Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Welke enduro?  (gelezen 7485 keer)

Offline member

• Member
  • *
Welke enduro?
« Gepost op: 13-12-2012, 07:12 »
Ik ben aan het uitkijken om mij een occasie enduro te kopen, doch ikzelf heb hier geen ervaring mee.
                                                                                                                                       :stupid:
Ik twijfel tussen :
KTM EXC 450  /  BMW X Challenge 450 / YAMAHA WR450 . 

Wat te doen??  Iemand ervaring of aankoop tips?  Waarop letten bij aankoop ??

Alvast bedankt,
Tommeken

"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
"I am what I am today because of the choices I made yesterday"
"What is right is not always popular and what is popular is not always right."

Offline member

Re: Welke enduro?
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2012, 09:45 »
bouwjaar en budget?

Offline member

• KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2012, 09:49 »
er zijn honderden redenen om iets wel of niet te kopen. In het algemeen kun je stellen dat er geen slechte enduro's zijn. Uitstraling van merk,model enz zegt ook wat.
Persoonlijk ben ik een KTM fan. fanatastische machines,merk en de resultaten op sportvlak zijn 1ste klas. Maar mijn reden is ook dat heeeeel veel mensen een KTM hebben, waardoor onderdelen goed te krijgen zijn (zelfs tijdens een evenement onder de rijders)
BMW ben ik geen fan van. Dit project liep maar 3 jaar en is gestopt. Dus is het een exoot geworden, met alle (onderdeel) problemen van dien.
Yamaha is niets mis mee (maar dat is dan ook dat)
waar je op moet letten bij een 2e hands koop?
  • hoeveel uur heeft de machine gelopen (na pm.80 uur zit er duur onderhoud aan)
  • heeft hij op tijd zijn onderhoud gehad?
  • hoe loopt de moter (geen rara tikken of kloppen)
  • wielen gedeukt?
  • speling op lagers? (balhoofd,achterveer,achterbrug,wielen)
  • dikte remschijven?
  • hoeveel luchtfilters zitten er bij? (is vaak indicatie hoe er onderhoud is gepleegd)
  • lekke voorvork keringen? (voorvering indrukken)
  • ketting tandwielen (zijn de tantwielen niet puntig en gebogen)
  • bandjes
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

• Member
  • *
Welke enduro?
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2012, 11:20 »
@ zot : ik heb echt niet veel budget : zou rond de 3000€ zijn.  Dit beperkt de keuze natuurlijk drastisch, doch moet je voor dat geld een degelijke enduro op de kop kunnen tikken.  Zal natuurlijk eentje zijn van een aantal jaren oud, doch ik ben op dit gebied niet echt modegevoelig.   ;)

@ dee_dee_dirk : alvast bedankt voor de duidelijke feedback.  Ik ben terug een beetje wijzer geworden.  Zal dus de BMW 450 aan mij laten voorbij gaan.  Zal dus een KTM of een Yamaha worden.   ;)

Als er nog tip zijn, hoor ik het graag.

Offline member

« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2012, 11:42 »
de KTM is wat sportiever (Lichter, meer vermogen, betere vering) dan de Yamaha. vraagt geloof ik ook streepje meer onderhoud.

Offline member

« Reactie #5 Gepost op: 13-12-2012, 11:47 »
@ zot : ik heb echt niet veel budget : zou rond de 3000€ zijn.  Dit beperkt de keuze natuurlijk drastisch, doch moet je voor dat geld een degelijke enduro op de kop kunnen tikken.  Zal natuurlijk eentje zijn van een aantal jaren oud, doch ik ben op dit gebied niet echt modegevoelig.   ;)

@ dee_dee_dirk : alvast bedankt voor de duidelijke feedback.  Ik ben terug een beetje wijzer geworden.  Zal dus de BMW 450 aan mij laten voorbij gaan.  Zal dus een KTM of een Yamaha worden.   ;)

Als er nog tip zijn, hoor ik het graag.

als je een enduro koopt, komt daar meestal nog 1000 euro bij aan onvoorziene  dingen + kleding etc. etc.
Is je budget dan nog 3000,- voor aanschaf?

Offline member

« Reactie #6 Gepost op: 13-12-2012, 11:50 »
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

• Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 13-12-2012, 12:26 »
Dan zit je met deze gelijk goed

http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=15116.0

Denk zeker dat dit een echt toffe redelijk alleskunner is!
ARM facebook HIER

Offline member

« Reactie #8 Gepost op: 13-12-2012, 12:31 »
mijn bmw g450x (2008) heeft 25o uur gelopen zonder problemen.(enduro otr, alentejo, breslau en tuareg)
het argument van onderdelen  is mijn inziens kul, bij bmw blijft er jaren en jaren onderdlen te koop voor hun motoren, zo kan ik ook nog steeds onderdelen original bmw van mijn bmw r26 uit 1960. alleende orginele carb is ee probleem maar verder alles .
En dat geld ook voor de g450x onderdelen.

verder is het idd een exoot en op een evenment zul je er weinig zien en als je wat nodig zou hebben op dat moment is dat moielijk
voordeel is wel datze niet populair zijn en dus goedkoop

Offline member

« Reactie #9 Gepost op: 13-12-2012, 13:38 »
Dan zit je met deze gelijk goed
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=15116.0
Bokito, jij snapt het!!   :-X
Da's mijn fiets! Ik heb net een F2R electrisch roadbook en Trailtech teller toegevoegd zonder de prijs te veranderen.
Proefrijden is natuurlijk mogelijk.

