Appels Peren en broodjes aap lees ik hier.
Ik heb een XR ('91 en '97) en had een vriendin met XL600R ('83) die beide toto de laatste bout uit elkaar geweest zijn.
feiten:
XL en XR 600 zijn ALTIJD RFVC kop: MET gelagerde nokkenas. Alleen de oudere 500 heeft dat niet, maar dat is ook een heel ander blok (ook geen dry-sump). Alleen het middenste steunlager voor de nokeknas is een glijlager, en bij de XR enkelzijdig (half dus) en bijde XL dubbelzijdig. Dit lager-vlak doet echter zo goed als niks!
XR en XL kop zijn in principe gelijk, maar voor de dubbele carb is de spruitstukaansluiting anders, en de XL heeft een decompresseurklepje, terwijl de XR een autodecompresseur op de rechter uitlaatklep heeft.
van de XL ('83-86) gaan de klepzittinge stuk, niet omdat de bezine loodhoudend moet zijn, maar omdat het materiaal van de klepzitting niet goed gematched is met de kop: De klepzitting gaat LOS zitten en gaat dan uiteindelijk stuk. Er is bijna geen kop meer voor te krijgen. De juiste revisiemethode kan het wel goed oplossen.
Honda is later beter aluminium gaan maken en heeft de thermische huishouding van de kop wat veranderd.
En XL600 is veel lichter dan een DR650 met startmotor. Een KLR650 ZONDER startmotor uit die tijd is lichter.
Het heeft natuurlijk geen nut om een motor uit '83 te vergelijken met een motor uit 1998: Dan zal de laatste altijd winnen kwa performance. daar hangt ook een prijskaartje aan.
Als je echt offroad wil, kan ik je geen XL uit die tijd aanbevelen, maar koop dan bijv een XR600 (vanaf '91) of een iets nieuwere XR400: erg onderhoudsarme motoren, met redelijk goede prestaties en waarvoor nog veel spullen verkrijgbaar zijn (aftermarket en origineel)
grts