Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hydrauliek technici hier ?  (gelezen 9173 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Hydrauliek technici hier ?
« Gepost op: 12-10-2013, 23:04 »
NIET motor gerelateerd (oke, er hangt er een buitenboordmotor achter  :D ),
wil ik een boottrailer die kan kantelen een beetje helpen met behulp van een hydraulische poot ofzo.

Gebruik nu een neuswiel idee, maar is niet écht gebruiksvriendelijk.
Ik zoek dus meer iets in een telescopische poot oid.

Plaatje zoals nu is ;



en wat mij wel wat lijkt (is ander type trailer)
Certicon boot op hydraulische kniktrailer. (1/2: Aflieren)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #1 Gepost op: 12-10-2013, 23:11 »
Iets in trend van een potkrik zou al werken, je moet wel een iets langere slag hebben als de meeste krikken alleen denk ik.

http://www.gereedschapknaller.eu/WebRoot/StoreNL/Shops/63052741/4DCD/38E1/6233/B4C1/7783/C0A8/29B9/AB2A/007-T-GS_4.JPG

 En je moet wel iets hebben wat twee kanten op werkt denk ik? Of is de voorkant zwaar genoeg dat als je hem optakelt en de krik ''lost'' de voorkant vanzelf mee naar beneden komt? Hoeveel ruimte moet het punt overbruggen?

Een hydraulische cilinder zoals bv in een heftafel. ZIt vaak een pomp met een slang aan dus je kunt het mooi monteren.

http://www.motorliften.nl/media/catalog/product/cache/4/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/y/hydraulische-motorheftafel-blauw.jpg

Of je moet zoiets vinden
https://www.onlineveilingmeester.nl/images/800x600/483/54_2.jpg
Maar dan moet je wel een handpomp bediening erbij hebben/vinden.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #2 Gepost op: 12-10-2013, 23:18 »
Potkrik idd ook al aan gedacht. Kost maar paar tientjes.
Maar als ik die bijv ondersteboven aan de middenbalk vastmaak, kan hij niet ver genoeg uit om de trailer een stuk op te krikken, en idd, hij moet ook weer terug ! Ik moet ook rekening houden dat hij niet te ver onder de trailer uitkomt tijdens het rijden (verkeersdrempels etc)

Dan kom ik denk eerder in een handbediende pomp met een hydraulische poot .
Die bestaan wel voor kippers (maar die aanhangwagen tenten zitten allemaal ver weg) of een leveler systeem voor campers etc.
Daar hangt denk ik een heeeeeeeel groot prijskaartje aan. Spul bieden ze ook niet los te koop aan.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #3 Gepost op: 12-10-2013, 23:19 »
Ik heb nog eentje toegevoegd hierboven :)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #4 Gepost op: 12-10-2013, 23:22 »
Ja, je blijft wijzigen en toevoegen  :D

Meeste spul is allemaal erg zwaar, 2 tot 40 ton ofzo, zo sterk hoeft het helemaal niet te zijn,
liefst een beetje normaal en compact en compleet.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2013, 00:00 »
normaal heb je geen krik nodig, het werkt met zwaartekracht en met de balansfunctie (= kantelpunt).
Je rijdt de (boot)helling af en de zwaartekracht en het kantelpunt in je trailer zorgen ervoor dat je boot vanzelf achterover kiept. Om dit proces beheersbaar te maken heb je de/een lier. Met de lier stuur je het kantelpunt en kun je de boot langzaam het water in laten glijden en weer op de trailer trekken.
 
Waarom lukt dit niet met jouw boot?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #7 Gepost op: 13-10-2013, 00:14 »
er zijn natuurlijk gewoon hydrolische kiep-aanhangers, maar daar hangt wel een prijskaartje aan natuurlijk.

je kunt ook op zoek naar een hydroliek cilinder, maar dan heb je ook een pomp nodig en een oleireservoir etcetc, en dan wordt hetsnel duur en/of lomp.

