Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers  (gelezen 12109 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #15 Gepost op: 05-04-2006, 19:22 »
Kijk even op die site welke DR650 je bedoelt. De latere modellen zijn af fabriek droog 147 kg (met knopje). En daar kan nog wel een beetje vanaf.

Voorzover ik weet is de cylinderkop de zwakke plek van een XL600, en laat die nou net gereviseerd zijn. Lijkt me een heel interessante fiets. Ziet er sowieso erg netjes uit.

Juist de XL's hebben beter koppen, beter gelagerd als de XR's

Wat vragen ze voor die DR? (van 93 moet een SP44b zijn, net als de mijne of een SP43b met kuip) Zijn niet bijzonder veel meer waard om eerlijk te zijn omdat ze verrektes ongewild en 9vind ik) ondergewaardeerd zijn. Technisch oersimpel en goed. Alleen schijnt de startkoppeling minder te zijn hoorde ik van Max.

Die DR heeft wel meer power als een XL en rijdt vind ik wat stabieler. Ook gewoon erg goede remmen voor een allroad. (300 schijf voor en 250 achter) en dat mist een XL. En ze kunnen best opschieten hoor, in de blub.

Als je onderdelen zoekt, ik heb het één en ander. Ik zit te denken om een sloper aan te schaffen want ik werd er laatst eentje aangeboden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #16 Gepost op: 05-04-2006, 19:24 »
ik weet niet vanaf wel jaar ze dat bedacht hebben, maar vanaf een bepaald bouwjaar zal het dan wel zo zijn

Elektrisch gestarte XL's zijn zeldzaam.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #17 Gepost op: 05-04-2006, 19:53 »
Als je zo'n oud hok (=sleutelen) gaat kopen kan je net zo goed mijn R80 overnemen

Ik denk dat jouw motor toch een beetje boven budget is. Ik heb de vraagprijs voor de ZZR op 1800 staan, en ik was niet van plan om bij te gaan betalen. Liever nog krijg ik er geld bij zodat ik dat in een stel crosslaarzen, kniebeschermers en plastic vestje kan stoppen zonder het gezinsbudget te belasten.
Jouw R80 lijkt me meer waard dan wat ik voor de ZZR ga vangen, en bovendien moet ik van de ZZR af. Maar mocht je daar iemand voor weten, dan ben ik benieuwd wat voor 'deal' je in gedachten had. Alle opties zijn nog open :D

Wat vragen ze voor die DR? (van 93 moet een SP44b zijn, net als de mijne of een SP43b met kuip) Zijn niet bijzonder veel meer waard om eerlijk te zijn omdat ze verrektes ongewild en 9vind ik) ondergewaardeerd zijn. Technisch oersimpel en goed.

Geen idee wat ze voor die DR vragen. Ik vroeg het hem hoe hij het zag, dat 'ruilen' van de ZZR en de DR.  Had-ie nog niet over nagedacht. Hij had ook beloofd een E-mail te sturen met foto en gegevens. Heb ik ook nog niet gehad. Waarschijnlijk heeft-ie toch minder interesse...

Wat vind jij een realistisch bedrag? Op marktplaats doen ze 1700-1800 vraagprijs.

Citaat
Die DR heeft wel meer power als een XL en rijdt vind ik wat stabieler. Ook gewoon erg goede remmen voor een allroad. (300 schijf voor en 250 achter) en dat mist een XL. En ze kunnen best opschieten hoor, in de blub.

Jij zou in mijn situatie voor de DR gaan, als ik het goed begrijp?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #18 Gepost op: 05-04-2006, 19:58 »
Ik heb zo'n XL gehad, en die begon (of deed dat al vanaf dag 1 dat ik hem had) te lekker op de naad tussen de onderkant en de bovenkant van de kop. Daar zit geen pakking tussen en daar gaan ze op lekken. Dat is op zich niet erg, ware het niet dat het vaak gebeurde dat mensen dan de bouten waarmee de bovenkant op de basis van de kop zit gemonteerd extra gingen aantrekken. Gevolg? Dol draad in de basis van de kop en nog steeds -ergere- lekkage.

Lagering van de nokkenstok bleef op zich wel heel.

Ik heb mijn blok toen uit het frame gevist en meegenomen naar de lokale Honda dealer. Die wist meteen wat er aan de hand was en hoe op te lossen. "Don't they all sir!?" was zijn antwoord.

