Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??  (gelezen 23314 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #45 Gepost op: 28-03-2013, 22:46 »
volgens mij hebben de gas gas van die jaren wat electrische problemen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2554
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #46 Gepost op: 29-03-2013, 06:24 »
een goede kennis van me heeft ooit een nieuwe gasgas gekocht.
mooie machine en als die rijd een geweldig apperaat.
Echter de 1e 5 ritjes (en geen otr of crossbaan maar gewoon wat
door de bossen ala een brabo) heeft hij ook 5 x stilgestaan met
pech aan zijn motor.
Daarna ging die weer mee op een andere motor.
Destijds zat het importeurschap bij Oerlemans, en daar had hij
ook zijn motor gekocht, over garantie werd destijds wel moeilijk gedaan.
 
Nu kan het best zijn dat hij gewoon pech heeft gehad (een zgn maandagmorgenexemplaar)
maar bij mij gaan de nekharen overeind staan als ik gasgas hoor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 220
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #47 Gepost op: 09-04-2013, 21:40 »
ProefritJE gemaakt op de 520... wat een beest :|
Over 2 weken kan ik een dag een KTM 450 exc uitproberen.
Volgende week gaan we 2 dagen rijden in mecklenburg,
huur daar een DRZ... (ben motorloos momenteel).


Dan heb ik weer een gevoel bij 2 motoren extra, misschien kan ik ergens een WR uitproberen (huren) voor een dag.
Dan kan ik wel een goede keuze maken denk ik.


Bedankt voor al jullie reacties !!

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2351
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #48 Gepost op: 09-04-2013, 22:31 »
Via Bryan kun je een WR huren (175 euro/dag): www.motox.nl


edit: lees net dat dat alleen kan bij OTRs en die zijn er voorlopig niet

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 104
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #49 Gepost op: 10-04-2013, 13:59 »
ik ben met aandacht deze post aan het lezen. ik rij afgelopen 3 jaar bijna elk weekend op een WR400f, maar deze heeft het tijdens de paasrit laten afweten. heb de rit uitgereden maar heb nu een versleten big end lager en versleten drijfstang. omdat het blok nu toch open is adviseren ze om meteen de zuiger/distributie ketting/schakel vorken/ pakkingen en keringen te vervangen. kosten plaatje € 1250,-  :'(
nu gaf de monteur aan dat dezelfde reparatie bij een 2T maximaal € 400,- kost.
omdat ik nu opzoek moet naar een nieuwe enduro vraag ik me af of het klopt dat een 2T goedkoper te rijden is dan een 4T ?
heeft iemand een vergelijk tussen een 2T en een 4T, laten we zeggen het vervangen van een zuiger en drijfstang. buiten de prijs is om de hoeveel uur dit moet natuurlijk ook belangrijk.
als een 2T zuiger 50 euro koste en een 4T zuiger 100 maar met de 2T doe je 10 uur en de 4T doe je 100 uur is het natuurlijk veel goedkoper om een 4T te hebben.
dit kan natuurlijk de keuze ook deels bepalen, kosten is ook belangrijk naast de betrouwbaarheid en het kunnen krijgen van onderdelen....over de rij eigenschappen maar te zwijgen  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #50 Gepost op: 10-04-2013, 14:26 »
Kom er maar in Ilja... ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #51 Gepost op: 10-04-2013, 14:39 »
KTM geeft aan dat m'n EXC bij competitiegebruik elke 50 uur een nieuwe zuiger nodig heeft. Voor het gebruik wat ik heb (af en toe wat mul zand, verder wat allroad)hou ik het (als ik Internet mag geloven)  op iets van 200 uur. Kosten: vanaf 250 Euro ongeveer (zuiger, pakkingen en wat eigen werk) Geloof dat normaalgezien de zuiger van een tweetakt wel een stukje minder lang meegaat, gok op maximaal de helft.

Ook in een 2-takt zitten schakelvorken en  een zooi lagers, dus helemaal vrij van kosten ben je nooit. Verbruik bij een 2 takt is wel hoger, dus daar ben je dan weer iets meer aan kwijt.
Ik heb er voor gekozen om m'n relatief jonge brommer (ding is van 2006) op te lappen en zo in principe weer een frisse en betrouwbare start te hebben. Kost wel een bak geld, maar anders koop je met een tweedehands brommer wellicht andermans ellende...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 162
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #52 Gepost op: 10-04-2013, 14:47 »

als een 2T zuiger 50 euro koste en een 4T zuiger 100 maar met de 2T doe je 10 uur en de 4T doe je 100 uur is het natuurlijk veel goedkoper om een 4T te hebben.
dit kan natuurlijk de keuze ook deels bepalen, kosten is ook belangrijk naast de betrouwbaarheid en het kunnen krijgen van onderdelen....over de rij eigenschappen maar te zwijgen  :-X


Rij zelf een Gasgas 300 en heb er nu ongeveer 7000km en 185 uur op de teller staan (nieuw gekocht).
Er zit nog steeds de eerste zuiger in en heb geen reden of aanleiding om deze te vervangen.
Ad Ketelaars heeft dezelfde en had bij 9500 km het zaakje opengemaakt, maar ook daar was het eigenlijk nog niet nodig om de zuiger te vervangen.
Ook de banden/kettingen en tandwielen, gaan bij de gg zeer veel langer mee dan de yzf400 die ik hiervoor had.
(dat was een drama qua kosten !)
Voor het overige geen noemenswaardige gebreken gehad en tot nu toe loopt ie altijd......