iets als een potkrikje is best een simpele keuze als je alleen maar een klein zetje nodig hebt. Potkrik heeft een kleine slag, maar dat kan je natuurlijk eenvoudig oplossen door een hefboomsysteempje te maken. |Terugloop van een potkrik kun je gewoon met een dikke veer doen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #8 Gepost op: 13-10-2013, 10:16 »
Het is een tandemasser, die kantelt dus (bijna) niet, als je aan de voorkant gaat tillen, moet je dus eigenlijk de voorste as met wielen helemaal optillen. Met de hand niet te doen, met dan neuswiel dingetje lukt het al een heel stuk beter.
Ik trailer bijna nooit op een helling, meer een horizontaal stuk bijna gelijk met het water. Erin gaat wel al bijna vanzelf, heb de standaard rollen vervangen door een hele batterij luchtbanden, werk perfect. Ik doe de lier iets losser, duw de boot met de hand wat naar achterin en idd gaat hij dan kantelen.
Maar om de boot eruit te halen, moet de trailer wel al stukje gekanteld zijn, anders is de achterkant van de trailer hoger dan de boot in het water !
En dan lijkt mij zo'n systeem als in het filmpje wel wat  :D

Potkrik eronder kan mss wel, maar dan moet er ook een soort adapter onder de balk komen zodat hij niet weg kan glijden, en moet de krik op een houtblok gezet worden omdat hij anders niet hoog genoeg kan, best wel wat haken en ogen dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2013, 10:29 »
ah, nu pas duidleijk dat je de aanhanger moet kantelen...


en als je nu gewoon eens een paar kleine oprijbokjes (of een dikke balk ofzo) neemt en de auto daar achteruit op rijdt: dan drukt de knot van de auto omhoog en dus je aanhanger aan de achterkant omlaag. Veel heb je daar niet voor nodig denk ik.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #10 Gepost op: 13-10-2013, 10:53 »


en als je nu gewoon eens een paar kleine oprijbokjes (of een dikke balk ofzo) neemt en de auto daar achteruit op rijdt: dan drukt de knot van de auto omhoog en dus je aanhanger aan de achterkant omlaag. Veel heb je daar niet voor nodig denk ik.


Je moet nogal een eind omhoog bij de achterwielen van de auto om enigszins een hoek te krijgen, lange dissel verhoudingen

Hier is hij 10 13 cm omhoog gedraaid.  De wielen auto omhoog 1:2 zal al wel 25 cm zijn om zelfde effect te bereiken.
Edit: Valt dus nog wel mee achteras auto en knop zit ook weer een verhouding in. M


Hoe hoog wil je hem op dat punt omhoog hebben?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #11 Gepost op: 13-10-2013, 11:07 »
Dat zal ik eens goed moeten meten !
Maar een 15 tot liefst 30 cm ?
Ik heb liever wat meer speling zodat ik ook bij hogere kanten gewoon kan traileren.

Systeem op filmpje heeft denk ik cilinder die op de dissel zelf zit. Mijn trailer is echter weer anders, dus ik DENK dat een telescopische poot het makkelijkste is, die kan ik gewoon op de plek zetten waar nu dat neuswiel ding zit. Opkrikken en klaar, daarna weer inkrikken.
Een cilinder zal wel een bepaalde hoek moeten hebben die ik niet zo 123 op mijn trailer zie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #12 Gepost op: 13-10-2013, 11:10 »
zo'n pootje hoeft natuurlijk helemaal niet hydrolisch te zijn: een simpele 'dommekracht' doet het ook en kan je ini verschillende 'snelheid/kracht' verhoudingen krijgen.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #13 Gepost op: 13-10-2013, 11:23 »
Dat zal ik eens goed moeten meten !
Maar een 15 tot liefst 30 cm ?
Ik heb liever wat meer speling zodat ik ook bij hogere kanten gewoon kan traileren.


Je hebt het stuk dat je zelf omhoog wilt draaien, daarboven zeg maar boven de 15/30 cm moet hij nog vrij kunnen kantelen, als de boot achterop komt gaat hij vanzelf kantelen, dus geen vaste bevestiging aan de boothouder, alleen aan de dissel. Of omgekeerd.

Dat neuswielidee zal nu ook vrij van de grond komen als de boot achterop ligt bij hogere kanten.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Hydrauliek technici hier ?
« Reactie #14 Gepost op: 13-10-2013, 11:58 »
Je kan er ook een Hijack aan bevestigen. Het deel wat normaal omhoog gekrikt wordt vastzetten aan de dissel. Zowel omhoog als omlaag gaat gecontroleerd en zeker weten dat je ver genoeg kan kantelen.