Rob.

Post Merge: 13-12-2012, 13:40
als je een enduro koopt, komt daar meestal nog 1000 euro bij aan onvoorziene  dingen + kleding etc. etc.
Is je budget dan nog 3000,- voor aanschaf?
Weinig onvoorziene dingen aan de motor zelf hoor. die van mij is helemaal rijklaar.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

• KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
« Reactie #10 Gepost op: 13-12-2012, 15:34 »
mijn bmw g450x (2008) heeft 25o uur gelopen zonder problemen.(enduro otr, alentejo, breslau en tuareg)
het argument van onderdelen  is mijn inziens kul, bij bmw blijft er jaren en jaren onderdlen te koop voor hun motoren, zo kan ik ook nog steeds onderdelen original bmw van mijn bmw r26 uit 1960. alleende orginele carb is ee probleem maar verder alles .
En dat geld ook voor de g450x onderdelen.

verder is het idd een exoot en op een evenment zul je er weinig zien en als je wat nodig zou hebben op dat moment is dat moielijk
voordeel is wel datze niet populair zijn en dus goedkoop
dat bedoelde ik ook! Ik weet zeker dat BMW alles tot 100den tal in voorraad heeft. Alleen heb je daar weinig aan bij een cross of rally. Daar gaat het om hoe snel heb je het. Feit is dat er veel KTM rijders zijn, dus een probleem met bougie,wiel, gaskabel,koppeling etc etc daar is wel snel wat op te vinden in het rennerskwartier of de dealer. De standaard BMW dealer zal geen 450X onderdelen klaar hebben liggen in zijn magazijntje. Ik denk zelfs dat je met de nek wordt aangekeken als je met zo'n vies ding aan komt rijden  ;) (vraag maar aan Krijnjj toen hij bij een BMW dealer stond met zijn dakar fiets)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

« Reactie #11 Gepost op: 13-12-2012, 16:08 »
dede dirk, je hebt gelijk, ik zorg dan ook dat ik een aantal dingen altijd bij me heb.

Offline member

« Reactie #12 Gepost op: 13-12-2012, 16:33 »
Zoals Zot schrijft, als je niet 1.500 Euri achter de hand hebt zou ik het bedrag van de investering verlagen, zodat je dit wel hebt. Tegelijkertijd, als je voor een echte performance enduro gaat, dan wordt de kans ook heel groot dat je dit bedrag gelijk gaat opmaken.

Wachten totdat het stuk gaat is een mogelijkheid, maar een preventieve revisie kan ook een oplossing zijn. Bij enduro's weet je nooit hoeveel achterstallig onderhoud je aantreft. Zolang als er mensen bestaan die één heel seizoen op dezelfde olie rijden en hem dan inruilen, blijf je dit soort problemen houden. Zelfs aanschaffen via een dealer biedt je niet veel garantie, omdat vaak de garantie van een crosser aangehouden wordt (lees: geen).

Ik ben aan het uitkijken om mij een occasie enduro te kopen, doch ikzelf heb hier geen ervaring mee.
                                                                                                                                       :stupid:
Ik twijfel tussen :
KTM EXC 450  /  BMW X Challenge 450 / YAMAHA WR450 . 

Wat te doen??  Iemand ervaring of aankoop tips?  Waarop letten bij aankoop ??

Alvast bedankt,
Tommeken

Offline member

« Reactie #13 Gepost op: 13-12-2012, 16:51 »
Met Dirk eens wat betreft onderdelen voorziening , zo heb ik 2  jaar geleden van een andere uitgevallen deelnemer een kleptuimelaar uit zijn blok gehaald zodat ik weer verder kon  , er doen altijd veel ktm's mee dus ook meer kans op het juiste onderdeel .
Gebruikt kopen , ik probeer er dan een te vinden van de eerste eigenaar , nu zal er altijd wel iemand zijn die er niet naar omkijkt , maar ik denk dat de meerderheid van de rijders zeker na de aanschaf van een nieuwe motor wel netjes zijn op hun spullen en dito onderhoud .

Maar daar is niet iedereen het mee eens (Noppy ) zo zie je maar .

succes

Offline member

• Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 13-12-2012, 18:23 »
@zot,  mijn uitrusting ed. heb ik al, dus budget is max. 3000€ voor enduro. 

@simmetje, ik heb uw WR hier al zien staan ;)