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #53 Gepost op: 12-04-2013, 08:54 »
Alles is zo afhankelijk van je rijstijl en wat de motor meemaakt... heeft eigenlijk geen zin om er over te discussieren. Daarbij; de meesten vervangen het voordat het kapot gaat, dus je weet nooit hoe lang het echt mee kan  ;)


Maar 200 uur voor een 4-takt moet kunnen... maar dan alleen de zuiger vervangen is volgens mij echt onzin. Voor een 2-takt is dat een ander verhaal.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #54 Gepost op: 12-04-2013, 20:59 »
Kom er maar in Ilja... ;)

Ben er!  ;D

Ik heb tot nu toe alleen de zuiger vervangen omdat ik tijdens de offroad rit Varsseveld al mijn kvs was verloren. O-ring/ koppakking was toen weggesmolten. Ik heb toen even de cylinder eraf gehaald om schade te checken... zuiger meteen vervangen. Was nog de originele zuiger. (bouwjaar 1999)
Verder 1x de bakolie..... Sinds vorig jaar augustus alle offroadritten + crossbaan + 6 rijdagen vakantie+ roadbook en lokaal offroad gereden.

Tandwielen en ketting ben ik nu aan het vervangen. Remblokken een paar keer gedaan en de wiellagers...

Ik wil voor het 'sport enduro' rijden en crossen iig voorlopig geen 4T meer! Mijn ''oerdegelijke'' xr600 was een ramp wat betreft betrouwbaarheid en revisiekosten!! Daarnaast vind ik het leuk om op een 2T te rijden..  ;) Dingen zoals MS1000 kun je wel vergeten met een dergelijk apparaat....

Van de andere kant...mijn rijmaatje knalt al al een jaar rond zonder enig probleem op zijn 525.. en hij rijdt niet bepaald rustig..  :D
Ander rijmaatje met een exc450 heeft wel alles al gereviseerd, en die motor was 2 jaar oud!

Probeer eens een nieuwere husa300 of ktm 300 zou ik zeggen!
Ride the world!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #55 Gepost op: 12-04-2013, 21:46 »
..de meesten vervangen het voordat het kapot gaat, dus je weet nooit hoe lang het echt mee kan  ;)

Maar 200 uur voor een 4-takt moet kunnen... maar dan alleen de zuiger vervangen is volgens mij echt onzin.


Even inbreken: Voor mijn KXF staat 20 uur voor de zuiger, maar da's wedstrijdgebruik. Is het safe om te zeggen: bij geconstateerd olieverbruik is de zuiger aan vervanging toe?


Thanx, Harm
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #56 Gepost op: 12-04-2013, 22:01 »

Even inbreken: Voor mijn KXF staat 20 uur voor de zuiger, maar da's wedstrijdgebruik. Is het safe om te zeggen: bij geconstateerd olieverbruik is de zuiger aan vervanging toe?


Thanx, Harm


Dat ding slijt niet. Het desintegreert nogal plotseling als je het noodlot tart en dan heb je de hele boel naar de klote soms steekt de drijfstang zo naar buiten dan weet je ook gelijk wat er aan de hand is. Men heeft er over nagedacht en verstrekt derhalve die 20uur voor competitie.


En als je een beetje vooraan wilt rijden en vaak wilt finishen is dat ook wel slim.


Het is ontworpen voor een standtijd van 20 uur zeg maar.

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #57 Gepost op: 12-04-2013, 22:13 »
Nu zal die met wat ''normaler'' gebruik echt wel langer mee gaan. Maar het probleem is inderdaad dat slijtage het erge probleem is, als een lager volledig kapot loopt of inderdaad iets knapt dan ben je verder van huis. De vraag is hoeveel wil en kan je er op gokken.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #58 Gepost op: 12-04-2013, 22:24 »
Ik rij geen wedstrijden, is hobbymatig gebruik dus relatief rustige uurtjes.

Maar een 530 bijvoorbeeld, heeft 90 uur voor de zuiger staan (geloof ik). Die dingen lopen zomaar 10.000km (200 uur) bij normaal offroadgebruik (dus geen wedstrijden).

Nou kost die KX-zuiger met pakkingen maar 200 euro, maar 20 uur is wel erg kort..
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: WR450 2006 / GasGas 450 2009 / KTM 520 2002 ??
« Reactie #59 Gepost op: 12-04-2013, 23:28 »

Is het safe om te zeggen: bij geconstateerd olieverbruik is de zuiger aan vervanging toe?
Ja, dat is safe om te zeggen - bij een viertakt.  :D  Dan heeft de zuiger ruimte om te kantelen en krijgt-ie flink op z'n donder.

Maar jij wil natuurlijk weten of het ook safe is om te zeggen dat zolang het olieverbruik minimaal is, de zuiger niet aan vervanging toe is.  8)

Ik vraag me zelf ook af hoe vaak - en bij welke typen het scenario van Bokito hierboven zich afspeelt: spontane desintegratie. 20 uur in de begrenzer of vol belast 'onder toeren' zal hij misschien niet eens halen. Maar hoeveel risico loop je bij normaal gebruik en vervanging tussen 100 en 200 uur?

Maurice