Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers  (gelezen 12095 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #60 Gepost op: 25-04-2006, 20:35 »
Die drie omwentelingen niet. Maar het schijnt te zijn dat als er lucht in de oliepomp komt (doordat je bijvoorbeeld de kickstarter bedient totdat het frame leeg is), dat je dat ding dan zelf moet ontluchten omdat-ie anders geen olie wil pompen. En dan worden het wel een paar omwentelingen meer zonder olie voordat de luchtbellen verdwenen zijn.

Ik weet ook niet wat ik moet geloven.

Bedoel je met dat oliebuisje dat buisje buitenom dat met 2 banjobouten vast zit? Dat zit er gewoon.


Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #61 Gepost op: 25-04-2006, 20:41 »
bij -jaja nu komt het- een rover V8 moet je de hele oliepomp uitbouwen en vol stoppen met vet als er lucht in zit anders pompt ie geen olie op..
dus mocht je zoiets in je koekblik hebben dan moet je niet koud je olie wisselen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #62 Gepost op: 25-04-2006, 20:44 »
Ik heb zooooo vaak oliegewisseld bij de XR en XL en dan met lege motor de klepkes ondertussen gesteld en DUS de motor gedraaid met de hand/kickstarter. en nooit problemen mee gehad hoor. Die pomp zuigt gewoon weer olie aan hoor, tenzij die KURKdroog staat en heel erg versleten is.

Draai gewoon een klepdop eraf, steek je vinger er in, en als er nog iets van olie aan zit dan is het goed.
Je kan hem ook met de klepdop eraf effe starten (deed ik meestal na het olie wisselen), na zo'n 20 seconden  vliegt de oliemist je dan om de oren, en voor je het weet druipt het overal naar beneden (lekker zooitje). TIP: houdt je hand  er een beetje voor :)
Moet je meer dan 1 minuut wachten en komt er nog geen olie, dan is er iets mis!

Wat me eerder een kans lijkt is dat de nokkenaskettingspanner nu niet meer zo geweldig spant (en dat je dat nu hoort), omdat die GPS een beetje TE goed smeert. Maar dat zou betekenen dat de nokkenasketting ook niet meer zo nieuw is, en dan moet je dus boven de 50000km zitten. ??
Of je hebt gewoon beroerd kleppen gesteld misschien?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #63 Gepost op: 25-04-2006, 20:45 »
bij -jaja nu komt het- een rover V8 moet je de hele oliepomp uitbouwen en vol stoppen met vet als er lucht in zit anders pompt ie geen olie op..
dus mocht je zoiets in je koekblik hebben dan moet je niet koud je olie wisselen...

offtopic: Heeft zo'n ding dan ook een dry-sump systeem?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #64 Gepost op: 25-04-2006, 21:16 »
Ik heb zooooo vaak oliegewisseld bij de XR en XL en dan met lege motor de klepkes ondertussen gesteld en DUS de motor gedraaid met de hand/kickstarter. en nooit problemen mee gehad hoor. Die pomp zuigt gewoon weer olie aan hoor, tenzij die KURKdroog staat en heel erg versleten is.

Dat vind ik wel goed nieuws eigenlijk :)

Citaat
Draai gewoon een klepdop eraf, steek je vinger er in, en als er nog iets van olie aan zit dan is het goed.

Er zat wel wat olie, maar niet echt veel ofzo. Net vochtigjes.
De motor staat nu niet in de buurt in ieder geval.

Citaat
Wat me eerder een kans lijkt is dat de nokkenaskettingspanner nu niet meer zo geweldig spant (en dat je dat nu hoort), omdat die GPS een beetje TE goed smeert. Maar dat zou betekenen dat de nokkenasketting ook niet meer zo nieuw is, en dan moet je dus boven de 50000km zitten. ??

De vorige eigenaar had het over 27000km. De teller staat hoger, maar daar schijnt een ander ingezet te zijn. km-stand is bij die oude brikkies toch niet meer te achterhalen.
 
Citaat
Of je hebt gewoon beroerd kleppen gesteld misschien?

Ik had het nog niet gedaan, Zot wel. En die zou het toch moeten kunnen lijkt me.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #65 Gepost op: 25-04-2006, 21:23 »
offtopic: Heeft zo'n ding dan ook een dry-sump systeem?
nee
daarom loopt de olie ook uit de pomp als je koud olie wisselt
heb ik ook maar gehoord hoor (eerste hands) , ik heb geen geld voor een zuipende V8

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #66 Gepost op: 25-04-2006, 21:25 »
nee ik ook niet... ik heb een V2 en een V6, euhm samen toch stiekem een V8 :-X

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #67 Gepost op: 25-04-2006, 21:32 »
die V2 heb ik inmiddels gezien (op 1 wiel)
en wat doe jij voor je brood dat je ook nog een V6 kunt bekostigen? of is het een vrachtwagentje?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #68 Gepost op: 25-04-2006, 21:52 »
M'n XR en Huskie kan ik opstellen als staande twin (meestal) maar ook als V-blok (a la Guzzi) of zelfs boxer (niet echt handig, neemt veel plek in als je je motor neerlegt in de garage)  ::)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Beetje hulp gezocht bij keuze tussen speelbrommers
« Reactie #69 Gepost op: 25-04-2006, 23:23 »
 ;D ;D