Ik vind de OTR ritten als Havelte / Steenwijk / de Wijk / Rondje Ruinen etc. erg leuk om te doen, en blijft dit ook doen.
Ik moet mijn XR 400 te veel op de kop geven om te doen wat ik graag wil.
Verder rijden we hier in de buurt nog wel eens wat zandpaden af...
Gewicht van deze motor vind ik wel heel erg prettig, vermogen mag wel meer.
Vering mag ook wel beter...
Ad Ketelaars heb ik geen ervaring mee, misschien ooit wel doen een keer.
We gaan in April wel 5 dagen rijden in Polen via Overveld.
WR of de GasGas...
Heb het idee dat de GasGas afgeraden wordt omdat onderdelen lastig te krijgen zijn...
(via internet is alles te bestellen denk ik). Maar wat is de kwaliteit van deze motor....
Dan is een 2-takt juist perfect. Voelt lichter aan als een 4-takt, weinig onderhoud nodig, simpele techniek. Als je aan een brommer kunt sleutelen kun je ook je 2-takt enduro onderhouden.
Kwa geluid klinken ze misschien agressiever, maar in werkelijkheid maakt een 4-takt bijna atijd meer db's.
2-takt wordt niet eens gechecked op geluid bij de meeste keuringen.
Ik rijd zelf ook 2-takt (ktm exc 380) tegenwoordig en ik vind het geweldig. Vorige motor was een (aangepaste) XR600!! Ineens haal je iedereen in en val je niet meer...
Rij er alle offroad ritten mee, crossbaan maar ook de Ad Ketelaars ritjes. Hard roadbook tour a 305km is geen probleem hoor... Eerste upgrade was een 13.5L Clarke tankje. Dus 3x tanken.
Ja je moet iets vaker tanken, maar verder rijd zo'n ding juist heerlijk, erg licht, onderin mak voor wat technischere paadjes en bovenin een schop onder je kont voor de brede grijns op je smoel. Ding van mij is misschien 'too much' maar een 300 is goed te hanteren..
Kies wel een wat nieuwere 2t als je zelf niet wilt afstellen. (2005+) Die zijn nog wat beter kwa basis afstelling en wat meer gericht op rijbaarheid.
Ad Ketelaars rijd zelf ook 2-takt!!! Gasgas 300.
Als je een full-out crosser hebt zonder vliegwiel is het een ander verhaal, maar een 2t enduro is een stuk rustiger..
Verbruik is een nadeel. 1:10 a 1:11 bij langere ritten en 1:7 bij blubber-offroad ritten afhankelijk van je rechter hand.... maar mijn maatje met een ktm525 verbruikt bijna evenveel. Een 4-takt KAN alleen zuiniger rijden wanneer je minimaal gas geeft. Bij enduro-tempo zeker niet per definitie.
Kijk eens naar een ktm exc300 of husa 300... geweldige fietsjes.
Voor lange dagen in het zadel op gravel roads met hier en daar een bospaadje (dus meer offroad touren) is een wr450 of ktm450/525/530 weer meer geschikt. Iets zuiniger en iets minder vermoeiend rijden op minder uitdagende routes.
Bij technisch werk/ trial/ hard enduro, zie onderstaand filmpje:
Graham Jarvis Spanish TrainingUiteindelijk moet het motorkarakter je ook trekken..