Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: EXC 500 ervaringen  (gelezen 10957 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #15 Gepost op: 29-07-2012, 21:02 »
Wat testen betreft ben ik wel een goede ,  schaar me niet onder de toppers (verre van)  .
 
Verschil met 690 is zo in de eerste meters groter dan ik had gedacht , maar eerst maar eens op de baan of  een otr rijden voor ik te hard roep dat het een wereld van verschil is .
 
Waarom ik de 500 heb gekozen , toen ik voor een 450 kwam bij Andre , was de eerste vraag waarom een 450 en geen 500 .
Mijn reactie , denk niet dat ik de power nodig heb van de 500 en ik iets wilde wat wat soepeler onderin was en de kilo's ook wat lager  .
Neem een 500 was de reaktie , die is zo soepel als wat onderin en heeft een voorspelbaar mooi egale gas reactie , en die langere slag ga je zeker waarderen als je van een 690 afkomt .
 
De  500 kun je luier rijden dan de 450 daar moet je meer in  toeren rijden .
 
Ik heb toen voor de six-days gekozen vanwege het complete pakket , en de voorvork leek me ook een plus , en makkelijker in het gebruik (afstellen )
 
Denk dat ik voor otr's enduro en rally met de 500 wel uit de voeten kan , ik wil ook geen verzameling starten en voor elke disipline een verschillende  motor aanschaffen onderhouden , geen tijd en zin in , nu heb ik een mooie nieuwe motor en kan ik weer mee voorruit .
 
En Brommer ik ga een setje veren bestellen !!! is de enige  manier je hebt gelijk !!!!
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #16 Gepost op: 29-07-2012, 21:13 »
Juiste veren , juiste static en dynamic sac, is optimaal rijplezier! Verering is je beste investering.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #17 Gepost op: 30-07-2012, 10:54 »
Ik vind die 500 echt een heeeeel geil fietsje....
Om rally's te rijden is volgens mij de 690 echt super, alhoewel de 500 ook niet zo agressief schijnt te zijn in vergelijk met een 525EXC, dus wie weet
 
Wat ik wel vind van de echte enduro's (had een 690 nu een Husa 570), is dat er zo'n bak koppel op zit, niet normaal meer. Op een zandbaan gewoon in de 3e door de bocht en dan weer vol op het gas. Ik heb de mapping nog nooit op extreme gehad zeg maar. Gaat ook nog even niet gebeuren..
 
Maarreuhh
 
Citaat
en da programmer-tool aan de gang

Zou je dat nu wel doen ? ik zou eerst eens echt gas geven als ie is ingereden, dikke kans dat je helemaal geen behoefte hebt aan een nog optimalere motor karakteristiek... ;) ;)  een 690 is een mak lammetje hoor.....
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #18 Gepost op: 30-07-2012, 12:07 »

 
Maarreuhh
 
Zou je dat nu wel doen ? ik zou eerst eens echt gas geven als ie is ingereden, dikke kans dat je helemaal geen behoefte hebt aan een nog optimalere motor karakteristiek... ;) ;)  een 690 is een mak lammetje hoor.....

 
Ik ga niks veranderen  , maar er zit een kabel etc bij die permanent op de motor komt en waar de tool op aangesloten kan worden , je kan met de tool ook data opslaan tijdens het rijden dat lijkt me leuk misschien dat daar over  tijd verschil in ontstaat slijtage etc  , en ga de standaard map opslaan in de pc is wel zo handig  dan kan ik hem altijd weer terug zetten .(staat in de handleiding) .
Plan is ook niet om(meteen) zelf te gaan knutslelen eest inrijden etc  , maar er schijnen verschillende maps te zijn/komen , en dan kan ik  zelf wanneer ik wil wisselen van mapping , dat lijkt me toch wel leuk en praktisch .
B.v. voor harde en zachte ondergrond , technisch of een snel parcour . gewoon lekker aanrommelen , zoveel is er toch niet te rijden hier in NED deze tijd van het jaar .

