Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Exc 500 roadbook montage+achtertank+carterprotectie  (gelezen 1288 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Exc 500 roadbook montage+achtertank+carterprotectie
« Gepost op: 11-12-2012, 17:52 »



 
Vandaag een beetje wezen knutselen om de 500 klaar te maken voor de Tuareg in begin maart .
 
Na de 690 , waar ik een kuip etc op had wat er mooi uit zag , nu dacht ik keep it simple , echt veel heb je uiteindelijk niet nodig op een amateur rally .
Dus een opbouw die op de stuurverhogers gemonteerd wordt , heb stalen pijpjes gebruikt , en roadbook op een buisje zodat ik het nog iets kan draaien naar de gewenste stand .
Vorige zat op balhoofd en behale een paar meters met een andere motor heb ik nog niet met een meedraaiend roadbook gereden , dus moet nog zien of het een beetje bevalt zo .
Heb een achtertankje besteld bij Dottorie kan een 5ltr in , blijf dus bij de standaard tank voor met extra 5ltr achter , inplaats van een grotere voortank , zo hou ik de voorkant iets lichter .
Dan verbouw ik mijn oude schermplaat van de 690 , carbon met twee kleine  tankjes , zodat ik daar verplichte reserve voorraad water in kan meenemen .


 
Waarom die plaatje nu weer gedraaid erop staan ??? gewoon even scherm draaien  ;D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: Exc 500 roadbook montage
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2012, 19:50 »
Ik zie dat jouw voorremkabel e.d. onder de roadbookhouder zitten. Belangrijk is dat voorremkabel en kabel snelheidssignaal de ruimte hebben bij inveren, zou daar dus nog eens naar kijken. Ik rij met Scotts stuurdemper inclusief stuurverhoger in combinatie met RBC-roadbookhouder. Bevalt mij erg goed: goed leesbaar, ook staand en draait weg indien nodig als je valt. Zit bij mijn Ktm mooi boven de steunen en kan dan bewegen tussen roadbookhouder en navigatie. Foto's staan hier: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=13442.msg195733#msg195733

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Exc 500 roadbook montage
« Reactie #2 Gepost op: 11-12-2012, 23:41 »
Ik zie dat jouw voorremkabel e.d. onder de roadbookhouder zitten. Belangrijk is dat voorremkabel en kabel snelheidssignaal de ruimte hebben bij inveren, zou daar dus nog eens naar kijken. Ik rij met Scotts stuurdemper inclusief stuurverhoger in combinatie met RBC-roadbookhouder. Bevalt mij erg goed: goed leesbaar, ook staand en draait weg indien nodig als je valt. Zit bij mijn Ktm mooi boven de steunen en kan dan bewegen tussen roadbookhouder en navigatie. Foto's staan hier: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=13442.msg195733#msg195733

Ziet er mooi uit maar kost meer dan de 5 euro die ik er nu aan kwijt ben  ;)
De wegdraai optie is mooi , maar bij een  zijdelingse inpact  gaat het nog steeds niet wegdraaien , kan alleen omhoog omlaag als ik het zo zie , nu ben ik met de 690 een keer aardig gevallen toen was de roadbook opbouw gescheurd , dat is meteen het nadeel van aluminium , nu heb ik gewoon twee stukjes ijzer gebruikt , dat kan je nog eens terug buigen , en scheurt niet meteen als je dat doet  .
Ook kan het wat beter tegen trillen .
Het is wel ietsje zwaarder maar dat is minimaal in dit geval , holle pijp , scheelt een hoop .
 
Wat de remkabels betreft die moeten langs de andere kant van de steun , maar had even snel het lampje erop gezet voor de foto dus gaat helemaal goe komen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Exc 500 roadbook montage+achtertank+carterprotectie
« Reactie #3 Gepost op: 18-01-2013, 17:24 »

Carterprotectie , carbonn met 2 tankjes
 

 
Achter tankje , zou een 5 ltr moeten zijn moet ik nog even checken .

Alle items los gewogen , tank 1.7 kg
                        carterprotectie 2.3 kg
       Roadbook/ICO met steun 1.8kg
      Tasje met gereedschap etc 1.8kg                                                                                                                                                             
                                     Totaal  7.6 kg
 
Motor fabriek af zou 112.5kg zijn , nog een 2.5 kg eraf voor de ultrabatt accu en verwijderde carterprotectie zou ie nu een 117.6kg moeten zijn .
De mousse wegen ook iets meer dan een paar normale binnebanden die komen er nog bij , maar een stuk lichter in ieder geval dan de 690
 
alles nog even afbouwen en dan maar is een test ritje als het weer wat beter is , transport voor de Tuareg zal wel eind FEB zijn dus heel veel tijd is er ook niet meer  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Exc 500 roadbook montage+achtertank+carterprotectie
« Reactie #4 Gepost op: 18-01-2013, 18:08 »
@ Olaf:
Ik kan het niet heel goed zien, maar mis ik een steun van de voorkant van je roadbook naar beneden? (bv de onderste kroonplaat)
Ik weet uit ervaring (!) dat het spul flink gaat trillen (= op de duur breken?) op die stenenpaden in Marokko.
 Zoek evt. ff op mijn "Universele rallykuip topic" hoe ik bij de laatste versie een simpel draadeind gemonteerd had naar de voorkant.
Halverwege pag 12 staat een goede foto. Dan snap je wat ik bedoel. (krijg die foto hier niet bij somehow..)
'T is maar een suggestie..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Exc 500 roadbook montage+achtertank+carterprotectie
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2013, 18:33 »
@ Olaf:
Ik kan het niet heel goed zien, maar mis ik een steun van de voorkant van je roadbook naar beneden? (bv de onderste kroonplaat)
Ik weet uit ervaring (!) dat het spul flink gaat trillen (= op de duur breken?) op die stenenpaden in Marokko.
 Zoek evt. ff op mijn "Universele rallykuip topic" hoe ik bij de laatste versie een simpel draadeind gemonteerd had naar de voorkant.
Halverwege pag 12 staat een goede foto. Dan snap je wat ik bedoel. (krijg die foto hier niet bij somehow..)
'T is maar een suggestie..

Even naar gekeken , ik snap het , nu maak ik me daar geen zorgen om , de alu plaat met ico\roadbook is gelamineerd aan beide kanten met carbon rond de bevestiging  , en dat lamineren heb ik gedaan omdat er scheurtjes kwamen bij de eerste versie , nu heb ik met deze versie 2X de transanatolia gereden daar zijn stenen genoeg geweest dus ik denk dat ie wel heel gaat blijven .
Tenzij je de steun vanaf de stuurklemmen bedoeld , die zijn van staal die gaan niet kapot , heb de bevestigings bouten zo gemaakt dat die breken bij een val (breekbouten) zodat ik niet de stuurinrichting (verhogers etc) kapot/krom val als het roadbook een optater krijgt .
Extra boutje mee natuurlijk .
 
Maar de rally zal het uitwijzen , maar bedankt voor de tip