Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers  (gelezen 12098 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #45 Gepost op: 13-04-2006, 00:06 »
Nou, ik had vanavond mijn handen al vol aan het simpelweg olie verversen  ::)

Ach, dat soort dingen gebeuren mijn ook voortdurend. Ik schrijf er alleen nooit zo eerlijk over :)
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #46 Gepost op: 13-04-2006, 08:37 »
Hij groeit naar je toe DaBit, echt wel! Nog even en je kunt ermee lezen en schrijven. Dan haal je hem in een half uur met je ogen dicht uitelkaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #47 Gepost op: 13-04-2006, 20:29 »
Dat denk ik ook wel ja  :D

Ik zag trouwens net dat-ie alsnog zijn territorium markeert. Uit beide aftappluggen. 't is maar een druppeltje, maartoch.
Grmbl, dat worden dus toch nieuwe ringetjes halen vrees ik. Die op het carter krijg ik er wel in zonder olie af te tappen, maar die op het frame?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #48 Gepost op: 13-04-2006, 21:29 »
ringetjes even uitgloeien:

Neem een stukje electra-installatiedraad (of ijzerdraad), buig daar een soort haakje aan en hang de ringetjes in dit haakje.

Ga nu je moeder pesten en claim het gasfornuis (shit.. die lui  hebben tegenwoordig natuurlijk allemaal inducitedingen  :-\ ).
zet een glazen bakje met water klaar

Steek het gas aan, zet het zacht en verwarm de ringetjes tot ze mooi donkerrood gloeien: Lichtrood gaat ook, maar dan smelten ze ook snel  ::)
Hou ze 10 minstens 10 seconden mooi rood.

Koel de ringetjes nu in 1 keer af, door ze direkt in het waterkommetje te plonzen!!


Resultaat: mooi zacht geloeide ringetjes. Als je ze nu schoon en met juiste moment vastdraaid zullen ze niet meer lekker.
Je kan dit zo vaak herhalen als je wil... tot het ringetje te plat/breed is geworden  ;

succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #49 Gepost op: 13-04-2006, 21:38 »
Ik heb de carterring gisteren ook uitgegloeid. Ik weet hoe het werkt, dus da's goed gebeurd. Ook heb ik ze op moment gezet (32Nm voor de carterplug, frameplug iets minder; moet ik even in het WPHB kijken). D'r zat ook geen troep tussen plug, ring en carter.

Ik zou dus eigenlijk niet weten waarom die nog lekt. Normaal gesproken is het gewoon dicht...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #50 Gepost op: 17-04-2006, 20:24 »
ringetjes even uitgloeien:

Geldt alleen voor koperringen toch ?
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #51 Gepost op: 17-04-2006, 20:50 »
Yup, klopt.

Bij aluminium werkt het ook wel een beetje, dat uitgloeien, maar lang niet zo goed.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #52 Gepost op: 17-04-2006, 21:06 »
Alu uitgloeien: Ja, het gloeit alleen niet  ;D, voor die tijd doet het al drup...  ::)  ::)

Dabit: Misschien lekt ie daar wel niet, maar elders en loopt het daar gewoon naar toe. Het is immers zo'n beetje het laagste punt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 162
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #53 Gepost op: 17-04-2006, 21:11 »

Had ik bij m'n brommer ook. Door alu ringetjes te gebruiken lekte hij niet meer. Een nadeel: zijn aanzienlijk duurder dan koperen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #54 Gepost op: 17-04-2006, 21:20 »
Ik heb de pluggen ietsjes los gehaald en vervolgens op het maximale toegestane moment vastgezet. Het lijkt erop dat het lekken langs de pluggen nu zeer minimaal is.

Wel lekt-ie nog langs het stangetje van de koppeling, langs het kleppendeksel, en een beetje zweet uit het blok onderaan. Maar het is zo minimaal dat ik niet echt de behoefte heb om er wat aan te doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #55 Gepost op: 17-04-2006, 21:38 »
Vandaag met BoXRtje en nog 3 anderen de XL ingewijd. Was een leuk ritje!

De XL stond nog op TrailWing TW48/TW41, dus dat was zo af en toe een beetje spannend. Ik was neit een bromvlieg zo af en toe. Gemiddeld de goede kant op, maar wel slingerend van links naar rechts.


mooi hard zand. Hier kon ik met de wegbanden het driften ook een beetje oefenen; de banden breken sneller uit dan noppenbanden. 't ging nog niet helemaal lekker, maar dat komt nog wel ooit.



Beetje te erge blubber voor wegbanden. Ik zag degene voor me met noppen al amper vooruit komen. *slik*....
Hier ging ik ook op m'n bek. Geen schade, iets pijnlijke muis van m'n hand.



De XL had geen startproblemen gehad. Totdat-ie een keer horizontaal gelegen had; toen was-ie niet aan de gang te krijgen...

Iemand (ben z'n naam kwijt) was zo vriendelijk om even te helpen trappen:



Al met al veel lol gehad. De carburatie van de XL is nog niet perfect (harder dan 120 op het zandpad ging echt niet zonder stotteren), maar de motor opzich rijd lekker.

Nu nog nopjes eronder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #56 Gepost op: 25-04-2006, 00:12 »
Grrrr, gaat lekker met de XL. Hij staat nu bij motor-dokter Zot die de patient nog even moet inspecteren.

Ik was daar voor de carburateurs (oorzaak van het stotteren lijkt een stel vervuilde sproeiers en een luchtfilterbak-lek te zijn. Valt mee dus). Maar de kop trok eerder de aandacht, en dan vooral de hoeveelheid geluid die er vanaf kwam. Toen ik vertelde dat het met Castrol GPS erger geworden was, ging er een lampje branden bij 'm.

Of ik ook tijdens het oliewisselen op de kickstarter getrapt had. Zekers wel, stond in het wphb. Dat scheen niet te mogen, want dan komt je oliepomp droog te staan, en dan pompt-ie niet meer.

Het lijkt er dus op dat de kop wat schade opgelopen heeft.

Gloeiende. Dat gaat dus weer meer geld kosten dan gepland >:(

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #57 Gepost op: 25-04-2006, 07:30 »

Of ik ook tijdens het oliewisselen op de kickstarter getrapt had. Zekers wel, stond in het wphb.

Fijn he, die werkplaats handboeken. Heb ik ook eens gehad met het ontluchten van een KTM: stond NIET in het wphb, maar had wel gemoeten...€2000,- schade!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #58 Gepost op: 25-04-2006, 12:17 »
Woeps...

Ik hoop dat het bij mij meevalt..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #59 Gepost op: 25-04-2006, 20:27 »
Of ik ook tijdens het oliewisselen op de kickstarter getrapt had. Zekers wel, stond in het wphb. Dat scheen niet te mogen, want dan komt je oliepomp droog te staan, en dan pompt-ie niet meer.

Sorry, maar van die 3 omwentelingen gaat ie echt niet stuk hoor!!! De kop heeft gewoon kogellagers en die draaien rustig een paar minuten lang met alleen spatsmering.
Als het blok uit elkaar geweest is zit er ook lucht in de oliepomp.

Is er niet iemand gewoon het beruchte oliebusje met o0ring tussen het koppelingsdeksel en het pomphuis vergeten??