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 51
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #19 Gepost op: 10-08-2012, 13:28 »
Supermooi Olaf! Snel maar wat foto's vanuit de zandbak  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #20 Gepost op: 17-08-2012, 22:23 »
Andere veren gemonteerd .
Achter is zo gepiept , denk in 30 min gedaan .
Vorkpoten voor bleek ook erg makkelijk , met het closed cartridge systeem zitten de veren bovenin .
Je zou zelfs de poten kunnen laten zitten en alleen het stuur kunnen verwijderen en doppen eraf , dop los goed uit laten lekken  en wisselen .
Voorpoten worden met een volume gevuld en niet met het meten van de luchtkamer , dat gaat niet vanwege de veer die in de weg zit .
Heb ze er helemaal uitgehaald omdat ik de pin voor de stuurdemper erop heb gezet en daarvoor moet de bovenste kroonplaat eraf .
Morgen maar eens een proefritje maken om te kijken hoe dit uitpakt .
Voelt een stuk beter en niet meer als een lowrider .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #21 Gepost op: 18-08-2012, 13:52 »
Ik ben van 530 overgestapt op een 450 en dat bevalt erg goed. Ik weet niet precies waarom maar merk wel dat ik op de 450 harder ga en minder snel moe wordt (helaas val ik er ook wat vaker mee ::) ). Dat je meer op toeren moet rijden, kan ik niet merken. Daar had ik wel "last"van tijdens een testrit op een 350. Mijn conclusie: 450 stuurt perfect en heeft voldoende vermogen. De voorvering ligt nu bij JD om aangepast te worden op mijn gewicht (achtervering al zelf gedaan).

Als ik bovenstaande lees lijkt de 500 meer op een 450 dan op de oude 530 en dan maakt het op ons niveau waarschijnlijk dus niet uit of je de 450 of de 500 neemt. :)
Ik hoop dat je niet dezelfde problemen met de injectie krijgt die ik heb gehad

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #22 Gepost op: 18-08-2012, 15:06 »
Ik ben van 530 overgestapt op een 450 en dat bevalt erg goed. Ik weet niet precies waarom maar merk wel dat ik op de 450 harder ga en minder snel moe wordt (helaas val ik er ook wat vaker mee ::) ). Dat je meer op toeren moet rijden, kan ik niet merken. Daar had ik wel "last"van tijdens een testrit op een 350. Mijn conclusie: 450 stuurt perfect en heeft voldoende vermogen. De voorvering ligt nu bij JD om aangepast te worden op mijn gewicht (achtervering al zelf gedaan).

Als ik bovenstaande lees lijkt de 500 meer op een 450 dan op de oude 530 en dan maakt het op ons niveau waarschijnlijk dus niet uit of je de 450 of de 500 neemt. :)
Ik hoop dat je niet dezelfde problemen met de injectie krijgt die ik heb gehad

Hoop inderdaad dat ik geen last krijg met de injectie , maar volgens mij kwam dat veel door vuil in het systeem , daar zit nu en extra filter voor in de benzineslang .
Kinderziektes hebben ze ook de tijd voor gehad , dus fingers crossed .
Heb de programeer tool daar is ook wat mee te doen denk ik als de boel niet goed loopt , maar heb me er nog niet in verdiept , wordt iets voor een regenachtig dag denk ik .
 
Maar het vermogen , heb er nu een uurtje rustig op gereden , en ik vind hem onderin er goed te doseren en traploos reageren , rijdt  met de map switch in de sissy mode , en dat is waarschijnlijk meer dan genoeg voorlopig .
Hij moet volgens Andre onderuit mooier  lopen dan een 450 maar daarheb ik geen idee van dus zouden eens een stukkie moeten omsteken en vergelijken , maar hij is nieuw dus eerst maar eens en paar krassen erop voor ik daar aan begin .
 
En het vermogen zal ook van de 450 voor mij meer dan genoeg zijn .
 
Heb hem ook gekocht om  een rally mee te rijden daar leek me de 500 ook net wat meer + te hebben op papier .
 
 
Ik heb even een 5min gereden vanmorgen en met de nieuwe veren voelt het een stuk beter aan  , heb alleen de veren veranderd  en niets aan de afstelling gedaan met shim's , dus we zullen zien , denk dat het voor mij prima is zo voorlopig , en voor dat soort aanpassingen moet ik toch naar de specialist , maar de veren veranderen is echt een simple klus vond ik .
Ga eerst maar eens rijden 2sept OTR , en een beetje draaien aan de vering , voor is wel erg makkelijk nu alleen twee knoppen bovenop , links ingaand en rechts uitgaand , achter nog steeds met de schroevendraaier , daar moeten ze nog is wat anders op maken .
Andere kant is eenmaal goed of wat ik denk dat goed is doe ik er niet veel meer mee .
 
