Ik heb zowel Transpana als de Alto Turia gedaan (in 2003 dnf en zojuist terug en lekker gereden) maar de twee hebben niet veel met elkaar te maken. Één route komt langs Landete maar da's de enige overeenkomst. Alto is rijtechnisch nogal wat pittiger met een wat lager toergehalte.
Dag 1: Proloog. 40 km roadbook om in te komen. Niet getimed. Afsluitend een getimede crossproef. Ik was iets van 30e of zo. Wel genoten van de echte crossers (moet toch maar eens een crosscursus doen).
Dag 2: Eerste trip. Special weer een crossproef
32e. Redelijk voor iemand die een hekel heeft aan crossproeven. Verder lekker genietend rondgereden en wat aan m'n techniek werken. Mooie doorwading die velen niet hebben gedaan. Bij mij ging ie perfect.
Dag 3: Al vroeg in de dag een korte special van 7 km. In één bocht even de EXC achterstevoren gezet. Verder wel OK, maar als proef wat aan de korte kant. Wederom lekker rondgeknord.
Dag 4: De Klim op de Javalambre. Weer vroeg op de dag de proef. Waarom nou, dan ben ik nog niet op stoom
De EXC mag wel op benzine lopen. Het baasje is een diesel. Klim toch redelijk gereden in k*t weer en flink zoeken naar het juiste spoor. Ik heb volgens mij wel 5 minuten op 100 meter van de finish rondjes gedraaid. Koud, veel wind en regen die horizontaal ging. Aan het eind van de dag sta ik 14
in het algemeen klassement. De Javalambre heeft de boel dus goed overhoop gehaald. De Javalambre heeft voor mij een speciale betekenis. 3 jaar geleden vond ik daar met Bert Duursma een Brit langs de proef (toen ging de proef niet alleen berg op, maar ook berg af) met 3 gebroken ruggewervels. Dat was een uur wachten op de ambulance. Ook toen was het koud.
Dag 5: De langste in km's. Wederom een mooi ritje. De natuur blijft daar enorm indrukwekkend. Ik was blijkbaar iets te relaxed aan het rijden en was niet echt scherp. CP gemist. Ik kwam er op zich snel achter maar had geen zin om tegen de richting in te gaan rijden. Met gevaar voor eigen leven voor een stempeltje? Mooi niet. Het vooruitzicht dat ik bij een crash m'n koele aviondbiertje aan me voorbij moest laten gaan trok me niet. Genoten van een zeer stijle afdaling. Deze was optioneel maar ik moest deze doen. Met de kont achterop het spatbord had je nog het gevoel niet genoeg achterover te zitten. En hij was redelijk lang zonder dat je echt kon zien waar je uitkwam. Ook dit is door vele ge-bypasseerd. Special weer een crossproef
. De straftijd van 30 minuten voor CP zet met op de 21e plaats.
Dag 6: Weer regen. Wel erg lekker gereden. Tikkie meer snelheid. Op de 20 km lange proef ging het best lekker. Totdat ik uit een bocht accelereer. Achterwiel pakt steen. Ik denk, da's een makkie, die vang ik op. Voorwiel denkt: "Dat wil ik ook". Die stuitert op een grote steen, maar ik denk nog: "moet lukken". Voorwiel geeft zich niet gewonnen en pakt een nog grotere kei. KTM naar links, ik naar rechts. Auw. Even schudden en weer doorgaan. Voorkant staat wat scheef. Toch maar even details als remmen checken. OK, door. Staat wel raar, die rechterkant 5 cm. verder na je toe. Ik sta voor m'n gevoel als Quasimodo op de brommer. Lucas komt nog voorbij. Pas aan het eind pak ik de draad weer wat op en gaat de snelheid wat omhoog. Bij het einde van de proef horen we dat de rest van de dag is afgelast. Te nat en te modderig. We zouden teveel schade aanrichten dus de Polizia Forestal heeft haar veto uitgesproken. Eindpositie: 21e. Zonder straftijd zou ik 14e zijn gebleven.
De KTM heeft het uitstekend gedaan. Geen misslag. Gewoon elke dag de gebruikelijke zaken. Filters, ketting, spaken en rondom check. Één keer olie gewisseld. Motor lijdt minder dan in de NL-se bagger. Rekluse is top. Wel overweeg ik een 450 EXC als volgende. De 525 heb ik nooit tot aan de stuit gedraaid.
Reisgenoten: Toine, Lucas, Roy en Marcel. Buikspieren zijn harder getraind dan welke andere spiergroep dan ook. We hebben echt enorm veel gelachen. Toine met z'n duikbootproef. Als hij niet de mysterieuze achteras toestand had gehad was hij hoog geëindigd. Roy heeft z'n klassering op de Javalambre verpest. Maar een detail: hij is blind aan één oog. Wie durft rallys te rijden met één oog?
Lucas rijstijl ziet er relaxed uit maar wat gaat ie hard op z'n DRZ 400 Enduro. Marcel rijdt één keer per jaar op z'n EXC 400 Alto Turia achtige evenmenten. 4e plek!
Al met al enorm genoten. Alles heel gehouden. KTM lijkt alleen de voorvork lossen genoeg te zijn om weer recht te worden.
Jammer dat het rijden van extra moeilijke stukjes niet beloond wordt in deze rally. De doorwading en extra stijle afdaling is door velen niet gedaan zonder dat ze daar nadelige gevolgen in het klassement van voelen. Sportief gezien niet correct. Bovendien snap ik het niet omdat dat juist de smaakmakers zijn die je niet overal vindt. Dus gaan met dat ding. Angst voor schade is geen argument. Als je daar bang voor bent moet je de Alto niet gaan rijden.
Op naar...... Afrika?