Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verplichte APK voor motoren?  (gelezen 11329 keer)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #30 Gepost op: 12-10-2012, 15:03 »
Nou ja, je hoort en leest weleens spookverhalen van: uitlaat niet standaard=> geen uitkering.

Ik zit niet in schadeherstel of verzekeringen, dus ken uitsluitend de spookverhalen.

Denk dat dat alleen ter sprake komt als het ongeluk veroorzaakt is door, of in grote lijnen beinvloed is door een aanpassing van de motor. Dit lijkt me echter bijna altijd niet echt ter sprake / te bewijzen.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #31 Gepost op: 14-10-2012, 22:39 »
Laatst met iemand die bij n verzekeringskantoor werkt gepraat over wijzigingen en uitkeren na schade... en hij gaf aan dat ze weldegelijk kijken wat ze verzekerd hebben... en als dat niet klopt kunnen ze de kosten op je verhalen.
Maar een andere uitlaat dan standaard ofzo gaat geen hond over vallen. Dit veroorzaakt geen ongeluk... Niet goedgekeurde banden en dan niet optijd stil staan en in een auto klappen kan wel een probleem zijn..
Ik moest met mn omgebouwde motor ook langs de RDW vanwege meer dan 20% (150%  :D ) vermogen door motorblok wijziging enzo..

Blij dat dit van de baan is voorlopig.. zo blijft het motorrijden en sleutelen aan oldtimertjes een leuke hobby. Als ik ook nog drie keer per jaar extra langs een garage moet met motoren die maar half in elkaar zitten enzo is de lol er snel af..
Ride the world!

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #32 Gepost op: 15-10-2012, 14:18 »
Uitgangspunt van APK is het elimineren van gammele bakken op de openbare weg. Door éénmaal per jaar te checken op punten die ook nog aan interpretatie onderhevig zijn ga je dat niet oplossen... Je hoort me niet zeggen dat het totaal waardeloos is, maar sluitend is het ook niet. :confused:
 
Mijn idee is dat dit een opsteker gaat worden voor de motorfietsreparatiebedrijven (dubbele woordwaarde  :D ).
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #33 Gepost op: 17-10-2012, 19:57 »
Ik lees dat de ABS verplichting van de EU ook niet van toepassing gaat zijn op motoren gericht op sport gebruik.


Wedstrijd enduro's lijken me er wel buiten te vallen, al ben ik wel benieuwd waar ze de grens gaan trekken. LC4?

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #34 Gepost op: 25-10-2012, 08:53 »
net op het ochtend journaal;

grote kans dat apk door EU richtlijnen verplicht gaat worden.

de nederlandse motorlobby protesteerd,
temeer omdat ongevallen door technische gebreken slechts 0,3% per jaar is, dit houdt in één dode door technische defecten in de 3 jaar.


wellicht meer op het www,

lijkt erop dat we er niet aan ontkomen..


ben dan ook benieuwd of (mijn) omgebouwde dakarmotoren en enduromotoren dan uberhaubt kans maken om ooit door die apk te komen,
laat staan dat je met emissie-eisen zit....

..ben benieuwd.. maar wil het eigenlijk niet weten..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #35 Gepost op: 25-10-2012, 09:36 »
Als dat mocht gebeuren laat ik mijn motor gewoon 'slopen' en ga er onverzekerd mee rondrijden. Ook geen APK.

Overheid onderschat altijd het dynamische en krachtige denkproces van de burger. Eén stap in de goede richting vanuit een bestuurder gezien kan zomaar twee stappen achteruit in realiteit betekenen.

Zo krijg je ook lekker meer wildcrossers, maar dan van het échte soort die over boswachters heenrijden om te kunnen ontvluchten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #36 Gepost op: 25-10-2012, 09:57 »
Als dat mocht gebeuren laat ik mijn motor gewoon 'slopen' en ga er onverzekerd mee rondrijden. Ook geen APK.

Overheid onderschat altijd het dynamische en krachtige denkproces van de burger. Eén stap in de goede richting vanuit een bestuurder gezien kan zomaar twee stappen achteruit in realiteit betekenen.

Zo krijg je ook lekker meer wildcrossers, maar dan van het échte soort die over boswachters heenrijden om te kunnen ontvluchten.