Maar wat waren je injectie problemen ??
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #23 Gepost op: 18-08-2012, 16:59 »
Ik heb de eerste 5 ritten elke keer stilgestaan met verstopte injector en al 3 keer nieuwe injector+filters er op. "men" zegt dat de benzine de tankwand deels op zou lossen waardoor de injector verstopt raakt. Was er helemaal flauw van maar heb m toen naar André gebracht (had m elders gekocht) en die heeft m goed nagekeken en er bleek ook een metertje verkeerd gemonteerd (af fabriek) die de injectievoordruk (of zoiets) meet.  Metertje recht gezet, nieuwe filters, nieuwe injector en sindsdien loopt ie als een zonnetje. Weet niet of de tank nu schoon is en dat het toch daar aan lag, of aan het metertje od een combi maar nu is het de fijnste motor die ik ooit heb gehad (als het zo blijft).....
En met een 450 kun je ook n rally rijden. Als iedereen daar Dakar mee rijdt, dan moet ik toch de Alentejo uit kunnen rijden. Dat ga ik over 4 weken dus proberen :) :) :)

(maar ik neem voor de zekerheid wel een extra injector mee :-X )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #24 Gepost op: 18-08-2012, 17:54 »
Ik heb de eerste 5 ritten elke keer stilgestaan met verstopte injector en al 3 keer nieuwe injector+filters er op. "men" zegt dat de benzine de tankwand deels op zou lossen waardoor de injector verstopt raakt. Was er helemaal flauw van maar heb m toen naar André gebracht (had m elders gekocht) en die heeft m goed nagekeken en er bleek ook een metertje verkeerd gemonteerd (af fabriek) die de injectievoordruk (of zoiets) meet.  Metertje recht gezet, nieuwe filters, nieuwe injector en sindsdien loopt ie als een zonnetje. Weet niet of de tank nu schoon is en dat het toch daar aan lag, of aan het metertje od een combi maar nu is het de fijnste motor die ik ooit heb gehad (als het zo blijft).....
En met een 450 kun je ook n rally rijden. Als iedereen daar Dakar mee rijdt, dan moet ik toch de Alentejo uit kunnen rijden. Dat ga ik over 4 weken dus proberen :) :) :)

(maar ik neem voor de zekerheid wel een extra injector mee :-X )
Die Tankproblemen zouden opgelost moeten zijn , ook zat er een speciaal goedje in de tank bij afleveren wat de tank zou moeten verdichten waarschijlijk vanwege bovengenoemde problemen .
Zeker mt de 450 kun je rally rijden (bij de dakar is het opgelegd dat is een ander verhaal en denk dat de snelle mannen zeker op wat anders zouden rijden mocht de keuze vrij zijn  )
Ik denk dat de500 wat minder hard hoeft te werken en zo iets betrouwbaarder zou kunnen zijn , zeker gezien ik er niet als snelste mee rond rij , hopeijk gaat ie lang en probleemloos zijn wrk don , het kost genoeg dus daa mag ie wel wat voor terug doen .
Maar een injector op reserve is een goede , had ik nooit bij de 690 en ook nooit nodig gehad , wel altijd overmatig benzinefilters gewisseld en tank een paar keer schoon gemaakt ,
Wat kost een injector van de 450 eigenlijk . Ik zit al dus kom maarop  :( :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #25 Gepost op: 18-08-2012, 19:26 »
ik ben wel benieuwd of het dezelfde injector is als de 690, en de Husaberg (die zijn hetzelfde namelijk).
ik meen 60 euri

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #26 Gepost op: 18-08-2012, 20:14 »
ik ben wel benieuwd of het dezelfde injector is als de 690, en de Husaberg (die zijn hetzelfde namelijk).
ik meen 60 euri
Valt me mee , ik zal eens informeren , komen weop terug .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #27 Gepost op: 18-08-2012, 20:30 »
euhm.. solly:


ktmworld zegt me 2 dingen:
- 133 dollar  :(
- ja zelfde part: injector van  de 500 en voor de 690

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #28 Gepost op: 18-08-2012, 23:48 »
Klop: injector is iets van €130 en daarom ben ik blij dat ik m van MX Aad mag leen/kopen voor n week. As ik m niet nodig heb, breng ik m terug als ik m wel gebruik , ga ik achteraf afrekenen. :) :) :)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: EXC 500 ervaringen
« Reactie #29 Gepost op: 19-08-2012, 11:01 »
Klop: injector is iets van €130 en daarom ben ik blij dat ik m van MX Aad mag leen/kopen voor n week. As ik m niet nodig heb, breng ik m terug als ik m wel gebruik , ga ik achteraf afrekenen. :) :) :)


Mijn dealer heeft mooie rallye pakketjes, met alle breekdelen, filters etc, zelfs 2 radiateurs  :D  Moet je wel een ander merk rijden  :-X
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog