Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Top-Moto Yamaha XT 660 Ténéré  (gelezen 4558 keer)

Offline member

Top-Moto Yamaha XT 660 Ténéré
« Gepost op: 06-07-2013, 14:17 »
Vanwege een bij het JW uitzwaaifeest gewonnen tegoedbon van Top-Moto Apeldoorn mag ik een weekend sturen met een XT 660. Ervaringen tot zover: Zo'n Top-Moto Yamaha rijdt makkelijk, niet echt fijne injectie en de motor voelt zich wel heel erg thuis op de snelweg. Waar ik dan overigens bijkans koppijn krijg van het geklap per achter het ruitje.

OTR is niet toegestaan, maar het lijkt mij  8) dat i het daar best aardig doet,ondanks de gladde banden.
Nog tips?

Offline member

Re: Yamaha XT 660 Ténéré
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2013, 14:36 »
Je kunt het ruitje er af halen: zit je met je kop in 'schone' lucht. En/of een tasje of andere wind deflector op het stuur monteren: de turbulentie op de snelweg komt m.n. door de wind die van onderaf langs de voorvork door de tank wordt afgebogen naar boven en tegen je borst/hals/kin waait.

OTR verboden, maar een onverharde weg is ook een weg en daar doet de Tenere het prima. I.g.v. mul zand, modder of andere obstakels: knieën aan de tank, kont naar achteren en gas er op!

Val je om? Geen paniek: er gaat niks kapot (zelfs voor de knipperlichtjes moet je echt je best doen).

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

Re: Top-Moto Yamaha XT 660 Ténéré
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2013, 16:53 »
Inderdaad OTR is niet toegestaan, maar het lijkt maar dat je bij Nieuwegein best leuk kunt rijden met zo'n TopMoto Yamaha. Denk ik, weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik was er net even, en ik denkutwel.

In het echte mulle zand heb je met zo'n ding op wegbandjes natuurlijk ook een aardige handvol. Het is maar goed dat het niet mag.

Ik sprak onderweg iemand die zich afvroeg of zo'n Ténéré van Yamaha exclusief dealer Top-Moto in Apeldoorn een verantwoorde aanschaf zou zijn als reismotor. In de zin van: met de motor naar Albanië, daar wat rondrijden en dan weer terug. Daar lijkt i mij eigenlijk perfect voor:   130 op de ssnelweg is geen enkel probleem, en de paden daar zijn ook goed te doen (denk ik hè, want ik heb natuurlijk geen flauw idee hoe zo'n ding het doet op het onverhard. Dat mag niet:-) . Een paar scherpere noppen zouden niet verkeerd zijn.)

Aardige mensen ook, daar bij Top-Moto. Moet ook wel, anders zouden ze het uitzwaaifeest van JW niet gesponsord hebben, maar ook bij het afhalen van de motor. Albert Ensing, wijzend naar m'n crosslaarzen: "Je gaat er toch niet mee het zand in hè, want dat mag niet." "natuurlijk niet, hoe kom je op 't idee, da's gevaarlijk!" "OK, dan is het goed."

Offline member

« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2013, 17:05 »
Vraag me ook niet hoe ik weet dat je er nog een heel eind mee komt in modder, zand, duinzand, stenen, droge rivierbeddingen, single-tracks ... vermoeiend, dat wel .... heb ik me laten zeggen ....  :-X

Offline member

« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2013, 18:12 »
heb jij dat ook: dat i wat hoekig rijdt, of is dat nieuwigheid. Vooral constant 50 of langzamer rijden vindt de motor niet leuk, in geen enkele versnelling. Als het een BMW was zou je het KFR noemen. Ik krijg bijna de neiging om bij te gaan remmen; want als i maar een klein beetje moet trekken is er niks aan de hand.

Post Merge: 06-07-2013, 22:02
Zojuist een stukje gereden met junior achterop. Kon wel eens the killerapplication voor zo'n 660 zijn, maar tegelijkertijd heb je dan weer meer last van het bokken. Het ding knalt ook machtig bij gas dicht doen. Is dat herkenbaar voor de 660-rijders hier?

Offline member

« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2013, 23:15 »
Het klapperen achter het ruitje herken ik niet
(anderen heb ik er wel over horen klagen)
De injectie vond ik perfect, echt geen last
van stotteren kfr o.i.d , wel boven de 3000
toeren houden.
Mooi he, die klappen bij gas dicht doen ;)

ik heb er 2 van gehad, en als ik geld en plek zou hebben
zou ik er zo weer een kopen.

Offline member

« Reactie #6 Gepost op: 07-07-2013, 09:19 »
Bofkont. ::)

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

« Reactie #7 Gepost op: 07-07-2013, 10:00 »
Dat KFR is er wel, maar normaal (bij die ik had) nauwelijks merkbaar; moet je er echt op gaan letten. Ik vond het een heel soepel lopende 1 cilinder. Werd nog beter toen ik met een truukje (weerstandje achter de luchttemperatuur sensor) de motor wat rijker mengsel kon geven. Als je dan ook nog een andere uitlaat en luchtfilter monteert komt er echt leven in.

Dat ploppen is normaal, is het YGOJS-systeem: staat voor Yamaha Grijns op je Smoel systeem.

Offline member

« Reactie #8 Gepost op: 07-07-2013, 10:14 »
Op wegbanden off road is levensgevaarlijk!!!!!

https://lh6.googleusercontent.com/_ccnZ8O9XU-4/TB3VdBU0u7I/AAAAAAAAF24/wINPVpnRrB0/s640/HPIM0324.JPG

None of us is as strong as all of us.

Offline member

« Reactie #9 Gepost op: 07-07-2013, 10:56 »
hahahaha ik reed toen op mijn xt met noppenbanden
achter je aan , en kon je maar amper bijhouden :-X

Offline member

« Reactie #10 Gepost op: 07-07-2013, 12:48 »
Okééé. Je huurt gewoon een Top-moto Yamaha voor de volgende Midsummer! :D

Offline member

« Reactie #11 Gepost op: 07-07-2013, 13:10 »
Nu wel genoeg reclame gemaakt  ;)
Vstrom 650 - KTM 525 EXC

Offline member

« Reactie #12 Gepost op: 07-07-2013, 14:14 »
Komt bij dat het ook veels te warm is om het ding uit te laten. 't Is weer om te werken, daar is de airco aan.

Offline member

« Reactie #13 Gepost op: 12-07-2013, 22:18 »
The bottom line: ik heb hem dinsdagochtend ingeleverd met 375 km op de teller. Da's niet dat ik elk vrij uurtje heb benut om een stuk te rijden. Ik mis hem ook nog niet heel erg. Het is, althans standaard, een wegmotor, en daar is een eencylinder eigenlijk niet de beste keus. Volgende keer toch eens een 800GS van BMW huren, of misschien een Honda cb500x?

Offline member

« Reactie #14 Gepost op: 13-07-2013, 00:59 »
 wegmotor? Valt best mee:

hier ergens op de track van de Touareq-rally tijdens een Arjen Brouwer tripje; een ander zadel en TKC banden, verder standaard