Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???  (gelezen 2452 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Gepost op: 23-07-2012, 19:36 »
Over enige dagen gaan Mirjam en ik noordwaarts... Johannesburg =>Egypte!
Uiteraard moeten we onderweg een keertje olie wisselen, en misschien een bandje scoren.
Welke landen 'onderweg' zijn daar het meest geschikt voor? Heeft iemand de rit gedaan en goede tips?


voorbeeldje:
Mocht iemand Zuid America gaan rijden, dan zijn Peru en Colombia ideaal voor onderhoud. Goedkoper dan NL, en je kunt er alles krijgen qua banden en smeermiddelen. (in de grotere steden uiteraard)
Chili kun je ook alles vinden, maar dubbele prijs.... en Argentinie is nogal ingewikkeld

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Reactie #1 Gepost op: 23-07-2012, 20:37 »
Je kan hier Marianne ff voor contacten....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Reactie #2 Gepost op: 23-07-2012, 22:39 »
Ik hoorde van anderen dat Kenia en Tanzania goede landen zijn daarvoor. Die hadden de snelheidsmeter kapot in Tanzania en zonder problemen een ander gevonden. Ook banden en olie zouden daar geen probleem moeten zijn...
En NamibiĆ« hebben ze ook veeul. Maar dat wist je waarschijnlijk al  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Reactie #3 Gepost op: 24-07-2012, 07:39 »
Tijdens de periode dat ik in Tanzania hebt gewerkt 2001-2005 (niet non-stop helaas) veel offroad motorrijders leren kennen. Ze hebben daar ook wedstrijden. Meestal tegen de Keniaanen. Motoren kunnen goed gerepareerd worden door fundies (Swahili voor monteur). Er zitten echter ook veel mensen tussen die zeggen er verstand van te hebben maar die wat aan rommelen en zo proberen een boterham te verdienen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
Re: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Reactie #4 Gepost op: 24-07-2012, 11:27 »
Jungle Junction in Nairobi Kenia is een goeie plaats. Is een plaats waar veel overlanders komen. Wordt uitgebaat door een Duitser en heeft een deftige werkplaats. Er zijn ook (beperkt) banden te koop.Los van deze plaats ken ik geen plaatsen op je reisroute die ik kan aanraden en ik denk dat banden kopen op je reisroute zeker niet makkelijk zal zijn. Ik zou je aanraden om in Zuid-Afrika een extra setje te kopen en mee te nemen. Dit heb ik ook gedaan.
R 1200 GS '08 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Reactie #5 Gepost op: 04-08-2012, 14:07 »
voor rusland:
http://www.motomaps.ru/
maar zo ver naar het noorden ga je natuurlijk niet

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Reactie #6 Gepost op: 04-08-2012, 15:22 »
http://www.tanzanian-tanzania.com/motorbikes-tanzanian-tanzania.html


Die club op de Morogoro road was wel OK maar da's alweer 11 jaar geleden...
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Reactie #7 Gepost op: 08-08-2012, 17:37 »
voor rusland:
http://www.motomaps.ru/
maar zo ver naar het noorden ga je natuurlijk niet


NOG niet ;-).... dus bedankt alvast!  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: motoronderhoud-hotspots tijdens een lange reis..???
« Reactie #8 Gepost op: 28-09-2012, 14:52 »
We zijn in Jungle Junction geweest, Nairobi Kenya.


Voor 't nageslacht:
- Ja, je kunt er wel wat krijgen, maar niet veel keus en TOP geld. 50-80 euro voor 'n half versleten TKC80.
Olie: zij gooien er een Shel Helix minerale monograde in, wat ik niet zo'n slim plan vond. Motorex 10W60 volsyntheet (met KTM-stickertjes...) voor 25-35 euro per liter, oops.
Ik vond wel een 10W40 mineraal JASO-MA voor 5 euro p liter bij een autozaakje, maar goed... da's nu uitverkocht! :-P


Kortom: neem alles gewoon mee, of zorg dat je vanuit Europa in Zuid Afrika kunt komen zonder spul nodig te hebben!