Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kawasaki KL250 1979  (gelezen 11100 keer)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Kawasaki KL250 1979
« Gepost op: 18-09-2013, 23:16 »
Ik zat al een poosje te denken over een lichte offroadfiets voor naast de transalp en toen liep ik tegen deze aan.





Het blok zit vast en alles is lekker roestig. Dus ik ben begonnen alles in te spuiten met kruipolie.

Ik kon het niet laten en heb wat kapjes losgehaald (leve de slagschroevendraaier voor oude kruiskoppen  ::) ) maar toen kwam ik er snel achter dat Kawa het allemaal anders heeft gemaakt als ik gewend ben. De koppellingshevel zit bij de dynamo  ??? en loopt via een as door het blok naar de andere kant. Maar het raarst vind ik wel dat de kop geen normaal kleppendeksel heeft. Ja deksels om de tuimelaars te stellen maar .... Plaatjes dan maar.





Het blok moet nog wat schoner en ik moet dus maar een WPH zien te scoren want ik snap het niet meer.


Wordt vervolgd

Lennert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2013, 10:15 »
gaaf project!


ooit... :P
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2013, 10:48 »
Die kopjes zijn vrij standaard hoor op de oudere sub 400 cc Japanners.
Werkt ok, nokkenstok schuift er zo uit zonder borgplaatje achter het tandwiel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2013, 10:57 »
De koppellingshevel zit bij de dynamo  ??? en loopt via een as door het blok naar de andere kant.


Dat is met de KLR650 nog steeds zo.  ;D

Bij mij was het asje afgebroken en ik moest de andere kant van het blok openschroeven om het te vervangen.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4774
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #4 Gepost op: 19-09-2013, 11:07 »
Is bij veel motoren opzich zo. Ook gewone weg motoren etc.

Maar succes! :)
ARM facebook HIER

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #5 Gepost op: 21-09-2013, 20:56 »
De kop is er af en dat was even schrikken. Ik trok de nokkenas er uit en de bronzen bus kwam in stukjes mee. Het blok is dus behoorlijk mishandeld. Ooit heeft iemand er wel goed voor gezorgd want volgens mij zijn de bronzen bussen niet origineel.

Het lijkt een olieprobleem geweest te zijn. Hoe verder van de ingang van het oliekanaal van de nokkenas hoe meer slijtage op de as. Het kanaal is wel open.



Het stuk waar de bronzen ring zat is behoorlijk gesmolten en beschadigd en omdat koppen schaars zijn ben ik bang dat er alu opgelast moet worden zodat er weer een nieuwe ring in kan.



De bronzen ring  :'(



Er is meer dan een mm van de nokken geschraapt. Ik geloof dat nokkenassen vrij zeldzaam zijn maar het schijnt mogelijk te zijn er weer wat vlees op te lassen en dan weer in de vorm te snijden.



De zuiger loshalen was ook een feest. Hij zat muurvast maar met een hoop kruipolie en verhitten, afkoelen en weer verhitten enz kwam hij zonder geweld (beetje laten schrikken maar meer niet) los. Wat me wel opviel was dat de cilinderwand tijdens het verhitten een beetje los kwam van de rest. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling maar ik kon hem er niet uittrekken.

Volgende stap informeren bij een revisiebedrijf hoe duur dit gaat worden. Weet iemand nog een goedkoop adres in het noorden?

Groeten
Lennert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2013, 23:01 »
Van dit type zijn de koppen en nokkenassen idd erg schaars. Hier staan 2 KLXen uit 1979/80 (blok is vergelijkbaar buiten de CDI ontsteking en koppeling dacht ik). In beide zit een bronzen bus omdat er ooit een met te weinig olie is gereden ivm slijtage van de zuigerveren en zuiger. Hierdoor kan ook de achterste lagering van de nokkenas er ook uit lopen. Controleer dat gat ook meteen (22mm). Ik heb dat met een 608 lager op een 8mm draadstang gecontroleerd ,lager paste net wel/niet dus de kop was in orde. Na aankoop van de tweede in die kop een nieuwe nokkenas en 1 tuimelaar gezet koste me maar 80Euro (motorzaak die wat oude voorraad aan het ruimen was) Hij wist de nieuwprijs maar dat ding lag hem al lang in de weg (gelukkig). En een andere cilinder met goede zuiger gezet. Beestje was motorisch behoorlijk mishandeld geweest.

Beide KLXen doen het nu echter nog prima, alhoewel er met 1 niet veel meer wordt gereden. Mijn zoon heeft momenteel zijn zware rijbewijs en heeft een WR400 gekocht omdat dit toch wat beter (lees sneller) gaart tijdens de Offroad ritten.

In the USA is een bedrijf http://www.megacyclecams.com/catalog/catalog.pdf  blz 41 staat een mooie modificatie, echter alleen voor CDI koppen/blokken.

Succes

450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4774
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2013, 23:28 »
Cilinderbus kan bij veel 4t modellen gewoon los gestookt worden, dus dat is niet heel raar.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2013, 06:47 »
bij http://www.offroadcentrum.nl hier vlakbij in Vaassen is opmerkelijk veel te vinden qua onderdelen
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2013, 11:58 »
Bedankt voor alle info en tips. Ik leer weer een hoop!

De kop ligt bij het LeeuwarderRevisiebedrijf maar de motorspecialist gaf mij weinig hoop. Overleg met een collega was nodig. De nokkenas kunnen ze afsijpen (sturen ze naar belgie) maar het grote lager kan een probleem worden. Er zit te weinig 'vlees' om op te lassen.

Ik zal offroadvaassen maar es een mailtje doen, wie weet. Nokkenas slijpen 100 euro of een andere.... Ik weet wel wat ik dan kies.

Ik heb een CDI blokje liggen incl kabelboom en CDI (hoop ik) dus moet eens kijken of dat er ook op kan dan is er weer meer mogelijk zie ik op het Megacycle pdfje maar dat zal wel duur zijn.

Groeten,
Lennert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #10 Gepost op: 17-12-2013, 22:29 »
Het project wacht nog op wat geld voor een kop maar ondertussen kost een beetje werk natuurlijk niks. Dus slopen dan maar.

Toen keek is eens goed naar de veren. Zijn dit nu progressieve veren van vroegah? Het zijn twee verschillende veren met een rubbertje er tussen. Vraag me af of het origineel is. Jammer dat ze verrot zijn maar ik dacht laat ik toch ff zien.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #11 Gepost op: 08-01-2014, 21:46 »
Niet progressief maar 2 traps.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #12 Gepost op: 09-01-2014, 23:54 »
goh wat een leuk oud klein ding. en dan die dual shoks, ik ben jaloers..
goed en goedkoop revisie bedrijf van shoks hier in pijnacker, JD shoks.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2014, 09:39 »
hoe staat het eigenlijk met de kwakzakki?
hoor er al een tijdje niks meer van, ben zeer nieuwsgierig.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Kawasaki KL250 1979
« Reactie #14 Gepost op: 23-02-2014, 21:57 »
Hij ligt grotendeels in onderdelen en daardoor heb ik wat ruimtegebrek. Ik ben dus maar begonnen mijn huisje wat efficienter in te delen. Het past nl niet. Binnenkort ga ik weer beginnen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan