud kan verzinnen, is het nog slechter geregeld imho...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #27 Gepost op: 12-10-2012, 14:47 »
Dat zeg je, maar momenteel zouden we met TUV beter af zijn dan zoals we het nu in Nederland doen. In Duitsland moet je elke wijziging "eintragen" , maar eenmaal vermeld op je papieren is het wel legaal. (voorbeeld: de Xtank voor de Xchallenge). In Nederland kun je die zekerheid nooit krijgen, en pas bij een ongeval begint een verzekeringsmaatschappij te zeiken over dingen die niet standaard zijn.

(Michelin Enduro Comp 3/4 onder een motor die standaard met Metzeler Sahara's geleverd is bijvoorbeeld?)


Begrijp me niet verkeerd, voor mij hoeft die TUV ook niet, maar in de huidige situatie, waarbij de verzekeraar min of meer zijn eigen voorbehoud kan verzinnen, is het nog slechter geregeld imho...

nog nooit van dat soort problemen gehoord, terwijl ik wat meer schade zie en afhandel dan de gemiddelde rijder

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #28 Gepost op: 12-10-2012, 14:50 »
Nou ja, je hoort en leest weleens spookverhalen van: uitlaat niet standaard=> geen uitkering.

Ik zit niet in schadeherstel of verzekeringen, dus ken uitsluitend de spookverhalen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #29 Gepost op: 12-10-2012, 14:52 »
Nou ja, je hoort en leest weleens spookverhalen van: uitlaat niet standaard=> geen uitkering.

Ik zit niet in schadeherstel of verzekeringen, dus ken uitsluitend de spookverhalen.

scootersjonnie geneuzel