Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers  (gelezen 12112 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Gepost op: 05-04-2006, 13:51 »
Ik heb al een hele tijd een ZZR600 die ik niet meer gebruik. Ik heb 'm ooit eerder proberen te verkopen, maar dat leverde amper reacties op. Er staan er ook zoveel te koop...

De nieuwe strategie is het ding te koop zetten met als opmerking dat ik eventueel een goedkope 1-cylinder allroad/offroad als inruil wil overwegen.

Dat werkt beter; ik heb 0 reacties van mensen die de motor willen kopen zonder inruil, maar inmiddels al twee aanbiedingen gehad van mensen die eventueel hun 'stamper' erop in willen ruilen.

't zou mooi zijn. Ik van de ZZR af (waar ik toch niet meer op rij), en een speelmotor/reservemotor erbij waarmee het spelen in de blubber wat makkelijker word dan met de R1100GS. Met die GS ben ik doodsbang dat ik het ding flink beschadig. Nouja, beschadigen is tot daar aan toe, maar dat zou een hele heftige ruzie worden thuis. Ik vrees dat het dan einde allroadritjes is...

Nu heb ik de ballen verstand van welke motoren nu precies welke nadelen en voordelen hebben, dus daar kan ik (naast Google) wat hulp bij gebruiken. Ik hoop dat jullie me die willen bieden.

Nu, wat wil ik met de 'speelmotor'?
- De offroad-vaardigheden wat verbeteren. Die zijn op beginnersniveau, dus de motor zal wel een keer onvrijwillig horizontaal geparkeerd worden.
- Allroadritjes rijden, waarbij het wel mogelijk moet zijn om naar de ritjes toe te rijden over de snelweg.
- Beetje rondbanjeren in de buurt.
- 'reserve-motor' voor woonwerkverkeer mocht de GS een keer groot onderhoud nodig hebben.

De motor gaat dus niet structureel gebruikt worden. Daarom vind ik dingen als benzineverbruik niet zo heel boeiend. Het moet wel enigzins betrouwbaar zijn omdat ik om te sleutelen veel moeite moet doen om een ruimte te regelen.

Mocht iemand de ZZR gewoon kopen voor geld, dan neig ik naar iets als een DR350, XT350, dat soort spul. Maar ik heb daar een hard hoofd in, dus het zal wel afwachten worden wat me aangeboden word.

Het eerste aanbod kwam van iemand die een XL600R uit '84 in de aanbieding had met 300km geleden gereviseerde kop. Toen zijn er onder andere nieuwe klepzittingen gemonteerd. Er zijn foto's van het werk wat hij zelf gedaan heeft, en bonnen van wat de motorzaak gedaan heeft.



Op de foto ziet-ie er extreem goed uit. Als het ding inderdaad als winterprojectje goed opgeknapt is lijkt het me wel wat. Niet te zwaar, ruimschoots voldoende vermogen, snelweg is best te doen. Nadelen zijn de kickstarter (XL600R's schijnen niet de meest makkelijk aan te trappen motoren te zijn) en dat-ie volgens Google loodhoudende benzine nodig heeft.

Het tweede aanbod was van iemand die een DR650 uit '93 met elektrische start aanbod ter inruil. Daar heb ik nog geen foto's of verdere specs van.


Even los van het kostenplaatje: wat zouden jullie doen, en waarom?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #1 Gepost op: 05-04-2006, 14:04 »
Ik ben ook op zoek naar een speelmotor voor erbij, dus volg ik dit topic met interesse.

"Mijn" topic kun je hier volgen DR 350

Aangezien ik ook weinig tot geen offroad ervaring heb kan ik je helaas niet advieseren.
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2006, 14:05 »
Die XL ziet er uit als een leuke offroadbrommer, maar van betrouwbaarheid weet ik niks van.

Gevoelsmatig zeg ik de DR650,  omdat ik ze enigszins ken/vaker zie en vanwege de startknop.

Maar ja die DR kan in een compleet afgeragde staat zijn, terwijl die XL net helemaal tip top in orde is.

Hoed er wel rekening mee, dat de meeste brommers boven de 500cc, meestal al een gewichtsklasse hoger zitten dan de 350/400/450's
Maar zeker veeeeel handelbaarder dan jouw GS en een stuk beter crashproof.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2006, 14:19 »
"Mijn" topic kun je hier volgen DR 350

Ik had 'm al gevonden ja :D

Gevoelsmatig zeg ik de DR650,  omdat ik ze enigszins ken/vaker zie en vanwege de startknop.
Hoed er wel rekening mee, dat de meeste brommers boven de 500cc, meestal al een gewichtsklasse hoger zitten dan de 350/400/450's

XL600R weegt 146kg droog volgens deze site.
DR650 met E-start komt op 170kg groog volgens deze site.

Ik weet niet precies hoe belangrijk dat gewicht nu precies is, maar 146kg droog lijkt me wel acceptabel, en 24kg verschil lijkt me best veel. Toch?

Althans, bij de Sepppenwolde offroad cursus ging het offroad-rijden best lekker op die XR400-jes. Dat was best een teleurstelling toen ik het geleerde op de GS in de praktijk probeerde te brengen. Het gewicht zal daar toch wel wat mee te maken hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2006, 14:20 »
24 kilo is veel
denk maar ik kratjes bier, 24 kg zijn zeker 2 kratjes bier, die dan links en rechts aan je motor bungelen
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2006, 14:29 »
24 kilo is inderdaad veel  :o  Had niet gedacht dat het zoveel zou schelen. Zal 'm voornamelijk in de startmotor zitten.

