Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ervaringen met Teraflex II in de woestijn onder een KTM 950 Adventure S...  (gelezen 5269 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Gerben,

Ik las dat je de Teraflex II er vrij laat vanaf hebt gehaald ten faveure van de Baja (ook zeer interessante band).

Wat waren nu de specifieke voor- c.q. nadelen van deze band?

Hoe hield hij zich op de piste / steenachtige ondergrond?

Hoe ging 't in het zand?

Slijtage?

Met bib mousse of zonder?

Het je 'm op 0.7 bar gereden of op een andere druk?

Zou je 'm volgende keer nog eens omleggen (voor NL of buitenland) of zou je sowieso een Baja kiezen?

Heb je op bepaalde ondergrond nog een profijt gehad van deze band t.o.v. de andere rijders?

Groetjes,

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
je dringt wel aan he :)  :P :D

Maar goed: Roos had iedere dag een plaatje willen maken, maar dat is niet helemaal gelukt begreep ik. dus dan maar een klein verhaaltje ( en geen rallyverhaaltje vanavond)

De Teraflex: Begin ongeveer 2,5cm profieldiepte.
Motor: LC8: 200kg, 100pk en 103kg op het achterwiel.
velg: 2,5" Excel. Waarschijnlijk was ie op de originele 4"velg beter geweest, maar die velg komen te veel deuken in en is niet "ready to race".

Thuis gemonteerd, gewoon met de hand, geen probleem. 4mm binnenband er in. Wat meteen opvalt is dat de omtrek duidelijk groter is dan een gewone 140/80. Hierdoor kan het wiel natuurlijk ergens aan gaan lopen.
en even proef gereden (met nog 2 bar er in): Het zwalkt VERSCHRIKKELIJK! bij de eerste beste bocht ging ik helemaal dwars.
20 km later: de rubberrullen hingen er aar, de scherpe kantjes waren er af, maar hij ging ook wat stabieler rijden.

Eerste dag rally: De band heeft lekker veel grip op gravel/stenen, de compoound is eigelijk ook best zacht. instabiliteit merk je offroad niks van. Gereden druk: 1.4 bar
 Door de grote lompe noppen verwacht ik dat ie het in modder/nat gras niet heel goed doet. Dat was ook al te merken op harde ondergronden met een dun laagje stof.
Na dikke 400km => Zeker 8mm er af !!

2e dag rally: Weer stenenpiste, veel snelle pistes, snelheden tot 150km/h. Slijtage weer zo'n 8mm denk ik. Diverse sneeen en scheuren in de noppen en in het tussenliggende carcasvlak zichtbaar! Carcas zelf is duidelijk heel, geen probleem .

dag 3 t/m 5, ruiden we in de duinen: In de duinen moet je een niet al te veel gravende band hebben volgens mij, dus een wat versletene band is juist goed. Daarom heb ik de band dus ook laten liggen: Noppen aan de zijkant nog best stevig, maar in het midden niet veel meer dan 8mm, en flink rond. Gereden met 0.8 bar

In het duinzand slijt zo'n band gewoon niet (geldt voor alle banden)

Dag 6: Terugreis: Ik laat opzettelijk de versleten teraflex er nog op liggen, om dan de laatste dag in marokko, en de dag in spanje, een mooie verse Baja te hebben => omdat er die dagen nog moeilijke proeven/pistes zullen zijn.
eind deze dag: 4mm over ofzo... en vol met sneeen en scheuren => echt OP! (dus na zo'n 1200km stenenpiste)

Dag 7: Nieuwe Baja, moeilijke proef met scherpe steenpartijen en her en der water -> ik ben blij met mijn verse scherpe Baja! totaal ook weer zo'n 400km, en echt niet zachter dan op de heenweg => Baja slijtage misschien 3 a 4 mm (daarmee gaat de Baja dus ongeveer net zo lang mee) Op de snelle steen pistes merk ik kwa grip e.d. weinig verschil in de banden. Misschien dat de teraflex inhet begin wel wat beter was dan de Baja, maar das moeilijk te vergelijken, want je rijdt na 7 dagen ook niet mee rhetzelfde.

