je dringt wel aan he
Maar goed: Roos had iedere dag een plaatje willen maken, maar dat is niet helemaal gelukt begreep ik. dus dan maar een klein verhaaltje ( en geen rallyverhaaltje vanavond)
De Teraflex: Begin ongeveer 2,5cm profieldiepte.
Motor: LC8: 200kg, 100pk en 103kg op het achterwiel.
velg: 2,5" Excel. Waarschijnlijk was ie op de originele 4"velg beter geweest, maar die velg komen te veel deuken in en is niet "ready to race".
Thuis gemonteerd, gewoon met de hand, geen probleem. 4mm binnenband er in. Wat meteen opvalt is dat de omtrek duidelijk groter is dan een gewone 140/80. Hierdoor kan het wiel natuurlijk ergens aan gaan lopen.
en even proef gereden (met nog 2 bar er in): Het zwalkt VERSCHRIKKELIJK! bij de eerste beste bocht ging ik helemaal dwars.
20 km later: de rubberrullen hingen er aar, de scherpe kantjes waren er af, maar hij ging ook wat stabieler rijden.
Eerste dag rally: De band heeft lekker veel grip op gravel/stenen, de compoound is eigelijk ook best zacht. instabiliteit merk je offroad niks van. Gereden druk: 1.4 bar
Door de grote lompe noppen verwacht ik dat ie het in modder/nat gras niet heel goed doet. Dat was ook al te merken op harde ondergronden met een dun laagje stof.
Na dikke 400km => Zeker 8mm er af !!
2e dag rally: Weer stenenpiste, veel snelle pistes, snelheden tot 150km/h. Slijtage weer zo'n 8mm denk ik. Diverse sneeen en scheuren in de noppen en in het tussenliggende carcasvlak zichtbaar! Carcas zelf is duidelijk heel, geen probleem .
dag 3 t/m 5, ruiden we in de duinen: In de duinen moet je een niet al te veel gravende band hebben volgens mij, dus een wat versletene band is juist goed. Daarom heb ik de band dus ook laten liggen: Noppen aan de zijkant nog best stevig, maar in het midden niet veel meer dan 8mm, en flink rond. Gereden met 0.8 bar
In het duinzand slijt zo'n band gewoon niet (geldt voor alle banden)
Dag 6: Terugreis: Ik laat opzettelijk de versleten teraflex er nog op liggen, om dan de laatste dag in marokko, en de dag in spanje, een mooie verse Baja te hebben => omdat er die dagen nog moeilijke proeven/pistes zullen zijn.
eind deze dag: 4mm over ofzo... en vol met sneeen en scheuren => echt OP! (dus na zo'n 1200km stenenpiste)
Dag 7: Nieuwe Baja, moeilijke proef met scherpe steenpartijen en her en der water -> ik ben blij met mijn verse scherpe Baja! totaal ook weer zo'n 400km, en echt niet zachter dan op de heenweg => Baja slijtage misschien 3 a 4 mm (daarmee gaat de Baja dus ongeveer net zo lang mee) Op de snelle steen pistes merk ik kwa grip e.d. weinig verschil in de banden. Misschien dat de teraflex inhet begin wel wat beter was dan de Baja, maar das moeilijk te vergelijken, want je rijdt na 7 dagen ook niet mee rhetzelfde.
Spanje: Baja rijdt goed, ook vochtige stukken. slijtage 2mm . Baja kan nu zeker nog wel effe mee in Nl.
OverALL: Ja, voor de stenenetappes is het best een mooie band. Door de zachte compound heeft ie redelijk goede grip op droge stenen en gravel. In de duinen is ie mooi breed (zakt weinig weg), maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Wanneer die wat verder versleten raakt begint ie wel al snel wat meer te glijden/driften zonder echt heel erg grip te verliezen.
Volgende keer weer?: Mja, misschien wel, maar geen must. Ik vind hem WEL duidelijk fijner dan een Desert. Voor zware fiets met veel power, goede band, MITS ook een voorband met veel grip gekozen wordt !! (ik had een Baja voor, gedurende de hele rally)
Tot slot: Over het duinzand ben ik niet helemaal uit: Ik heb gemerkt dat je door veele vermogen ook vooruit komt, simpelweg door veel zand naar achteren te gooien. Met een 50pk, 130kg brommer werkt dat niet, dan graaf je je alleen in, maar met een 100pk monster misschien wel?
Ik zou daarom wel willen proberen met een nieuwe teraflex in de duinen. Ook daar denk ik dat die iig makkelijk van de M Desert wint.
Noppy, Krijg ik nou gratis een nieuwe in ruil voor dit verslag??!! Betere testrijder kan je toch niet hebben of euhm? of ben ik weer te eerlijk en dus niet positief genoeg?
(ik wil hem ook wel de hemel in prijzen hoor, maar dan moet ik er wel een testrijdercontract bij krijgen, met gratis teraflexen voor de komende 2 jaar