Maar goed, als deze droog is, zou ik me daar niet door laten weerhouden.

Een knoppie heeft een XL600 nooit gehad voorzover ik weet. Pas toen het Dominator blok in een XR600-achtig frame werd gehangen kreeg deze fiets een knoppie. XR650L als ik me niet vergis.

Die XL600R zou volgens de boeken droog 134 kg wegen, niet verkeerd.... :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #19 Gepost op: 05-04-2006, 20:00 »
Ik denk eigenlijk dat de koppen van XR en XL gelijk zijn maar dat de latere RFVC koppen (staat er groot op) wel nokkenaslagers hebben en die daarvoor niet.
Dwz dat als de plek waar je nokkenaslager in je kop draait beschadigd is, je de hele kop moet vervangen.

Ik dacht dat 600's altijd RFVC koppen hebben maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb een XL500 gehad om mee te beginnen, die heeft het lang genoeg uitgehouden om de smaak te pakken te krijgen (half jaar) maar die had al een zwaar leven geleefd.

Een XR400 weegt droog volgens opgave 119 kg trouwens. Vroeger waren de opgegeven gewichten volgens mij wat realistischer waardoor opgegeven gewichten van oude en nieuwe motoren vergelijken niet helemaal eerlijk is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #20 Gepost op: 05-04-2006, 20:13 »
Ik heb zo'n XL gehad, en die begon (of deed dat al vanaf dag 1 dat ik hem had) te lekker op de naad tussen de onderkant en de bovenkant van de kop. Daar zit geen pakking tussen en daar gaan ze op lekken. Dat is op zich niet erg, ware het niet dat het vaak gebeurde dat mensen dan de bouten waarmee de bovenkant op de basis van de kop zit gemonteerd extra gingen aantrekken. Gevolg? Dol draad in de basis van de kop en nog steeds -ergere- lekkage.

Ik heb hetzelfde verhaal gehoord uit de mond van de huidige eigenaar. Dat euvel heeft deze ook gehad; de motorzaak heeft helicoils geplaatst. Dat was nou net een van de dingen die de huidige eigenaar niet zelf durfde te doen. Hij schijnt trouwens nog iets te zweten op dat punt. Dat de eigenaar daar eerlijk over is vind ik eigenlijk belangrijker dan het zweten zelf. Zolang het zweten is, en geen lekken. Het is en blijft een motor van 22 jaar oud; dan kun je wel een paar ouderdomskwaaltjes verwachten.

Hij zei trouwens verder ook nog dat de motorzaak 'm aangeraden had om er een of ander zwart siliconenspullie tegenaan te smeren, maar dat-ie dat nooit nodig gevonden heeft.

Ik dacht dat 600's altijd RFVC koppen hebben maar dat weet ik niet zeker.

Lijkt te kloppen volgens de diverse sites waar de XL600R besproken word.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1385
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #21 Gepost op: 05-04-2006, 20:22 »
De DR is te vergelijken met een Dominator, wat minder terreingericht dan de XL. Das trouwens altijd een beetje de tendens geweest bij alle fabrikanten, modellen werden altijd steeds meer asfalt gericht; veerweg steeds een beetje korter, kuipje erop voor op de snelweg, electrische starter kon er ook nog wel bij, enz.
De DR is veel recenter dan de XL en "dus" wat meer asfalt geörienteerd.

De XL zit minder plastic op dus dat kan alvast niet kapot als je eens 'alternatief afstapt' .
Maar verwacht niet van een motor die 21 jaar oud is dat je er niet aan zult hoeven te sleutelen omdat de kop is gereviseerd (zitten wel meer onderdelen op die slijten). Het starten is gewoon een kwestie van leren, al die verhalen over slecht starten met een kickstarter komen van mensen die dat ooit een keer hebben geprobeerd zonder uitleg en waarbij de eigenaar van de motor lachend stond toe te kijken. Als een motor niet start dan doet ie dat ook niet met een electrische starter, en met een kickstarter duurt het een stuk langer voordat je accu leeg is..