Spanje: Baja rijdt goed, ook vochtige stukken. slijtage 2mm . Baja kan nu zeker nog wel effe mee in Nl.

OverALL: Ja, voor de stenenetappes is het best een mooie band. Door de zachte compound heeft ie redelijk goede grip op droge stenen en gravel. In de duinen is ie mooi breed (zakt weinig weg), maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal.  Wanneer die wat verder versleten raakt begint ie wel al snel wat meer te glijden/driften zonder echt heel erg grip te verliezen.

Volgende keer weer?: Mja, misschien wel, maar geen must. Ik vind hem WEL duidelijk fijner dan een Desert. Voor zware fiets met veel power, goede band, MITS ook een voorband met veel grip gekozen wordt !! (ik had een Baja voor, gedurende de hele rally)

Tot slot: Over het duinzand ben ik niet helemaal uit: Ik heb gemerkt dat je door veele vermogen ook vooruit komt, simpelweg door veel zand naar achteren te gooien. Met een 50pk, 130kg  brommer werkt dat niet, dan graaf je je alleen in, maar met een 100pk monster misschien wel?
Ik zou daarom wel willen proberen met een nieuwe teraflex in de duinen. Ook daar denk ik dat die iig makkelijk van de M Desert wint.

Noppy, Krijg ik nou gratis een nieuwe in ruil voor dit verslag??!! Betere testrijder kan je toch niet hebben of euhm?  of ben ik weer te eerlijk en dus niet positief genoeg?
(ik wil hem ook wel de hemel in prijzen hoor, maar dan moet ik er wel een testrijdercontract bij krijgen, met gratis teraflexen voor de komende 2 jaar
 :D ;) :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Nee hoor, ik heb liever dat je eerlijk bent!

Die afgescheurde noppen tot aan het karkas, dat had ik natuurlijk liever niet gehoord :) Denk je/vermoed je dat dat PK-gerelateerd was of lag dat gewoon aan de piste?

Heb je nog andere mensen gezien die ook met lucht reden en lekke banden reden achter?

Heb je toevallig nog stukjes tussen de duinen gereden op 0.7/0.8 bar? Had je daar last van de stenen en dat de velg achter merkbaar geraakt werd?

Had je nog last van het (over)gewicht?

Sponsorcontract, hmmm... volgens mij is dat de kat op het spek binden; met dat PK-monster van je kan je volgens mij ook alles afslijten in één dag. Jan Vlietland had met zijn LC4 in één dag een Desert afgeragd tot aan het canvas ;D Dat kan jij vast ook ;D

Maar je mag van mij nog wel eens gratis een Teraflex I uittesten (nee, da's geen typfout). De Teraflex II doet het goed in de modder, daar ben ik absoluut niet bang voor.

Indien er nog andere rijders zijn die spannende en/of extreme dingen gaan doen dan wil ik wil eens kijken of ik een potje kan breken bij de Europese importeur :-* (Erzberg Rodeo, Red Bull Romania...)

Gerben, iig bedankt voor je lef, dat je met een volledig onbekende band zo vér en hard bent gegaan; ik vermoed dat de Teraflex II in haar geschiedenis nog nooit zó hard op haar flikker heeft gehad!

Noppy


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Hoi

LEES effe het hele verhaal.. daarstaan de antwoorden op de meeste van je vragen in. Met 0.8 ook wle wat stene gepakt, maar das niet vergelijkbaar met de echte stenepsites.
Afgescheurde noppen waren er niet.

