Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke banden?  (gelezen 6650 keer)

Offline member

  • BMW R100GSPD '94
  • Newbie
  • Berichten: 7
Welke banden?
« Gepost op: 08-04-2006, 12:54 »
Ik ben binnenkort toe aan een nieuwe set banden op mijn R100GS PD. Na wat zoeken heb ik mij oog laten vallen op Bridgestone TW 42 of 48 (met bijbehorende voorbanden). Heeft iemand ervaring met deze  band(en)? Zo ja, wat kun je zeggen over de wegligging, off-road gedrag, slijtage etc. Ik rij nu met een set Tourance. Hoe verhoudt de Bridgestone zich met deze band. Of moet ik helemaal niets anders willen dan een Tourance? :-\ Of moet ik juist een hele andere band gerbuiken. Ik wil nog weleens een onbekend pad op rijden, dus off-road moet het een bruikbare band zijn. Met de Tourance loop je daar al gauw tegen beperkingen op. Alle info is welkom. :)
Don't worry, Be Happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Welke banden?
« Reactie #1 Gepost op: 08-04-2006, 17:08 »
welke bandenmaat heb je nodig?

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Welke banden?
« Reactie #2 Gepost op: 08-04-2006, 17:10 »
welke banden zijn vrijgegeven door bmw ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Welke banden?
« Reactie #3 Gepost op: 08-04-2006, 18:31 »
welke banden zijn vrijgegeven door bmw ?

Nederland kent geen bandenvrijgaves. Alle banden die de gelijke maat aan de originele banden en de juiste speedindex en loadindex hebben voldoen wettelijk.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Welke banden?
« Reactie #4 Gepost op: 08-04-2006, 18:50 »
welke banden zijn in duitsland vrijgegeven door bmw?

zo dan?

Offline member

  • BMW R100GSPD '94
  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Welke banden?
« Reactie #5 Gepost op: 08-04-2006, 20:04 »
welke bandenmaat heb je nodig?
130/80S17
90/90S21
Don't worry, Be Happy

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Welke banden?
« Reactie #6 Gepost op: 08-04-2006, 20:09 »
Kijk eens naar de Mefo Explorer, zeer betaalbare band, diep profiel, lekker slijtvast

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke banden?
« Reactie #7 Gepost op: 09-04-2006, 09:11 »
Verder ff zoeken in dit forum op 'banden': d'r is al heel wat over geschreven, dus volgens mij moet je daar wel wat info uit kunnen halen...

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 477
Re: Welke banden?
« Reactie #8 Gepost op: 09-04-2006, 14:08 »
Ik heb nog zo'n nagenoeg nieuwe MFE 99  voorband staan, achterband z
it onder mijn twin, heb ik van de winter een paar keer op gereden.
Vind de maat 130 voor op de twin eigenlijk te iel, dus die gaat er weer onderuit.
Dat setje is dan voor weinig over te nemen.

Jeroen.

Offline member

  • BMW R100GSPD '94
  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Welke banden?
« Reactie #9 Gepost op: 09-04-2006, 20:43 »
Verder ff zoeken in dit forum op 'banden': d'r is al heel wat over geschreven, dus volgens mij moet je daar wel wat info uit kunnen halen...

Doei,
Corné

idd heel wat over geschreven ::), maar geen antwoord op mijn vraag gevonden. ???
Don't worry, Be Happy

Offline member

  • BMW R100GSPD '94
  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: Welke banden?
« Reactie #10 Gepost op: 09-04-2006, 20:45 »
Ik heb nog zo'n nagenoeg nieuwe MFE 99  voorband staan, achterband z
it onder mijn twin, heb ik van de winter een paar keer op gereden.
Vind de maat 130 voor op de twin eigenlijk te iel, dus die gaat er weer onderuit.
Dat setje is dan voor weinig over te nemen.

Jeroen.

Bedankt voor het aanbod, maar ik ben nog in de fase dat ik een type-keuze moet maken. Dus misschien kom ik hier nog op terug. :)
Don't worry, Be Happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Welke banden?
« Reactie #11 Gepost op: 10-04-2006, 10:24 »
Tja, banden...daar is al heel veel over geschreven ja. En een pasklaar antwoord zal je er niet snel vinden.
De juiste band voor jouw is bv. niet de juiste band voor mij. Wat vandaag in de modder een goede band is is morgen op het asfalt een klote band en ga zo maar even door.
Voor allroad motoren moet je denk ik altijd op zoek naar de juiste compromis. Je moet voor jezelf de juiste band vinden die het beste aansluit bij je wensen, je motor en weggedrag.

Succes met de zoektocht!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Welke banden?
« Reactie #12 Gepost op: 10-04-2006, 12:14 »
Inderdaad.

Elke band is een compromis als je daar zowel on- als offroad mee wilt rijden. Geen enkele band is onder alle omstandigheden optimaal en iedereen vindt weer andere aspecten belangrijk. Het is dus waar je voor kiest. Ik heb gekozen voor optimale grip in offroad en doe dus concessies voor het rijden op asfalt. Dat betekent voor mijn een echt noppenband die dus vreselijk glad is op nat asfalt en die snel slijt op asfalt, maar het altijd blijft doen in het zand en goed te betalen is...(mefo Stonemaster). Ik kan leven met de nadelen ten opzicht van de voordelen.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Welke banden?
« Reactie #13 Gepost op: 10-04-2006, 19:25 »
Hoi GS PD,
Ik ben bang dat hier voonamelijk mensen zitten die voor echt flinke noppen kiezen in plaats van overwegend wegbanden met een beetje profiel voor offroad.

Maar de Tourance ken ik nog wel een beetje, als je iets meer grip op het onverharde wil ten opzichte van de Tourance zou je aan een setje Continental TKC80 kunnen denken. Deze band heeft al aardig wat nop die ten opzichte van een Tourance/Anakee/TW48 al veel meer grip en zekerheid geven in licht terreinrijden zoals gravel en zandpaden, maar is nog steeds erg betrouwbaar voor op de weg. Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar hier heeft iemand met een 80GS verslag gedaan van de TKC. http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=13042 en er is op het GS forum nog veeeel meeer te vinden over TKC.

Uit eigen ervaring met een F650GS weet ik dat de eerste overgang van Tourance naar TKC80 in eerste instantie even gewennig is. De motor lijkt wat anders in de bochten te vallen, maar na een kleine gewenningperiode niet onaangenaam. Verder vond ik het prima rijden, ook met hogere snelheden, natte wegen en bij een noodstop. Een noodstop is overigens wel aan te raden even vooraf te oefenen als je op andere banden overstapt, omdat het in het begin anders/eng aanvoelt.

Voor zover je ze nog niet kende, hier een foto van de TKC80:

Dit is wat Conti er zelf van zegt:
Aangetoond multitalent voor de gecombineerde inzet op de weg en off-road.

Zeer zelfreinigend
Goede stabiliteit op zachte ondergrond
Zeer geschikt voor straatgebruik ondanks het grove profiel

Een andere band die net meer profiel heeft dan een tourance, maar nog niet in het "echte" noppengebied komen, schieten me zo even niet te binnen.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welke banden?
« Reactie #14 Gepost op: 10-04-2006, 20:32 »
Als je van de Tourances afkomt zijn TKC80's een aanrader. Ze doen het uitermate goed op de weg, en onverhard lusten ze ook zolang het niet te blubberig word.