De DR heb ik zelf goede ervaring mee maar als je ermee het terrein in wilt merk je het meergewicht erg goed, het plastic kun je er natuurlijk ook gewoon afhalen. Ook de DR zul je gerust wel eens aan moeten sleutelen. DR650RSE is inderdaad mét knopje (de E).
Mijn DR heb ik ook wel het een en ander aan gehad.. Bij 70.000 km kop reviseren, koppeling vernieuwen en de spoel was aangetast door zuur in de olie (zat de ontstekingsopnemer aan vast = duur)

Ligt er dus aan wat je ermee wilt en wat je ervan verwacht.
Weet je de kilometerstanden?
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #22 Gepost op: 05-04-2006, 22:53 »


Jij zou in mijn situatie voor de DR gaan, als ik het goed begrijp?


Ik ben bevooroordeeld...

Anders zou ik zeggen, kom langs en probeer em eens.... Alleen is die van mij niet echt fatsoenlijk meer te noemen en binnenkort ook niet erg origineel....


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #23 Gepost op: 05-04-2006, 22:56 »

Mijn DR heb ik ook wel het een en ander aan gehad.. Bij 70.000 km kop reviseren, koppeling vernieuwen en de spoel was aangetast

Jazeg, 70.000 voor een 1 pitter...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #24 Gepost op: 05-04-2006, 23:37 »
Mits de motoren wederzijds bevallen word het de XL600R.

De DR650 aanbieder heeft niets meer van zich laten horen. De XL600R aanbieder heb ik wel nog aan de telefoon gehad vanavond en mijn mailbox is ramvol gegooid met foto's van de revisie en verbouwing. Hij is overal eerlijk over, beantwoord vragen prima, en heeft er echt een mooi projectje van gemaakt zo te zien aan de 'winterproject-foto's'. Ik heb er een goed gevoel bij.

De kilometerstand heeft-ie wel genoemd, maar ik ben het alweer vergeten, eerlijk gezegd. Het was niks schokkends in ieder geval. Eerlijk gezegd vind ik het bij zo'n oude motor ook minder belangrijk dan de staat van de motorfiets. De teller kan kapot geweest zijn, er kan een andere teller op gezet zijn, etcetera. Aan nauwkeurig de motorfiets inspecteren en luisteren naar het blokje heb ik meer lijkt me.

Ik heb een accu voor de ZZR besteld bij Louis. Als die binnen is ga ik de ZZR poetsen (jeuj, mijn hobby :-\), oude benzine aftappen, accu monteren, en de ZZR tot leven wekken na een winterslaap van een jaar. Dan kan-ie langskomen met zijn motortrailer, en kunnen we aan elkaars motoren snuffelen en steggelen over geld...

En als dat allemaal goedkomt, dan is de volgende vraag die ik hier stel: 'Welke noppenbanden moet ik nou hebben?'  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #25 Gepost op: 05-04-2006, 23:55 »
RSE is niet aan te raden voor offroad, teveel plastic. Better aan een R of RE in dat geval. Enduromodel met errug weinig plastic. Of een XL, want die blokken zijn zeker lang niet verkeerd. Het model spreekt mij niet zo aan, maar een maatje van me rijdt er zonder problemen al een hele poos woon-werk-bagger mee. Tof ding hoor. Alleen die remmen zullen mij nooit tevreden krijgen....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #26 Gepost op: 06-04-2006, 00:05 »
Volgens mij pers jij ook ietsjes meer uit je motor dan ik doe...  :D

Niet al te agressieve ho-ijzers lijken me juist wel prettig in de blub.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #27 Gepost op: 06-04-2006, 00:20 »
klei z'n dr heeft ook sm aspiraties als ik het me goed herinner (mf)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #28 Gepost op: 06-04-2006, 07:16 »
Volgens mij pers jij ook ietsjes meer uit je motor dan ik doe...  :D

Niet al te agressieve ho-ijzers lijken me juist wel prettig in de blub.

XL is kleine schijf voor en een trommel achter. Trommels vink niet zo geweldig. Vandaar.
Remmen zijn niet agrresief, maar hij remt gewoon goed, ook op de weg. Dabedoelik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #29 Gepost op: 06-04-2006, 09:15 »
Voor mij never een XL600.
Hij is te zwaar en die dubbele carbs. reageren nooit echt lekker. Rijwiel gedeelte is zwaar veroudert enz.

Die DR is het ook niet.

Ik zou gewoon in prijs zakken met de ZZR en een leuke XR600 vanaf '92 kopen