Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers  (gelezen 12097 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #30 Gepost op: 06-04-2006, 22:47 »
Appels Peren en broodjes aap lees ik hier.

Ik heb een XR ('91 en '97) en had een vriendin met XL600R ('83) die beide toto de laatste bout uit elkaar geweest zijn. 

feiten:

XL en XR 600 zijn ALTIJD RFVC kop: MET gelagerde nokkenas. Alleen de oudere 500 heeft dat niet, maar dat is ook een heel ander blok (ook geen dry-sump). Alleen het middenste steunlager voor de nokeknas is een glijlager, en bij de XR enkelzijdig (half dus) en bijde XL dubbelzijdig. Dit lager-vlak doet echter zo goed als niks!


XR en XL kop zijn in principe gelijk, maar voor de dubbele carb is de spruitstukaansluiting anders, en de XL heeft een decompresseurklepje, terwijl de XR een autodecompresseur op de rechter uitlaatklep heeft.

van de XL ('83-86) gaan de klepzittinge stuk, niet omdat de bezine loodhoudend moet zijn, maar omdat het materiaal van de klepzitting niet goed gematched is met de kop: De klepzitting gaat LOS zitten en gaat dan uiteindelijk stuk. Er is bijna geen kop meer voor te krijgen. De juiste revisiemethode kan het wel goed oplossen.
Honda is later beter aluminium gaan maken en heeft de thermische huishouding van de kop wat veranderd.

En XL600 is veel lichter dan een DR650 met startmotor.  Een KLR650 ZONDER startmotor uit die tijd is lichter.
Het heeft natuurlijk geen nut om een motor uit '83 te vergelijken met een motor uit 1998: Dan zal de laatste altijd winnen kwa performance. daar hangt ook een prijskaartje aan.

Als je echt offroad wil, kan ik je geen XL uit die tijd aanbevelen, maar koop dan bijv een XR600 (vanaf '91) of een iets nieuwere XR400: erg onderhoudsarme motoren, met redelijk goede prestaties en waarvoor nog veel spullen verkrijgbaar zijn (aftermarket en origineel)

grts




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #31 Gepost op: 07-04-2006, 20:08 »
Ik laat de man met de XL600R toch komen met de motor op de aanhanger. En als de motor in orde is, dan word het de XL.

Het mag dan niet de meest ideale offroadmotor zijn (al zou voor mij een CB250 met noppenbanden voorlopig ook al voldoende zijn, bij wijze van spreken), maar de deal is financieel erg leuk als het doorgaat, en de motor lijkt inderdaad goed en grondig een tweede leven gegeven te zijn.

Buiten dat wekt de verkoper van de XL600R vertrouwen, is overal eerlijk over, heeft bergen foto's en rekeningen van de motorzaak om wat hij zegt kracht bij te zetten, en is het type mens dat rustig nog keer een stickerset bestelt a 35 euro omdat ze wel exact op de goede plek moeten zitten en niet een millimeter te ver naar rechts.

Ik vind dat ook wel wat waard, eigenlijk.

Maar ik heb nog niet gezegd dat de deal rond was. Eerst maar eens zien wat het precies is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #32 Gepost op: 07-04-2006, 21:49 »
Zou ie ook meelezen  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #33 Gepost op: 07-04-2006, 22:12 »
'k denk het niet  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #34 Gepost op: 11-04-2006, 10:30 »
Als ik zou vrij mag zijn om dit draadje te gebruiken voor mijn vraag?

Als je aan dit soort brommers denkt van bouwjaar rondom 90, en ik praat dan over een redelijk tot goed onderhouden exemplaar, hoeveel onderhoud mag je dan verwachten? na hoeveel km(uur) en hoe zit het met de kosten en verkrijgbaarheid van de onderdelen?

Met andere woorden hoe handig en technisch moet je zijn? :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #35 Gepost op: 11-04-2006, 11:06 »
Ik heb wat rondgezocht, maar geen ervaring uit eerste hand (althans, niet met motoren).

Onderdelen lijken bij Honda het probleem niet te zijn. Wel betaal je Honda-prijzen als het niet van Ebay afkomt :-\. Maar dat is met een recente Honda niet anders.

Kwa onderhoud en sleutelen: je ontkomt er niet aan. Het is altijd wat met die oudere machines. Dan weer een kabeltje, dan weer een lagertje, dan weer een weggerot draadje, uitgedroogd rubbertje, etcetera. En dan ben je het zo spuugzat dat je 'm verkoopt, en de volgende eigenaar rijd er 20000km mee zonder enige stukken omdat jij alle zwakke delen al vervangen hebt.  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #36 Gepost op: 11-04-2006, 20:35 »
Nou, het is gelukt:





Het ding loopt als een tierelier en er is weinig raar of versleten spul aan te vinden. Alleen de afstelling van de carbs kan wat beter. Hij wil nog wel eens haperen bij een bepaalde stand van de gashandle.

Ik heb nog wel wat vragen, maar daar open ik wel een apart topic voor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #37 Gepost op: 11-04-2006, 22:07 »
Gefeliciflapsteerd, ziet er zo best goed uit ;D


Haal voortaan wel dat vieze blaadje van het zadel voor je een foto neemt :-X

En nu snel vies maken dat ding!


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #38 Gepost op: 11-04-2006, 22:11 »
Dat had de verkoper erop gelegd om te bewijzen dat de foto echt recent was. Goudeerlijke vent. Zo zouden ze allemaal moeten zijn.
Hier doen we het met de micro-gids :)

Dat overschrijven van de ZZR was trouwens nog een ramp opzich. Op mijn kopie deel III stond 'Duplikaatcode L'. Daar konden ze helemaal niks mee bij het postkantoor. Dat kostte nog aardig wat gebel naar de motorzaak waar ik het ding gekocht heb en naar de RDW om die baliemiep ervan te overtuigen dat dat hetzelfde is als code 00.  >:(

Viesmaken komt wel, nadat ik klaar ben met het ding. Eerst nieuwe olie en nopjes enzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #39 Gepost op: 12-04-2006, 01:12 »
beetje rijker afstellen help waarschijnlijk je haperen weg. Daarmee neemt ook de kans op klepzittingproblemen sterk af, omdat de motor wat koeler gaat lopen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #40 Gepost op: 12-04-2006, 12:36 »
Hmm, ik zal het WPHB eens door gaan spitten.

Ik neem aan dat je met 'rijker zetten' de hele rambam van andere sproeiers e.d. bedoelt, en niet een draai aan een luchtschroef?

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #41 Gepost op: 12-04-2006, 15:02 »
sproeiers kun je toch ook iets verder uitdraaien? of is dat alleen de stationairsproeier? (zou natuurlijk schelen in de kosten)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #42 Gepost op: 12-04-2006, 15:12 »
Ik heb nog niet in het WPHB gekeken. Zowiezo zal ik dan eerst een vers bougietje moeten monteren en kijken hoe die kleurt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #43 Gepost op: 12-04-2006, 18:47 »
iets grotere hoofdsproeier pakken, vooral voor 2e carb.

ongeveer 6 euro per sproeier. tis alleen werk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #44 Gepost op: 12-04-2006, 22:55 »
Nou, ik had vanavond mijn handen al vol aan het simpelweg olie verversen  ::)

klikkerdieklik voor een verhaaltje