Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: raggen door afrika  (gelezen 4440 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
raggen door afrika
« Gepost op: 30-04-2006, 22:09 »
hallo, ik ben Dennis uit Rotterdam en heb een 950 Adventure.

Dus net nieuw en gelijk al een vraag:

ik wil binnen een paar jaar een reis maken door europa en een stuk afrika: via europe naar turkije, dan oversteken naar egypte en zo via marokko weer naar huis, zo'n 12000km

maaaar aangezien ik altijd met een garmin 2610 rijd icm city navigator 8 betekent dit dat ik niet de detaileerde kaarten heb van afrika, wel de worldmap van garmin maar daar kan je geen routes mee maken, zijn al directe routes, hemelsbreed dus

is er een goede manier om toch nog degelijk door deze landen te rijden wat betreft navigatie?

en dan nog wat vragen, wat heb je ongeveer allemaal nodig voor zo'n grote reis? uiteraard reserve onderdelen en veeeel water, maar verder?

alvast bedankt! groetjes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: raggen door afrika
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2006, 22:46 »
Een optimistische kijk op het leven en een smile op je gezicht :-)

Je kunt toch niet alles mee nemen.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: raggen door afrika
« Reactie #2 Gepost op: 01-05-2006, 09:09 »
Gewone ouderwetse papieren kaarten?
Ik kom er tot nu toe ook nog steeds overal mee...........

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: raggen door afrika
« Reactie #3 Gepost op: 01-05-2006, 10:03 »
Ja en ik zou ook niet het water voor de hele reis meenemen, onderweg is er zat te koop  ::) :-X

Nee, maar ff serieus, ik vind het een strak plan, je avontuur, en je bike lijkt me er uitermate geschikt voor.
Jalours ben ik wel.
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: raggen door afrika
« Reactie #4 Gepost op: 01-05-2006, 12:55 »
hallo, ik ben Dennis uit Rotterdam en heb een 950 Adventure.

Dus net nieuw en gelijk al een vraag:

ik wil binnen een paar jaar een reis maken door europa en een stuk afrika: via europe naar turkije, dan oversteken naar egypte en zo via marokko weer naar huis, zo'n 12000km

maaaar aangezien ik altijd met een garmin 2610 rijd icm city navigator 8 betekent dit dat ik niet de detaileerde kaarten heb van afrika, wel de worldmap van garmin maar daar kan je geen routes mee maken, zijn al directe routes, hemelsbreed dus

is er een goede manier om toch nog degelijk door deze landen te rijden wat betreft navigatie?

en dan nog wat vragen, wat heb je ongeveer allemaal nodig voor zo'n grote reis? uiteraard reserve onderdelen en veeeel water, maar verder?

alvast bedankt! groetjes

Strak plan! Gewoon doen! Ik zou Syrie en Jordanie gewoon meepakken als ik jou was, dan bij Aqaba (Jordanie) overvaren naar Nuweiba in Egypte.

Wat GPS betreft: die heb je niet nodig, tenzij je echt de woestijn in gaat... Ik heb mijn GPS alleen in Mauretanie in de Sahara echt gebruikt omdat er daar geen pistes waren. In de rest van AFrika was de GPS handig om te kijken of ik de juiste kant op reed, maar meer niet: er zijn hele goeie michelin kaart en de bevolking is ook behulpzaam, dus geen probleem! als het terrein echt gevaarlijk wordt raad ik je aan niet alleen te gaan. Een voordeel van een GPS is wel dat je precies weet waar je bent als je dood ligt te gaan ...   ;)

1 ding: zorg dat je Egypte over land binnen kunt komen, of vanuit Libie of vanuit Jordanie (NIET vanuit israel): Egypte per boot verlaten is minder problematisch, maar erin: ik heb verhalen gehoord van motoren die na jaren nog steeds in de loods van de haven in Alexandrie staan.... Via een boot lukt echt alleen zonder veel problemen als je onderdeel van een rallye bent.

Verder vindt je op http://www.motorbikes2africa.nl een heleboel info over paklijsten enzo. Als je meer info nodig hebt meel je maar! Kunt ook ff kijken op http://www.horizonsunlimited.com voor de laatste landen en grens info.

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: raggen door afrika
« Reactie #5 Gepost op: 01-05-2006, 14:41 »
Ah, bedankt voor jullie reacties!!

ik heb nog een vraag, ik hoor van veel mensen dat je in Egypte niet op eigen gelegenheid mag rijden?? dat je enkeld in beveiliging konvooi mag rijden? of is dit alleen voor de touringbussen met touristen?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: raggen door afrika
« Reactie #6 Gepost op: 01-05-2006, 15:44 »
Ah, bedankt voor jullie reacties!!

ik heb nog een vraag, ik hoor van veel mensen dat je in Egypte niet op eigen gelegenheid mag rijden?? dat je enkeld in beveiliging konvooi mag rijden? of is dit alleen voor de touringbussen met touristen?