Er waren wel anderen die ook met binnenband reden, ik heb niemand met lekke banden gezien, maar ik reedt natuurlijk ook redelijk vooraan he :-)

euhmm Teraflex I? hoe ziet dat er uit? past dat?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Teraflex I is geloof ik een gewone 140 band op 18 en 19", met 20mm noppen en een normaal cross profiel.

Weegt ongeveer de helft van de II en heeft veel spitsere noppen. Kost ook ongeveer de helft, maar heeft wel dezelfde eigenschappen als de II qua karkas. Geen steelbelts maar nylon belts als materiaal.

Ik heb hem gewogen tegen een Michelin Enduro Competition III en even zwaar dacht ik.

De linkerband is de Teraflex I: http://www.mh-racemaster.be/pdf/teraflex.pdf

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Ik heb de Tera II dan alleen in NL en België gereden, dus of dat die tera II het in de bagger ook goed doet, kan ik ook wel beantwoorden. JA, dat deed ie naar mijn idee juist het beste, bleef vooruitkomen. Nat gras ben ik niet zo over uit, daar heb je eigenlijk smalle/kleine noppen nodig die door het gras prikken, de Tera II vlakken zijn daarvoor te groot. Maar langdurig halverwege langs een geluidswal rijden doet ie weer erg goed, hij zakt van achter niet weg. De zijnoppen zijn dus erg stabiel, kwam ook ten voordele met de hard bevroren grond met het Rallye weekend, langs de kantjes rijden en niet terug het gat in glijden. Ik dat dit ook ten goed komt van stabiliteit met de dikke steenpistes.

Verder ben ik het met Gerben eens dat de band het op de wat hardere wegen (simpel gravel/ harde zandgrond/ asfalt) slecht doet. Breekt vreselijk uit.

Dikke stenen en duinpistes kan ik niks van zeggen.

Maar waar ik enorm van stond te kijken, is dat Gerben dat ding dus in een paar dagen helemaal verslijt, terwijl ik al denk ik 10.000 km met dat ding op de DRZ nog maar op de helft ben. Nu heeft die DRZ natuurlijk een trekkracht van niks, de helft van het gewicht en heb ik ermee op relatief makkelijke ondergronden gereden (ook veeeeel asfalt) maar dat dat zo veel zou schelen  :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Maar waar ik enorm van stond te kijken, is dat Gerben dat ding dus in een paar dagen helemaal verslijt,

Is niet vreemd. Een spinnend achterwiel op stenen slijt enorm. Ook op een lichte éénpitter. LC8 zal er zeker nog meer belasting op gooien. Als ik Gerben z'n verhaal zo lees dan heeft ie juist technisch zuiver gereden en de banden niet extreem belast. Met een minder vloeiende rijstijl help je zo'n band op stenen binnen twee dagen naar de Filistijnen.
Ik ga voor de Alto Turia uit van 2 achterbanden voor een proloog en 5 rallydagen. En dan ben ik nog zuinig. Op scherpe rotsen is je voorband ook niet veilig. Met name de zij-noppen willen nogal eens verdwijnen. We hebben wel voor een redelijk soepele band (Scorpio Pro) gekozen die niet teveel "stuitert". Helaas geen zandduinen in Spanje  :(
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Volgend jaar Erik?  ;)

Ik heb in de Tuareg trouwens niet eens een set opgereden (niet alle duinpartijen gereden, maar daar slijten ze toch niet van).
Een Baja achterband met dikke biba, prima grip, geen stukken eruit, geen scheuren, volgend jaar weer denk ik.
Voor een Mefo enduromaster met dikke biba, ik weet het zo niet, veel stukken eruit, alle zijnoppen ver ingescheurd, nu na een paar km asfalt beginnen ze er een voor een af te scheuren. Qua grip, dikke stenen is natuurlijk erg nerveus rijden, scheelde een hoop toen ik er wat druk afhaalde. maar of de grip beter kan?? Geen idee, volgend jaar probeer ik denk ik de Baja voorband, zag bij veel anderen dat die in ieder geval geen last van scheuren ed hadden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367

Verder ben ik het met Gerben eens dat de band het op de wat hardere wegen (simpel gravel/ harde zandgrond/ asfalt) slecht doet. Breekt vreselijk uit.

