Ik heb al een aantal verbeteringen gedaan aan mijn exc380 sinds ik hem heb gekocht. Lijkt me leuk om deze met jullie te delen. Misschien heeft iemand er iets aan.
In augustus 2012 was mijn xr600 aan zijn zoveelste blokrevisie toe. De 3e versnelling was voor de 2e keer in anderhalf jaar kapot. Vóór de ms1000 schoot hij af en toe door. Ná de ms1000 kon ik hem niet meer gebruiken..
Olieverbruik was ook weer hoog ondank een volledige blokrevisie het jaar ervoor.. Ondanks dat het een fijne motor was, was ik al het geklooi aan het motorblok helemaal zat, dus besloten om hem in onderdelen weg te doen..
Tsja, wat dan... geen zin om een duurdere sport enduro 4takt aan te schaffen met al dat onderhoud wat er bij schijnt te komen kijken.
Simpel 2taktje dan maar? Wat is het snelste wat je kunt krijgen? Een cr500... maar dat is een dinosaurus uit de vorige eeuw. Daarna komt de ktm 380.. dat is eigenlijk gewoon een opgeboorde 300 en heeft gewoon een powervalve, hydraulische koppeling etc.. Mooie basis dus!
Van het geld van de onderdelen van de xr600 de ktm kunnen kopen in de onderstaande toestand:
Motor afgesteld met een andere gasnaald en andere sproeiers en meteen naar de Vogezen voor 6dgn rijden. Daar bleek dat het km-bereik wel erg klein was met het verbruik van 1:8-1:10 een 8L tankje.. Eerste upgrade wordt een grotere (Clarke) 12.5L tank!
Aanzienlijk beter! Bij gewoon offroad is 100-140km prima mogelijk afhankelijk van je rechterhand en de omstandigheden.
Daarna een hele zwik aan offroad ritten gereden... maar bij Varsseveld mijn KVS verloren door een doorgeschuurd plekje in een van de radiatoren. De oversize tank kwam tegen een van de buisjes en had er een gaatje in geschuurd..
Rit vroegtijdig beëindigd omdat mijn motor aan het warm lopen was.
Thuis even het cylindertje eraf gehaald omdat de koppakking (= 1x oring) was weggesmolten. De originele fabriekszuiger (=ELCO) zag er niet helemaal fris meer uit maar was ook weer niet echt slecht. Toch maar vervangen door een Wiseco gesmeden zuiger.
De ktm 380 modellen lopen allemaal niet heel netjes in het ondergebied, zegmaar 0-1/4 gasstand. Nu is dit voor een deel 2takt eigen, maar dit heeft ook te maken met de squish-afstand bij deze modellen. De afstand van de squishrand tot de zuiger bedraagt af-fabriek 2.6mm. Dit is eigenlijk veel te groot. Het doel van een squishrand in een cylinderkop is turbulentie forceren en het mengsel naar het vlamfront (midden van de cylinderkop) dwingen. Hiermee wordt de verbranding efficienter en loopt je motortje mooier... maar dan moet de squishafstand niet te groot zijn, anders werkt het niet.
Acceptabel is 1.2-1.5mm... aanpassen dus.
Omdat ik toch bezig was de keuze gemaakt om de compressie te verhogen... stom achteraf.
Toen alles in elkaar zat had de motor belachelijk veel compressie, kickstarten was erg zwaar.. en er zat een rammeltje in het blok. Tegen beter weten in snel ingereden en de dag erna in Oirschot gaan rijden.. ineens veel last van detonatie in het klapzand.. Uiteindelijk liep de motor met forse snelheid (100km/u) vast op een lang recht zandstuk. Nu was vast alles stuk...
Vastloper zal een combinatie geweest zijn van: Gesmeden zuiger (hogere uitzettings coefficient) en te hoge compressie.
Na een weekje moed verzameld te hebben durfde ik de cylinder eraf te halen, en wonder boven wonder was alleen de zuiger beschadigd.
Na het alu van de cylinderwand gepoetst te hebben heb ik er weer een nieuw zuigertje in gezet. Dit maal een Vertex gegoten zuiger. Deze was identiek aan de OEM Elco zuiger die er in het begin in zat.
Vervolgens alle knmv offroad ritten en andere ritjes gereden en so far so good! Motortje loopt fantastisch..
Volgende upgrade: De vering!