Tja....Wij zijn in 2003 vanuit Sudan gekomen. Tot Hurgada hebben we toen in convooi gereden. In Hurgada ff een pizzaatje gepakt en toen duurde het veel te lang voor het convooi weer zou vertrekken, dus zijn we zelf gaan rijden. Tot onze verbazing werden wij bij de volgende controle post (daar stikt het van!) gewoon doorgelaten  :D. De rest hebben we dus zelf gedaan. Ik weet niet wat de gevolgen zijn van de laatse aanslagen in Egypte. Dahab was in ieder geval erg leuk voordat die bom daar afging...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: raggen door afrika
« Reactie #7 Gepost op: 01-05-2006, 16:17 »
Mooi plan!
Ik ben het met Corne eens dat je wat navigatie betreft een heel eind komt met gewone kaarten en een gps alleen nodig is als je diep de woestijn in gaat of als rijden op GPS een doel van je reis is (sinds de afgelopen Marokko tour weet ik dat dit soort mensen bestaat  :) )
Alleen Egypte naar Marokko is niet zo simpel als het op de kaart lijkt. De grens tussen Algerije en Marokko is al jaren potdicht en als je door Libie wil moet je waarschijnlijk ook wel het e.e.a. organiseren met gidsen, uitnodigingen enz.

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: raggen door afrika
« Reactie #8 Gepost op: 01-05-2006, 16:31 »
Mooi plan!
Ik ben het met Corne eens dat je wat navigatie betreft een heel eind komt met gewone kaarten en een gps alleen nodig is als je diep de woestijn in gaat of als rijden op GPS een doel van je reis is (sinds de afgelopen Marokko tour weet ik dat dit soort mensen bestaat  :) )
Alleen Egypte naar Marokko is niet zo simpel als het op de kaart lijkt. De grens tussen Algerije en Marokko is al jaren potdicht en als je door Libie wil moet je waarschijnlijk ook wel het e.e.a. organiseren met gidsen, uitnodigingen enz.

Peter

he Peter! Beetje genoten in Marokko?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: raggen door afrika
« Reactie #9 Gepost op: 01-05-2006, 18:52 »
ik heb nog een vraag, ik hoor van veel mensen dat je in Egypte niet op eigen gelegenheid mag rijden?? dat je enkeld in beveiliging konvooi mag rijden? of is dit alleen voor de touringbussen met touristen?

In het zuiden niet (Convooi dus), in het Noorden wel vrij.

De wegen in de woestijnen staan allemaal op de worldkaart, meer is er gewoon niet. Er zijn wel kamelensporen, maar die liggen niet altijd op dezelfde plek, dus heb je dan aan ee GPS-kaart ook niks.

overige items zijn al wel z'on beetje genoemd.
mbt aanpassingen/tips LC8 => zie LC8 forum www.lc8.nl natuurlijk :-)


Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: raggen door afrika
« Reactie #10 Gepost op: 01-05-2006, 21:02 »
De wegen die je ziet op de Worldmap van Garmin is het? Dus je kan eigenlijk alleen maar via de kust (goed) reizen?

wel jammer dat je niet zomaar in Libie komt.. dan moet je idd van tevoren regelen heb ik gehoord, uitnodiging enzo.

Wat word er bedoeld met dat de grens tussen marokko en algarije potdicht zit? gewoon geen personeel aanwezig of verboden toegang?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: raggen door afrika
« Reactie #11 Gepost op: 01-05-2006, 22:06 »
ja, ik heb hier de RR worldmap, en daar staat alles op in die gebieden kan ik je verzekeren. iedere kamelenstap, veel meer dan je kan rijden!

Je moet wel effe inzoomen he, en deserttracks zijn idd niet als een grote rode weg aangegeven natuurlijk... maar als een dun zwart lijntje, of stippellijntje.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: raggen door afrika
« Reactie #12 Gepost op: 01-05-2006, 22:43 »
wel jammer dat je niet zomaar in Libie komt.. dan moet je idd van tevoren regelen heb ik gehoord, uitnodiging enzo.

Wat word er bedoeld met dat de grens tussen marokko en algarije potdicht zit? gewoon geen personeel aanwezig of verboden toegang?

Libie schijnt steeds makkelijker te worden. Als je een postje zet op Horizons unlimited zijn er vast wel mensen die in dezelfde groep willen reizen. Vaak hebben de reisburo's daar ter plekke ook nog wel een plekje vrij op hun visum aanvraag, dus dat moet geen probleem zijn.

Algerije...kweetniet. De Raid de l'amitié zou er dit jaar ook heen gaan.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: raggen door afrika
« Reactie #13 Gepost op: 01-05-2006, 23:04 »
ja, ik heb hier de RR worldmap, en daar staat alles op in die gebieden kan ik je verzekeren. iedere kamelenstap, veel meer dan je kan rijden!

Je moet wel effe inzoomen he, en deserttracks zijn idd niet als een grote rode weg aangegeven natuurlijk... maar als een dun zwart lijntje, of stippellijntje.
wat bedoel je precies met ''de rr worldmap''

hebben we het nu over twee verschillende kaarten? ik heb het over de worldmap van garmin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: raggen door afrika
« Reactie #14 Gepost op: 02-05-2006, 11:35 »
weet je zeker dat jij het niet over de BASE map van garmin heb? de kaart die dus standaard in je gps zit. de Worldmap is een los kaart product waar best een hoop op staat. Vrijwel alle piste's die we in marokko hebben gereden bijvoorbeeld.