Even ter vergelijk, mijn DRZ400 weegt (even uit mijn hoofd) 135 kilo en is een van de zwaardere in zijn klasse (de 350/400/450tjes). Ik geloof dat iemand laatst zei dat een XR400 bijv 120/125 kilo weegt.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2006, 14:52 »
Kijk even op die site welke DR650 je bedoelt. De latere modellen zijn af fabriek droog 147 kg (met knopje). En daar kan nog wel een beetje vanaf.

Voorzover ik weet is de cylinderkop de zwakke plek van een XL600, en laat die nou net gereviseerd zijn. Lijkt me een heel interessante fiets. Ziet er sowieso erg netjes uit.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2006, 14:55 »
Het eerste aanbod kwam van iemand die een XL600R uit '84 in de aanbieding had met 300km geleden gereviseerde kop. Toen zijn er onder andere nieuwe klepzittingen gemonteerd. Er zijn foto's van het werk wat hij zelf gedaan heeft, en bonnen van wat de motorzaak gedaan heeft.

Op de foto ziet-ie er extreem goed uit. Als het ding inderdaad als winterprojectje goed opgeknapt is lijkt het me wel wat. Niet te zwaar, ruimschoots voldoende vermogen, snelweg is best te doen. Nadelen zijn de kickstarter (XL600R's schijnen niet de meest makkelijk aan te trappen motoren te zijn) en dat-ie volgens Google loodhoudende benzine nodig heeft.
de xr heeft een kickstarter de xl heeft een electrische starter.
das een van de grootste verschillen verder heeft de xl knipperlampjes ed. en de xr niet.
het zwakste punt wat je vaak hoord is de cilinderkop die zijn ook moeilijk 2dehands te krijgen. maar de 650cc variant wordt nogsteeds gemaakt (fmx650) wel is waar ziet ie er iets anders uit..(plastik zooi)
als de kleppenzetting is gedaan dan zou je er waarschijnlijk wel loodvrij in kunnen doen
dr weet ik niet veel van mischien kan klei hier iets over vertellen?

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #8 Gepost op: 05-04-2006, 15:08 »
de xr heeft een kickstarter de xl heeft een electrische starter.
Ik heb vroeger een XL600R gehad, die had wel knipperlichten maar écht geen electrische start :-\

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #9 Gepost op: 05-04-2006, 15:25 »
ik weet niet vanaf wel jaar ze dat bedacht hebben, maar vanaf een bepaald bouwjaar zal het dan wel zo zijn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #10 Gepost op: 05-04-2006, 15:36 »
24 kilo is inderdaad veel  :o  Had niet gedacht dat het zoveel zou schelen. Zal 'm voornamelijk in de startmotor zitten.

Even ter vergelijk, mijn DRZ400 weegt (even uit mijn hoofd) 135 kilo en is een van de zwaardere in zijn klasse (de 350/400/450tjes). Ik geloof dat iemand laatst zei dat een XR400 bijv 120/125 kilo weegt.

via www.bikez.com

Gewicht suzuki dr 350 S (dus zonder e-start) incl alle vloeistoffen 141 kg
Dan is jou DR400 of een stukje lichter geworden, of is 135kg het leeggewicht.
Leeggewicht DR350SE 135 kg

Merja is allemaal wel een beetje vergelijkbaar en een flink stuk lichter dan de 600's of 650-ers
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #11 Gepost op: 05-04-2006, 16:08 »
@Max:

Het was er eentje van 1993, en hij had elektrische start. Ik heb gevraagd om meer informatie, maar nog niet gekregen, dus ik ga er vooralsnog even vanuit dat het om de DR 650 RSE uit '93 gaat. Op de eerder genoemde site staat bij de specs ' Dry weight: 170 kg'. Dat gaat dus al gauw richting de 200kg met alle vloeistoffen aanwezig.

Ik neig sterk naar die XL600R; wat er niet opzit kan ook niet kapot, en die motor lijkt wat spartaanser dan de DR650. En hij is toch knap wat lichter. Met beiden kun je over de snelweg naar je ritje rijden lijkt me.

Hoe zit het met de vering van die twee? Van beiden zal de vering wel een opknapbeurt kunnen gebruiken, maar welke vering is af-fabriek het meest geschikt?

@double B:

Een 350/400 is inderdaad lichter, en mocht er zich nog iemand aandienen die gewoon cash wil betalen voor de ZZR, dan overweeg ik ook een motor uit die klasse. El Dentista Volante van de GSClub had nog een XT350 staan waar ik een 'optie op heb'. Schijnt ook leuk spul te zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #12 Gepost op: 05-04-2006, 16:33 »

Even ter vergelijk, mijn DRZ400 weegt (even uit mijn hoofd) 135 kilo en is een van de zwaardere in zijn klasse (de 350/400/450tjes). Ik geloof dat iemand laatst zei dat een XR400 bijv 120/125 kilo weegt.

DRZ weegt droog 130 kg (even uit mijn hoofd :-X) ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 187
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #13 Gepost op: 05-04-2006, 17:02 »
Als je zo'n oud hok (=sleutelen) gaat kopen kan je net zo goed mijn R80 overnemen, het is geen vervelende motor om aan te knutselen en voor nood kan je er ook mee naar je werk heen en weer (1000cc, lekker zadel).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #14 Gepost op: 05-04-2006, 18:23 »
Wat weegt zo'n R80 eigenlijk, zit dat ook rond de 170 kilo?

(Ik vond 'm in Frankrijk wel lekker rijden)