De voorvork was een WP extreme RWU (Right Way Up) vork met 50mm poten.. opzich een redelijk ding maar te slap en niet torsie-stijf genoeg. De motor voelde als een pannekoek op het asfalt en in het losse zand.
Van een motorsloper een 2006 SX-F voorvork en achterveer overgenomen "Van Laar" afgesteld.
De stuurstop bij mijn huidige vork bestond uit twee buitjes welke in de onderste kroonplaat geschroefd zaten. Bij latere modellen zit er een stuurstop aan het frame, net onder het balhoofd.... een laswerkje dus..
En gemonteerd! Stukken beter! De motor stuurt nu messcherp!
Mijn voorwiel had nog een 17mm as, dus hier heb ik adapter busjes voor gemaakt op de draaibank.
Fits like a glove!
De 06 SX achterveer kon zo uitgewisseld worden met mijn oude veer... een hele verbetering!
Mijn hydraulische koppeling was redelijk zwaar. Opzich was hij oké, alleen na 3 uur offroad rit was hij niet meer makkelijk in te knijpen. De cylinderdiameter was 10.5. Ik had nog een magura pomp liggen met een diameter van 9.5mm. Deze gemonteerd en dit was perfect!
Helaas had mijn motor een 17inch achtervelg. Origineel zijn ze zo niet geleverd.. met een 17inch wielmaat kun je geen FIM banden krijgen... dit moest dus 18inch worden. Toen maar nieuwe velgjes en spaken besteld bij europemotoparts.com
Nieuwe velg+spaken met oude naaf
Drie kwartier later
Die ziet er weer strak uit! Ook meteen een Metzeler 6days FIM band en nieuw (50tnd) stealth achtertandwiel gemonteerd..
Ook maar meteen mijn rempedaaltje gereviseerd.. de lagertjes en stangenkopje hadden veel speling en het step-plaatje was erg smal!
Op een gegeven moment wilde ik nieuw plastic op de motor hebben. Het oude plastic was beschadigd en er mistte diverse boutjes en clipjes.. ook sloot het niet mooi van de wielkast af, waardoor er veel bagger in de luchtfilterbak terecht kwam. Besloten om er 2008-2011 plastic op te zetten, omdat dit het nieuwste is wat op deze frames pas te maken is. Vanaf 2012 zijn de frames teveel veranderd..
Het montagepunt van het sub-frame is veel te breed voor het 2008-2011 subframe/ plastic. Deze heb ik versmald, en in het midden een verstevigingsstrip gelast omdat er anders wel erg weinig vleesch overblijft!
Het was me niet gelukt om een nieuwer subframe te vinden voor een fatsoenlijke prijs, dus gekozen om de oude te verbouwen. Deze was trouwens op veel plekken erg slecht en dun geworden door corrosie en het trillen/schuren van het plastic tegen het aluminium!! Controleer dus af en toe je subframe op scheuren en slijtplekken!
Beetje aangepast (versmald):
Daarnaast een IMS 14L tank (artikelcode 113326-N2 ) gekocht.... want ik wilde wel graag fatsoenlijke tankinhoud!
Om deze pas te maken heb ik het pinnetje wat door het midden van de tank loopt circa 10mm op moeten schuiven richting het balhoofd. Daarnaast moest ik een busje draaien wat hier bovenop gemonteerd kon worden, om het zadel onder vast te zetten.
Ziet er best strak uit, al zeg ik het zelf..
Helaas komt het bij de linker radiator niet helemaal lekker uit. De kvs dop zit bij de 08-11 modellen aan de rechterkant van de motor..
Kentekenplaat drager staat momenteel in back-order bij ktm-versand...
Ik moet nog een nieuwe koplamp regelen en een los achterlichtje... maar die zijn echt belachelijk duur!
Achterlichtje is bijna €70,- !! Er duur voor iets wat regelmatig stuk gaat.
TODO:
-Goud-geanodiseerd voorwielnaafje kopen zodat ik een voorwiel kan spaken.
-Nieuwere radiatoren regelen of oude aanpassen, zodat de vuldop niet meer tegen de tank komt.
-Nieuwer sub-frame monteren omdat het verbouwde sub-frame zijn beste tijd heeft gehad.. Vandaag eentje op ebay gewonnen..
-Alles weer repareren na de Erzberg Rodeo eind Mei...