Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600  (gelezen 1261 keer)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
[Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Gepost op: 21-04-2013, 21:28 »
Hoi,

Ik zoek een gezonde linker carterhelft. Bij de mijne is het krukaslager zijn boring aan het kotteren. Volgens mij maakt bouwjaar bij die dingen geen bal uit.

Wie heeft/weet ergens nog ene te liggen..?

Vast bedankt,

Harm



Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #1 Gepost op: 21-04-2013, 22:17 »
Hoi,

Ik zoek een gezonde linker carterhelft. Bij de mijne is het krukaslager zijn boring aan het kotteren. Volgens mij maakt bouwjaar bij die dingen geen bal uit.

Wie heeft/weet ergens nog ene te liggen..?

Vast bedankt,

Harm
harm,
heb je al eens contact gezocht met offroadcentrum Vaassen. Die heeft veel onderdelen liggen voor de XR. Anders die gast in Heibloem.( dacht dat ie Johan heette) staat regelmatig op marktplaats....
Orange is the color.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2013, 23:45 »
Hee Timo!

Die in Vaassen ken ik. Vind ik te prijzig met zijn spul. Johan ben ik vaak geweest. Zit ook min of meer in de buurt nog. Supergoeie vent. Als wij aan het kletsen raken.. Ik zal hem eens bellen. Die dróómt XR'en.

Dat blok is er net uit geweest voor zuiger/cylinder. Uiteraard ook nieuwe olie. Al dat afstelwerk.


Word ik weer eens lekker op de proef gesteld  :confused:
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #3 Gepost op: 22-04-2013, 00:16 »
Altijd als set vervangen he, die dingen zijn in lijn als set geboord. Hoe groot is de speling? Er zijn middeltjes om het lager vast te zetten ook.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #4 Gepost op: 22-04-2013, 00:31 »
Hoi StevenD,

Bedoel je met set, beide carterhelften vervangen? Ik heb het blok anderhalf jaar /8000km geleden gereviseerd. De huidige carterhelften horen bij elkaar. De lagers waren nieuw en origineel. Mogelijk was de boring voor het lager aan de linker carterhelft toen al niet jofel meer..

Die speling... Ik heb de dop op de krukas in het linker motordeksel eruit gedraaid. Ik kon de krukas axiaal 1mm heen en weer bewegen, radiaal (wrikkend) misschien een 1/4 mm. Een weinig, maar onmiskenbaar.

Maar, ik moet het nog uit elkaar halen. Is meer een onderbuik gevoel  ::)  Het is allemaal ouwe meuk he, die XR'en.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #5 Gepost op: 22-04-2013, 09:38 »
Hmm, je zou eerst moeten gaan meten voor je echt wat weet. In de lengterichting van de as mag er best speling zitten, op en neer niets (nouja, alleen de c3 lagerspeling)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 91
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #6 Gepost op: 23-04-2013, 18:12 »
Hi,


Weet niet wat voor xr je hebt, maar ik heb een xl 600 r uit 87 waar ik wel vanaf wil misschien dat je daar onderdelen uit kunt gebruiken?




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #7 Gepost op: 23-04-2013, 18:33 »
Hmm, je zou eerst moeten gaan meten voor je echt wat weet. In de lengterichting van de as mag er best speling zitten, op en neer niets (nouja, alleen de c3 lagerspeling)


Is niet helemaal juist. Niet alléén de C3 speling als die al van toepassing is.


De binnenring of de buitenring kunnen schuiven in de zitting. Als dat niet zou kunnen zou, als de carters warm zouden worden de zaak klem komen staan.


Alu de carters dus, zet beduidend meer als staal, de krukas dus, bij een temperatuurverhoging van 100celsius heb je het al over tienden van mm. Er is dus axiaal ruimte in geconstrueert om dat op te vangen.
Soms zit er aan een zijde een kogellager en aan de andere een ton/rol-lager zodat de krukas lekker kan kwispelen, wat ie dus ook doet als je hem full charge geeft, de krukas is geen oneindig stijf element.


Soms zitten er shims in, b.v. in de bak in elk geval wel, daar kun je dus al de fout mee ingaan. Als je meer shims zet als er ruimte is zul je geen 100km ver komen voordat de kogelbaan naar de klote is.


Tis vrij simpel, hele zaak losgooien en alles minitieus bekijken, dan vind je echt wel wat, kan al een lager zijn waarvan de kogelbaan pitting heeft wat idiote klonk geluiden gaat geven, dus lager eraf of eruit, los lager uitspoelen, bril op en kijken
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #8 Gepost op: 23-04-2013, 22:00 »
wel helemaal juist dus want ik heb het over speling haaks op de as.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #9 Gepost op: 23-04-2013, 22:14 »
XR heeft ook stalen bussen in de carters waar het krukaslager weer in zit geperst. Je moet het carter verwarmen om het lager te monteren.
Zijn links en rechts grote kogellagers. Geen tonlagers (zoals bij ktm blokkies meestal)
Ride the world!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #10 Gepost op: 23-04-2013, 22:35 »
Maar, wat is C3-speling en hoeveel mag dat zijn?
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #11 Gepost op: 24-04-2013, 09:15 »
XR heeft ook stalen bussen in de carters waar het krukaslager weer in zit geperst. Je moet het carter verwarmen om het lager te monteren.
Zijn links en rechts grote kogellagers. Geen tonlagers (zoals bij ktm blokkies meestal)

Alle Xr'en die ik open heb gehaald zit het lager direct in de carters. Alu dus. Nog nooit iets van een bus gezien. Verwarmen helpt wel inderdaad.

Brom, dat is minder speling dan jij zo zou kunnen voelen.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #12 Gepost op: 24-04-2013, 13:54 »
Blok staat op de werkbank en de olie er dus uit. Nu kan ik voel baar en duidelijk hoorbaar de krukas radiaal heen en weer wrikken. Met de hand zelfs. Een hele zachte 'toek'.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #13 Gepost op: 24-04-2013, 13:58 »
Ai.. hopelijk alleen het lager versleten. Anders zou je die vast kunnen lijmen ook dus. Ik vrees wel dat het bigend er niet beter op zal zijn geworden..

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: [Gezocht] gezonde carterhelft XR 600
« Reactie #14 Gepost op: 24-04-2013, 14:43 »
Steven, ik heb je antwoord ge-quote en gekopieerd naar mijn andere topic over dit probleem en daar gereageerd.


Harm
Avonturier!