Dikke stenen en duinpistes kan ik niks van zeggen.

Maar waar ik enorm van stond te kijken, is dat Gerben dat ding dus in een paar dagen helemaal verslijt, terwijl ik al denk ik 10.000 km met dat ding op de DRZ nog maar op de helft ben.

Ik weet natuurlijk niet met welke bandenspanning jullie beiden gereden hebben opasfalt / gravel, maar weet wel dat de fabrikant 0.7 bar max voorschrijft, waardoor de footprint op gladde ondergrond (dus ook modder) optimaal is. Rij je deze band op bijv 1.5 bar dan heb je feitelijk al een wegliggingsprobleem op de verbindingsetappes. Voorzichtigaan is dan het devies!

Ik probeer hem wel eens op zijn grens te krijgen op de dijkjes en dat lukt dan ook vrij aardig. Hij is niet in eens weg maar laat zich gelukkig nog redelijk corrigeren. Gevolg is wel dat je driftend de bocht uitkomt :D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
 
Citaat
Hij is niet in eens weg maar laat zich gelukkig nog redelijk corrigeren. Gevolg is wel dat je driftend de bocht uitkomt


Dat heb ik dus een keer op een mooie bocht op de snelweg gehad....... leuk hoor met 110 km/h driftend de bocht uitkomen  ::)
Maarja daar koop je die band natuurlijk niet voor om een beetje vlotte bochten op het asfalt te rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Hoeveel bar reed je toen roos ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Hoeveel bar reed je toen roos ???

Meteen naar de bar denk ik, om bij te komen van de schrik.
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
 ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Voor een Mefo enduromaster met dikke biba, ik weet het zo niet, veel stukken eruit, alle zijnoppen ver ingescheurd, nu na een paar km asfalt beginnen ze er een voor een af te scheuren. Qua grip, dikke stenen is natuurlijk erg nerveus rijden, scheelde een hoop toen ik er wat druk afhaalde. maar of de grip beter kan?? Geen idee, volgend jaar probeer ik denk ik de Baja voorband, zag bij veel anderen dat die in ieder geval geen last van scheuren ed hadden.

even misschien te vergelijk: Ik heb ook de hele rally met 1 baja voorband gedaan: De band is zeker nog heel en bruikbaar, hoewel de uiterste zijkantnopjes van de voorband her en der wel gescheurd zijn. Persoonlijk ben ik nog steeds erg onder de indruk van die Baja voorband, omdat ie zulke scherpe nopjes heeft, en toch levensduur en ook op hardere stukken levensduur.

MBT de Teraflex II: Met in de modder bedoelde is "spekmodder": Een harde onderlaag met een glibberige toplaag => dat geeft hetzeflde effect als nat gras. In zand-bulb, of gewoon hele diepe blub, zal die wel goed zijn denk ik ja, simpel omdat die dan wel doorploegt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Gerben,

Ik ben tijdens het rally weekend van ARM precies op zo'n punt als jij zegt, op spekmodder met ijs er onder,  3 keer gekwispeld en toen richting een boom gelanceerd.

Het moment van impact heb ik niet afgewacht; ik ben er toen zijdelings afgedoken, maakte een salto over een slootje en rolde af in het  gelukkig zachte achterliggende akkertje, ook gelukkig géén prikkeldraad.

De motor kantelde door de snoekduik en klapte 'om' de boom heen ipv er recht tegenaan. Slechts 2 cm Acerbisschade, verder niks stuk, gelukkig. Motor lag in sloot en de sportieve mededingers hebben me geholpen hem eruit te slepen!

Volgend jaar rijd ik echt met studs, ik ben het zat met vallen om niks met ijs als ondergrond.

Noppy