Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen  (gelezen 1674 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
In 2014 wordt het mijn uitdaging om vanuit NL...eindbestemming Ulan Bator, Mongolië in 4 weken te bereiken.

De route is gemaakt maar het ontbreekt mij aan voldoende kennis om dit ook in een GPS apparaat te proppen...

Wie o wie wil mij helpen om deze route in elkaar te knutselen.

Het betreft een Garmin GPSMAP 60Cx, CN Europa + Rusland zijn onderweg, digitaal kaartmateriaal Kazachstan + Mongolië is voor mij ook nog een uitdaging, elk bruikbaar advies hierover is ook welkom....

Ik hoor het graag...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2013, 22:49 »
Misschien heb je hier nog iets aan. De tracks van Italie naar mongolie.

http://nl.wikiloc.com/wikiloc/user.do?id=65110&from=25&to=50
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2013, 07:38 »
Misschien goed om te vermelden waar je huis ongeveer woont.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2013, 08:26 »

De route is gemaakt maar het ontbreekt mij aan voldoende kennis om dit ook in een GPS apparaat te proppen...



Ik zie bovenstaande steeds weer.  ::)


Neem zo een boekje van Waypoint van Euro 7,50 zou ik aanbevelen.


En specifiek voor de GPSMAP60 google je zo een FAQ bij mekaar.


En dan zijn er zelfs ook nog commerciele privecursussen voor globetrotters.


Dan maken ze je nik smeer onderweg.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2013, 11:02 »
In de 60cx kun je geen routes laden alleen tracks. Zit wel verschil in. Routes worden bij het opstarten in de 60 namelijk herberekend en heel vaak heel anders dan jij ze wilt hebben..

Voordeel van tracks is dat je ze heel simpel in mapsource kunt tekenen. Daarna in het apparaat laden en gewoon het streepje volgen.

Als je wat meer info wil even pb-en voor email adres

nb Routes maken in de 60 zelf kan wel, maar dan moet je een begin en eind punt (waypoint) hebben. Maakt ie vanzelf een route.

En ben geen expert hoor, pruts ook maar wat aan.

Gerrit :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2013, 11:05 »
Ik heb zelf geen Garmin, maar kan je de track niet maken met de Trip & Waypoint Manager? Of anders de track maken in Google Earth (al dan niet automatisch), dan de track opslaan als kml-bestand, openen met Trip & Waypoint Manager, opslaan als GPX-bestand en dan uploaden naar de CX.

Anders de track maken in Google Earth (al dan niet automatisch), dan de track opslaan als kml-bestand, openen met Tyre (http://www.tyretotravel.com/nl/) en opslaan als GPX-bestand. Dit bestand kan zo op de Garmin gezet worden. Waarschijnlijk moet je de track splitsen in meerdere delen omdat de CX maar 500 punten aan kan.
De route is zo'n 8400 km en zat net al aan de 20000 punten.....

Of je schaft een Tripy aan, dan kan je de route plannen in de software die er bij zit en de Tripy kent geen maximum aantal punten, het maximum is afhankelijk van de grootte van de sd-kaart.
De Garmin Montana heeft ook weer het probleem van maximaal aantal punten (4000).

Succes!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2013, 11:15 »
De meest simpele manier vanuit Earth die ik heb gevonden is met RideLeader.
Tekenen in Earth => opslaan als GPX.


 Is gratis, hoort eigenlijk bij de TrailTech voyager.
http://www.trailtech.net/ride_leader.html


Voordeel van meteen in Earth je route maken is dat je meteen ziet hoe het landschap er uit ziet, waar je van de gebaande paden af kunt etc.

Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #7 Gepost op: 08-04-2013, 13:21 »
Tracks opslaan in een 60CX is inderdaad wat beperkt met 20 x 500 punten voor een reis van 4 weken..
Volgens mij kan je wel routes opslaan in je 60, maar die wordt inderdaad opnieuw berekend door je 60, wat nog wel eens een andere route geeft dan wat je in je mapsource had berekend. Als je zorgt dat je elk kruispunt een puntje zet, zou het goed moeten zijn, alleen ben je hier met een route van 4 weken wel weer beperkt aan de hoedveelheid routes en routepunten...
Laatst is hier nog een instructie voorbij gekomen, over hoe je tracks ook kunt opladen als TRACKLOG, daarmee kan je zowel de normale capaciteit als de tracklog capaciteit gebruiken.
 
En dan heb je nog de mogelijkheid om van je tracks in mapsource een 'map overlay' te maken, dan maak je als het ware een kaart van de lijntjes die je hebt getekend en deze laad je als kaart samen met je andere kaarten in je GPS. Let dus wel op dat je alle kaarten incl de overlay ineens oplaadt in je 60, want elke kaart die je afzonderlijk in je 60 laad wist eerst alles wat erin zit.
Helaas kan ik je hier ook niet de details van vertellen, iemand heeft het eens voor mij gedaan en ik heb niet onthouden met welk programma dat ging.
Het voordeel.... Je kan gebruik maken van zoveel trackpunten als je wilt, terwijl je tracklogs en route capaciteit volledig vrij blijft voor andere zaken die je tijdens je reis nog wilt opslaan, terwijl het overlay kaartje maar een minimale hoeveelheid van je kaartgeheugen inneemt en je kan zelf bijvoorbeeld de dikte van de track op je kaartje kiezen, wat veel beter zichtbaar is.
Ik heb er nu 2 keer mee gereden, een keer een lang weekend en een keer 2 weken offroadvakantie en ik vind het perfect, veel nauwkeuriger dan een tracklog die meestal enorm gefilterd is, waardoor de lijnen de kaart niet meer volgen, enz...

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #8 Gepost op: 08-04-2013, 21:59 »
4 weken?!
dat worden dan hele lange dagen, ik zou de asfalt route adviseren:
nl de pl litouwen rusland (mosco, novosibirsk, irkutsk) mongolie
maarja dan rij je van de oeral tot 100km voor UB alleen maar door een naaldbos
stuurdemper op de fireblade en blazen maar

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 54
Re: GPS expert gevraagd om route Mongolië in elkaar te knutselen
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2013, 16:04 »
Wie o wie wil mij helpen om deze route in elkaar te knutselen.

Welke route? Door Mongolië zijn drie routes. De Noord, Midden en Zuid. Je zult toch zelf de route moeten kiezen lijkt me.

Een route in je navigator zetten is onzin. Ik neem aan dat je de plaatsen weet waar je langs wilt rijden. Dan volstaat iedere dag een bestemming te kiezen.

Citaat
CN Europa + Rusland zijn onderweg, digitaal kaartmateriaal Kazachstan + Mongolië is voor mij ook nog een uitdaging, [/font][/size]
Het lijkt wel of je Open Street Map niet kent. Zeker voor Mongolië is er niets beters dan OSM. Je kunt ze hier bestellen: http://garmin.openstreetmap.nl/

maarja dan rij je van de oeral tot 100km voor UB alleen maar door een naaldbos
O die weg ken ik niet. Welke is dat?