Plus dat al de motor hobbyisten in nederland, en dat zijn er best veel, hun hobby kwijt zijn...   :-X
Echt belachelijk, als het dan toch vanuit de EU opgelegd wordt.... terwijl bijna alle landen aangeven dat ze het onzin vinden.
Politieke democratie is er niet blijkbaar..
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #37 Gepost op: 25-10-2012, 10:06 »

dit houdt in één dode door technische defecten in de 3 jaar.



Is nog altijd een te veel.  :confused:


Maar voor de rest is een APK voor motoren alleen een zoveelste vorm van geld in het laadje te krijgen.

Moet wel zeggen dat sinds de invoering van de APK voor auto's het programma wrak van de weg niet meer is. De 'oudjes' (blik)die nu om wat voor reden dan ook nog rondrijden zijn over het algemeen ook voor de liefhebberij en worden in ieder geval APK proof gehouden.

Wij als liefhebbers doen dat al. Immers rijden met versleten banden, remblokken etc is meteen eigen nadeel.

Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #38 Gepost op: 25-10-2012, 10:07 »

Is nog altijd een te veel.  :confused:


Maar voor de rest is een APK voor motoren alleen een zoveelste vorm van geld in het laadje te krijgen.

Moet wel zeggen dat sinds de invoering van de APK voor auto's het programma wrak van de weg niet meer is. De 'oudjes' (blik)die nu om wat voor reden dan ook nog rondrijden zijn over het algemeen ook voor de liefhebberij en worden in ieder geval APK proof gehouden.

Wij als liefhebbers doen dat al. Immers rijden met versleten banden, remblokken etc is meteen eigen nadeel.

je wilt niet weten wat ik tegen kom.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #39 Gepost op: 25-10-2012, 10:11 »
je wilt niet weten wat ik tegen kom.

Anders ik wel  ;)




Gerrit :)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #40 Gepost op: 25-10-2012, 11:22 »

Is nog altijd een te veel.  :confused:

kan t mishebben... met aantallen, maar idd elke is er één te veel...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #41 Gepost op: 25-10-2012, 11:36 »
kan t mishebben... met aantallen, maar idd elke is er één te veel...
maar is het het waard om iedere motorrijder op te zadelen met extra regels en kosten voor die ene per 3 jaar?

ik betreur iedere dode, maar de technische staat van je motor vind ik toch echt eigen verantwoordelijkheid.
Als iemand overlijdt doordat zijn motor een technisch wrak was dan is het toch echt die persoon z'n eigen schuld/verantwoordelijkheid geweest.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #42 Gepost op: 25-10-2012, 11:50 »
maar is het het waard om iedere motorrijder op te zadelen met extra regels en kosten voor die ene per 3 jaar?

ik betreur iedere dode, maar de technische staat van je motor vind ik toch echt eigen verantwoordelijkheid.
Als iemand overlijdt doordat zijn motor een technisch wrak was dan is het toch echt die persoon z'n eigen schuld/verantwoordelijkheid geweest.

 :stupid:

Maar als je brommert dan op zo'n moment terecht komt in een groepje die op de bus staan te wachten..

Eigen schuld mee eens, verantwoordelijkheid heb je als derde partij niks aan als je in de kreukels ligt.

Een verplichte APK voorkomt het bovenstaande ook niet echt trouwens. Noemen ze passieve veiligheid. (als zus, als zo)
Volgens mij is investeren in actieve veiligheid veel zinvoller. Maar dat is weer een heel andere discussie  :-\
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #43 Gepost op: 25-10-2012, 11:52 »
maar is het het waard om iedere motorrijder op te zadelen met extra regels en kosten voor die ene per 3 jaar?

ik betreur iedere dode, maar de technische staat van je motor vind ik toch echt eigen verantwoordelijkheid.
Als iemand overlijdt doordat zijn motor een technisch wrak was dan is het toch echt die persoon z'n eigen schuld/verantwoordelijkheid geweest.

en als iemand door verrotte remmen je kind dood rijdt?

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: Verplichte APK voor motoren?
« Reactie #44 Gepost op: 25-10-2012, 11:54 »
hebben jullie ook weer gelijk aan..

en dat terwijl het al enige tijd "het beleid" van "onze" regering was om papierwerk te verminderen...

deze taakopvatting wordt wellicht niet zo door het parlement onderbouwd, sterker, regelgeving bepaald blijkbaar het inkomen van de belastingen, ergo... we mogen meer betalen voor ons "plezier"....

emigreren...?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....